توسط محققان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

دوربینی که رانندگان معتاد را به پلیس معرفی می کند

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با اجرای چندین طرح فناوری از جمله ساخت دوربینی که اعتیاد رانندگان را به پلیس گزارش می دهد، مقابله با آسیب های اجتماعی را آغاز کرده است.
کد خبر: ۷۴۸۵۳۹
دوربینی که رانندگان معتاد را به پلیس معرفی می کند

عموم مردم، دانشگاه های صنعتی را با فعالیت های پژوهشی، فنی و مهندسی و به طور کلی اقدامات سخت افزاری می شناسند و دلیل این موضوع شاید به این برمی گردد که این نوع دانشگاه ها کمتر در بخش های نرم افزاری یا مرتبط با امور اجتماعی ورود کرده و یا اگر فعالیتی در این زمینه داشته اند به خوبی معرفی نکرده اند.

دانشگاه صنعتی خواجه نصیر چند سالی است که با ورود در این عرصه، قالب های ذهنی گذشته را شکسته و با تکنولوژی به جنگ آسیب های اجتماعی رفته است که برای اطلاع از این اقدامات به گفت و گو با معاون پژوهشی و فناوری این دانشگاه نشسته ایم.

مهدی احسانیان روز گذشته (پنجشنبه) در تشریح این اقدامات گفت: از چندسال قبل، عملیاتی در دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر با هدف کاهش سوانح رانندگی در جاده های کشور آغاز شد که طی آن، یک آزمایشگاه که تمام عوامل حادثه ساز رانندگی به دقت شبیه سازی شده بود.

وی افزود: رانندگان اتوبوس های درون شهری و برون شهری با قرار گرفتن در این محیط مجازی، آموزش های لازم برای مواجهه با عوامل حادثه ساز و کنترل موقعیت را فرامی گرفتند که خوشبختانه خروجی آن بسیار مثبت و موثر بوده است.

احسانیان به اجرای طرح دیگری به منظور کنترل اعتیاد و مصرف مواد مخدر رانندگان وسایل نقلیه عمومی اشاره کرد و گفت: بررسی های علمی نشان می دهد که پس از مصرف مواد مخدر، تغییراتی در ماهیچه های صورت و حرکات سر و گردن افراد دیده می شود.

وی افزود: محققان دانشگاه خواجه نصیر با استفاده از این واقعیت علمی، دوربینی طراحی و تولید کردند که درون وسیله نقلیه عمومی قرار می گیرد و به محض مشاهده این تغییرات ظاهری، موضوع را به مرکز پلیس اطلاع می دهد تا نیروهای پلیس، اتوبوس را در جاده متوقف کنند و مانع حوادث و سوانح احتمالی شوند.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر از زلزله به عنوان یکی از خطراتی که همواره موجب نگرانی اجتماعی بوده است، یاد کرد و گفت: اقدامات محققان دانشگاه ما هم در حوزه پیش بینی و آگاه سازی زلزله و هم در زمینه مقاوم سازی ساختمانها صورت گرفته است.

وی افزود: روش های جدیدی با استفاده از فناوری نانو و کامپوزیت برای مقاوم سازی ساختمانهای مسکونی، اداری، بیمارستانی و آموزشی در دانشگاه خواجه نصیر طراحی و اجرایی شده که خروجی و نتایج مطلوبی به همراه داشته است.

احسانیان تولید ایمپلنت های پزشکی برای کمک به رفع مشکلات بینایی و شنوایی معلولان را از دیگر خدمات دانشگاه خواجه نصیر در حوزه های اجتماعی عنوان کرد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها