مدیر باشگاه فیلم سوره:

مدیون جشنواره عمار هستیم

رها شدن از کلیشه ها مستلزم مشق کردن سینماست

کارگردان مستند «اصل قصه» گفت: برخی آثار اکران شده در جشنواره فیلم عمار دچار کلیشه شده و شاید رها شدن از این کلیشه ها مستلزم مشق کردن سینما و تلاش است تا اصلاح شود.
کد خبر: ۷۵۶۹۲۸
رها شدن از کلیشه ها مستلزم مشق کردن سینماست

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو، ویژه برنامه «سینماعمار» به بررسی نقش کارگاه های آموزشی آشنایی با سینمای مستند در حاشیه جشنواره مردمی فیلم عمار پرداخت.

در آغاز این برنامه محسن آقایی از مدرسین کارگاه های جنبی جشنواره فیلم عمار با حضور در استودیوی رادیو گفتگو در لابی سینما فلسطین به تشریح کارکردهای این کارگاه های آموزشی برای علاقمندان سینمای مستند پرداخت.

وی گفت: طرح درس هایی وجود دارد که نسبتی با روح آنچه تدریس می شود ندارد یعنی تکنیکی آمیخته با مضامین و مفاهیمی است که خروجی مناسبی را در بر نخواهد داشت.

آقایی افزود: وقتی یک مبحث آموزشی با مثالی از سبک زندگی غربی آمیخته شود، اگر فضای ذهنی بر اساس برانگیختن یکسری غرایز باشد و یا از عواطف مخاطب سو استفاده شود تا یک مفهوم سطحی القا شود، خواه ناخواه جنس تکنیک ها و سبک آموزش نیز تفاوت خواهد کرد.

وی افزود: همه افرادی که خط شکنی در این حوزه را آغاز کرده اند با چنین سبک هایی در آموزش مواجه بوده اند؛ در چنین فضای آموزشی، سخن گفتن از دغدغه ها و پارادایم انقلاب اسلامی سخت است چون احساس می شود فضای سنگینی وجود دارد.

آقایی گفت: با پیگیری دوستان در جشنواره عمار برگزاری کلاس های آموزشی که الگوی کلی آن را از سفیرفیلم گرفتیم، محقق شد. در سفیر فیلم نگاهی جدید را نسبت به آموزش ایجاد کردیم و در چند حوزه مشخص فضا را تغییر دادیم.

اعتکاف سینمایی نتیجه بخش و پرثمر بود

این کارشناس تهیه کنندگی مستند در بخشی دیگر از صحبت هایش اظهار کرد: از جمله دغدغه های ما بحث منابع پژوهشی بود که قصد داشتیم بر اساس آن فضای آموزشی را پیش بریم. بنابراین این منابع را از اطلاعات و فنون و تکنیک های موجود، از طریق بومی سازی و پژوهش مجدد و دسته بندی های بومی، جمع آوری کردیم؛ علاوه بر این خروجی متنوع آموزشی متناسب با نیازهایی که از دل کار بدست آوردیم را تنظیم کردیم.

آقایی افزود: در این گروه، همگی دغدغه های انقلابی داشتیم و می دیدیم تکنیکی که برای ما آموزش داده می شود نواقص و حتی کج​تابی هایی دارد. هم اکنون یکی از اقداماتی که بصورت جدی پیگیری می کنیم، تولید منابع آموزشی است که نهال بسیار با برکتی است و ان شاالله در آینده ثمره بسیار خوبی را در پی داشته باشد.

وی اظهارداشت: هنوز در ابتدای راه هستیم، باید به سنگر آموزش ورود پیدا کنیم تا این خط شکسته شود؛ حتی برای اینکه به افراد هم طیف خود اثبات کنیم که تا چه میزان این امر حیاتی است، زمان زیادی صرف شده است.

آقایی گفت: تا وقتی مدرس نتواند ارتباط عمیق و عاطفی با هنرجو برقرار کند، آموزش بصورت تربیتی و ماندگار شکل نمی گیرد. از این رو یکسری اعتکاف های سینمایی را سپری کردیم؛ بچه ها با یکدیگر زندگی می کردند و درس می خواندند که نتیجه بسیار پر ثمری داشت.

رها شدن از کلیشه ها مستلزم مشق کردن سینماست

در ادامه مجید فضائلی، کارگردان مستند «اصل قصه» در خصوص این اثر نیمه بلند توضیحاتی را ارائه کرد: این مستند درباره نمایشگاه کتاب تهران، کاستی های آن و همچنین سیستم توزیع کتاب در کشور است.

وی با بیان این مطلب افزود: نمایشگاه کتاب تهران که بزرگ ترین اتفاق فرهنگی کشور است، به لحاظ چرخش مالی، گستره و جذب مخاطب با ایراداتی مواجه است و خوب است بازنگری در آن صورت گیرد که به گسترش کتابخوانی و سهولت دسترسی مردم به کتاب منجر شود.

فضائلی همچنین با انتقاد از سیستم توزیع کتاب در کشور، بر تلاش این مستند در بازتاب مشکلات این حوزه تاکید کرد.

روایت پرسش گری یک دانشجوی اقتصاد

در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی، محمدحسین بزرگی که با مستند «ما اقتصاد دانیم» در پنجمین دوره جشنواره عمار حضور یافته، مهمان «سینماعمار» رادیو گفتگو بود.

این کارگردان، ویژگی بارز جشنواره عمار را تناسب آن با گروه های مختلفی از جمله اکران کنندگان، مستندسازان و مخاطبان آثار ارزشی دانست و گفت: ما اقتصاد دانیم روایت پرسش های یک دانشجوی کارشناسی رشته اقتصاد است که برای رسیدن به پاسخ، سراغ اساتید دانشگاه می رود.

بزرگی همچنین از ادامه دار بودن اکران این مستند 39 دقیقه ای در دانشکده های اقتصاد و نیز سایر دانشگاه های کشور خبر داد و افزود: تولید مستند ما اقتصاد دانیم آذر امسال نهایی شد؛ این مستند راوی محور است و محورهای اصلی داستان بر اساس پرسش های شخصی بنده و سایر همکاران این مجموعه در حوزه اقتصاد است.

ویژه برنامه «سینماعمار» تا پایان جشنواره هر شب از ساعت 20 تا 21 از رادیو گفتگو پخش می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها