به همت متخصصان ایرانی

ربات موازی در ایران ساخته شد

به همت متخصصان آزمایشگاه مهندسی رباتیک وتکنولوژی های هوشمند (RSTL) دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نخستین ربات موازی دلتا در ایران طراحی و ساخته شد.
کد خبر: ۷۴۹۲۰۲
ربات موازی در ایران ساخته شد

مصطفی محمودی، سرپرست کنترل آزمایشگاه مهندسی رباتیک و تکنولوژی های هوشمند در پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری گفت: ربات دلتا متعلق به خانواده ربات های موازی به دلیل ساختاری با زنجیره سینماتیکی بسته که مشخصه اصلی ربات های موازی است قادر به جابجایی اجسام با دقت و شتاب بسیار بالا است.

وی افزود: این ربات که حاصل ایده و دانش دکتر «ریموندکلاول» در سال 1987 است امروزه جایگاه بسیار وسیعی در صنایع مختلف جهانی پیدا کرده است.

سرپرست کنترل آزمایشگاه مهندسی رباتیک و تکنولوژی های هوشمند گفت: امروز برای اولین بار در ایران نمونه صنعتی آن توسط متخصصان و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در آزمایشگاه صنعتی RSTL ساخته و وارد بازار شده است .

وی افزود: کاربردهای مستقیم وغیرمستقیم این ربات در عرصه های صنعتی ، علمی ، آموزشی ، پزشکی حاکی از توانمندی و انعطاف این ربات است ، که تنوع درجات آزادی و قابلیت اتصال انواع گریپرهای صنعتی و پزشکی کاربری این ربات را افزایش می دهد .

سرپرست کنترل آزمایشگاه مهندسی رباتیک و تکنولوژی های هوشمند گفت: این ربات با شتاب های بالا و دقت خوبی که دارد به منظور جابجایی اجسام با وزن های سبک تا پنج کیلوگرم بکارگرفته می شود.

محمودی افزود: این ربات نخستین ربات موازی در ایران است که در نمونه صنعتی ساخته شده است. این محصول بیشتر درصنایع مورد استفاده دارد مانند جا به جایی اجسام با سرعت بالا در خطوط تولید، برای جوشکاری های دقیق و برای کار در محیط های خطرناک و ایزوله و نیز در کاربری پزشکی و بسته بندی حبوبات و سبزیجات کاربرد دارد.

وی یادآورشد: ما تکنولوژی این ربات را در ایران نداشتیم و برای اولین بار این ربات در ایران ساخته شده است، قیمت مشابه خارجی این ربات تقریبا 400 هزار دلار است اما نوع ایرانی آن با هزینه ای حدود یک سوم مشابه خارجی تولید شده است.

محمودی گفت: بسته به نیازمشتری این ربات طراحی می شود و تاکنون که حتی هفت روز از تولید آن گذشته، سه قرارداد با شرکت های مختلف منعقد شده است.

سرپرست کنترل آزمایشگاه مهندسی رباتیک و تکنولوژی های هوشمند افزود: تمام این پروژه توسط تیم صنعتی دانشگاه قزوین انجام شده است، در واقع این کار توسط دانشجویانی که سابقه حضور وکسب مقام درمسابقات جهانی داشته و اکنون در تیم صنعتی دانشگاه آزاد فعال هستند طراحی و ساخته شده است.

وی در خصوص طراحی اولیه و کپی نبودن این طرح گفت: در سیستم صنعتی، استاندارد سیستم نظامی اعمال می شود و بنابراین اطلاعاتی وجود ندارد که بخواهیم کپی برداریم کنیم بنابراین تمام این پروژه حاصل دانش فنی گروه بوده است البته یک سری ازقطعاتی که تکنولوژی ساخت آن را نداریم در طراحی و ساخت این محصول استفاده شده که این امری مرسوم در همه دنیا است.

محمودی افزود: تدارک نرم افزار آن مهمتر از بحث سخت افزار آن است که خوشبختانه این امر نیز توسط گروه متخصصان در این تیم صورت گرفته و تمام مراحل طراحی و ساخت درکارگاه صنعتی دانشگاه قزوین محقق شده است.

این متخصص گفت: تهیه نمونه اولیه این محصول ازطراحی تا ساخت شش ماه طول کشیده و اکنون تست نهایی هم به اتمام رسیده و مراحل اخذ استاندارد صنعتی در حال پیگیری است.

وی افزود: در داخل کشور این ربات را اصلا نداریم و پیش از این تنها یک نمونه آزمایشگاهی آن بدون توانایی کار صنعتی وجود داشته است.

عضو این گروه صنعتی در مورد مزایای ربات موازی دلتا گفت: این ربات به جای 60 کارگر در خط تولید قابلیت اجرای کار را دارد و این امر در راندمان خط تولید صرفه جویی می کند.علاوه براین در تولید یک محصول ،هزینه ها را کاهش می دهد و کیفیت را نیز ارتقا می بخشد.این ربات خطا پذیر نیست و کا ر را با دقت انجام می دهد.

محمودی افزود: کاربر بر اساس نیاز می تواند به ربات برنامه بدهد و از آن کار بخواهد. برنامه پذیری آن هم بسیار ساده است و نیاز به دانش فنی خاصی ندارد.

پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری از 23 تا 27 آذر ماه در نمایشگاه دائمی تهران برپا است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها