روحانی در پایان سفر به استان گلستان عنوان کرد:

ایجاد منطقه آزاد در اینچه برون

بهره‌برداری از خط‌آهن مشترک ایران ترکمنستان و قزاقستان

حسن روحانی، نورسلطان نظربایف و قربانقلی بردی محمداف روسای جمهوری ایران، قزاقستان و ترکمنستان، عصر دیروز سوار بر قطار تشریفاتی حدفاصل ایستگاه آک‌یایلا در خاک ترکمنستان و ایستگاه اینچه‌برون در خاک ایران را طی کردند تا با پرده‌برداری از لوح یادبود خط آهن ترانزیتی شرقی دریای خزر، طرح عظیم خط‌آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان را بهره‌برداری کنند.
کد خبر: ۷۴۵۷۲۷

روسای جمهوری سه کشور همچنین پیچ ریل این راه‌آهن را به نشانه استحکام روابط به صورت نمادین محکم کردند.

این خط ریلی که دومین کریدور شمال ـ جنوب است، کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک ایران به آب‌های آزاد متصل می‌کند. این خط علاوه بر کشورهای مذکور، به عنوان خط ریلی جدید برای کل منطقه حائزاهمیت است و حمل و ترانزیت بار را میان کشورهای منطقه تسهیل و زمان و هزینه‌های حمل بار را کاهش می‌دهد. طول راه‌آهن تازه‌تاسیس 85 کیلومتر در خاک ایران، 700 کیلومتر در خاک ترکمنستان و 140 کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار دارد.

رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم بهره‌برداری از این طرح با تاکید بر این‌که ملت‌های ایران، ترکمنستان و قزاقستان خواستار روابط نزدیک‌تر و پیوسته‌تر با یکدیگر هستند، گفت: باید تلاش کنیم روابط کشورها پیوسته به هم نزدیک‌تر شود؛ زیرا توسعه، ثبات و امنیت هر کدام از کشورهای همسایه، امنیت و توسعه یکدیگر است.

ضرورت ارتباطات گسترده‌تر در منطقه

به گزارش ایرنا، حسن روحانی افزود: امروز با بهره‌برداری از این راه‌آهن، نه‌تنها روز شادمانی و خوشحالی برای سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان بلکه برای کشورهای منطقه و هر کشور ذی‌نفع با واسطه و بی‌واسطه از این راه‌آهن است. وی بهره‌برداری از این خط ریلی مهم را قدم مهمی جهت اجرای خواست مردم این منطقه برشمرد و گفت: از طریق این راه‌آهن امروز نه‌تنها سه کشور به هم متصل شده‌اند؛ بلکه این راه‌آهن وسیله‌ای خواهد بود که راحت‌تر به خلیج‌فارس و دریای عمان و کشورهای شرق منطقه چین، روسیه، ترکیه، اروپا و مدیترانه نزدیک و نزدیک‌تر شوند.

نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهور قزاقستان نیز در این نشست با تبریک افتتاح این طرح، اهمیت آن را در توسعه منطقه خاطرنشان کرد و گفت: قزاقستان خط ریلی دیگری به سمت چین احداث کرده که از این طریق می‌توان موجب پیوند آسیای دور و کشورهای آسیای میانه به خلیج‌فارس و خاورمیانه شد.

رئیس‌جمهور ترکمنستان نیز با اشاره به این‌که این طرح کار بسیار بزرگی بود که در طول هفت سال در ترکمنستان انجام شد، گفت: این راه‌آهن شاهراهی بین‌المللی است و کمک بزرگی در شکوفایی روابط اقتصادی و حسن همجواری کشورها خواهد داشت. قربانقلی بردی محمداف با اشاره به ساخت تاسیسات مختلف در این خط راه‌آهن گفت: کشورهای منطقه از این طریق می‌توانند کالاهای حجیم‌تری را جابه‌جا کنند و زمان تبادل کالا نیز به نحو چشمگیری کاهش خواهد یافت.

اتصال ریلی، از خلیج‌فارس تا چین

پس از این مراسم، روسای جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان در ایستگاه راه‌آهن اینچه‌برون با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. آنها پس از این دیدار در یک نشست خبری مشترک حضور یافتند.

رئیس‌جمهور کشورمان در این نشست با اشاره به افتتاح خط آهن ایران، ترکمنستان، قزاقستان اظهار کرد: با بهره‌برداری از این طرح از چین تا دریای خزر، از دریای خزر تا خلیج‌فارس و همچنین مدیترانه در سمت غرب و پاکستان و هندوستان در شرق اتصال مستقیم و غیرمستقیم را امروز شاهدیم. ما با اعلام منطقه اینچه‌برون به عنوان یک منطقه تجاری و اقتصادی می‌توانیم زمینه حضور سرمایه‌گذاری و بخش خصوصی دو دولت ترکمنستان و قزاقستان را برای این منطقه فراهم کنیم.

روحانی با یادآوری این‌که این طرح دومین اتصال راه‌آهن ایران به آسیای مرکزی است، اظهار کرد: در منطقه سرخس و تجن نیز توانستیم راه‌آهن را به آسیای مرکزی متصل کنیم و امروز نیز در شرق دریای خزر به آسیای مرکزی متصل شده‌ایم. وی با بیان این‌که در سال‌های آینده نیز اتصال سوم به منطقه قفقاز خواهیم داشت، گفت: راه‌آهن رشت، آستارا و آذربایجان در سال‌های آینده راه‌اندازی خواهد شد و ایران از سه طرف به آسیای مرکزی و قفقاز متصل خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها