جام جم آنلاین گزارش می‌دهد

دست های آلوده آقای دبیر کل

در روزهایی که موشک‌های اسرائیلی خواب را از کودکان غزه می‌گرفت و رویای مادران فلسطینی را به خاک و خون می‌کشید، نام یک پزشک نروژی بر سر زبان‌ها افتاد.
کد خبر: ۷۳۸۶۶۴
انتقام نژادپرستان از شاهد غزه

مدس گیلبرت در جریان حملات وحشیانه صهیونیست‌ها، بارها و بارها از رنج و درد مردم غزه در زیر موشک‌های اسرائیلی سخن گفت. حال اخبار تازه حاکی از آن است که این بیان حقیقت و واقعیت‌ها چندان به مذاق سران تل‌آویو خوش نیامده و آنها به انجام اقدامات تلافی‌جویانه علیه او برآمده‌اند.

به گزارش جام‌جم و به نقل از الجزیره انگلیسی، مدس گیلبرت، پزشک و فعال نام‌آشنای نروژی که در جریان حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به نوار غزه در تابستان به مداوای مجروحان در بیمارستان الشفای غزه می‌پرداخت، از سفر به این منطقه منع شده است. گفته می‌شود مقامات صهیونیست پشت این اقدام قرار دارند.

گیلبرت روز جمعه به الجزیره انگلیسی گفت آخرین باری که قصد سفر به غزه را داشت، ماه اکتبر بود که در مرز ایرز از ورود او ممانعت شد. او می‌گوید با وجود کامل بودن تمام مدارکش از ورود او به غزه جلوگیری شد.

وی اظهار کرد: نیروهای نظامی اسرائیلی مانع ورودم به غزه شدند. وقتی علت این کار را پرسیدم، گفتند بنا به دلایل امنیتی چنین تصمیمی اتخاذ شده است.

وقتی گیلبرت از آنها خواست در این زمینه توضیح دهند، این جواب را شنید: یا این محل را ترک کن یا منتظر باش تا از سوی نیروهای پلیس دستگیر شوی. وی پس از مطلع شدن از این دستور مقامات صهیونیست، به الجزیره گفت: به نظر می‌رسد اسرائیلی‌ها دوست ندارند تبعات و نتایج حملات آنها در نوار غزه برای همه مردم جهان روشن و مشخص شود.

وی با اعلام این‌که بیان درد و رنج مردم فلسطین در غزه یک تهدید امنیتی به حساب می‌آید، تاکید کرد: این ممنوعیت در مقیاس بزرگ‌تر نه علیه او، بلکه علیه حق مردم غزه در دسترسی به کمک‌های بین‌المللی است. وی اظهار کرد که مقامات اسرائیلی در جایگاهی نیستند که بتوانند فلسطینی‌ها را از داشتن چنین حقی محروم کنند. او همچنین متعهد به ادامه مبارزه علیه اقدامات صهیونیست‌ها و خواستار فشار سیاسی از سوی کشورهای جهان شد تا محاصره طولانی‌مدت غزه در هم بشکند. او در پایان خطاب به مقامات اسرائیلی گفت: پس از این ممنوعیت سفر، اقدام بعدی‌تان چیست؟ آیا می‌خواهید با گلوله به سرم شلیک کنید؟ این پزشک شصت و هفت ساله که سابقه ده‌ها سال فعالیت در کنار فلسطینی‌ها و حضور داوطلبانه به مدت 17 سال در بیمارستان الشفای غزه را دارد، یکی از منتقدان اصلی اقدامات نظامی صهیونیست‌ها و اشغالگری آنها در اراضی فلسطینی است. طی هفت هفته حملات مداوم نیروهای صهیونیست به نوار غزه که بیش از 2000 کشته بر جای گذاشت، بارها با شبکه‌های بین‌المللی از جمله الجزیره مصاحبه کرد و به توضیح شرایط اسفبار بیمارستان شفا پرداخت.

یکی از ماندگارترین نوشته‌های او مطلبی بود که در خلال حملات شدید صهیونیست‌ها در روزنامه انگلیسی ایندیپندنت منتشر شد. وی در آن مطلب، حال و هوای آن روزهای بیمارستان الشفا را این‌گونه تشریح کرد: «ما در اینجا در حال مداوای انسان‌هایی هستیم که تکه‌تکه شده‌اند. ما هر روز شاهد رودی از خون مردم در اتاق اورژانس هستیم. نظافتچی‌ها هر روز در حالی زمین‌ها را تمیز می‌کنند که تکه‌های بدن و لباس شهروندان غزه هنوز روی در و دیوار دیده می‌شود.»

البته نگاهی به گذشته گیلبرت نشان می‌دهد او نسبت به اقدامات آمریکا نیز انتقاد داشته است. او که از طرفداران احزاب چپ در نروژ است، پس از حملات یازدهم سپتامبر اعلام کرد که این حملات نتیجه دهه‌ها سیاست خارجی آمریکا در حمایت از گروه‌های تروریستی بوده است.

بنا به گزارش سازمان ملل، به دنبال حملات پنجاه روزه صهیونیست‌ها به نوار غزه، 2131 نفر کشته شدند و از این تعداد حدود 500 نفر را کودکان تشکیل می‌دادند.

تلاش صهیونیست‌ها برای پوشاندن واقعیت

در این میان مقامات اسرائیلی سعی کردند موضوع را به‌گونه دیگری نشان دهند. در همین ارتباط، سخنگوی اداره هماهنگی بین اراضی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با روزنامه نروژی وردنز گنگ ادعا کرد دلیل ممانعت از سفر گیلبرت به غزه به‌خاطر مسائل امنیتی بوده و هیچ ارتباطی با اقدامات ضداسرائیلی او ندارد.

البته این تنها واکنش مقامات صهیونیست نبود. پال هریسچون، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل در این زمینه گفت: اقدامات گذشته این پزشک نشان می‌دهد که او چندان هم صلح‌طلب نیست. هیچ جای تعجبی ندارد و دوستان و همراهان او، از بدترین افراد دنیا هستند.

بنا به گفته خود گیلبرت، این حکم ممانعت، هیچ محدودیت زمانی ندارد. در واقع او قصد داشت بنا به درخواست وزارت بهداشت غزه به این منطقه سفر کند تا در مورد تاثیرات حملات هوایی صهیونیست‌ها بر مردم ساکن در نوار غزه تحقیق و بررسی کند.

در واکنش به این موضوع، سفارت نروژ در اراضی اشغالی بارها درخواست‌هایی را به مقامات صهیونیست فرستاده تا در این مورد بازنگری کنند. بارد گلاد پدرسن، وزیر امور خارجه نروژ نیز در مصاحبه با روزنامه‌های نروژ اعلام کرد: «ما نگرانی خود را نسبت به این تصمیم به اطلاع مقامات اسرائیلی رسانده‌ایم و خواستار تغییر آن هستیم. وضع انسانی در غزه اسفبار است و نیاز به حضور افرادی همچون دکتر گیلبرت احساس می‌شود.»

مرکز کمک‌های اولیه برای فلسطینی‌ها (یک مرکز خیریه در انگلیس) که نزدیک به 20 سال در کرانه باختری و نوار غزه فعالیت کرده و از بیمارستان الشفا حمایت می‌کند، با ابراز نگرانی شدید نسبت به این موضوع اعلام کرد: به دلیل حملات اخیر در نوار غزه، هزاران فلسطینی نیازمند کمک‌های پزشکی هستند و حق انسان‌ها برای دسترسی به بهداشت و سلامت، موضوعی انکارناپذیر است. جابر ویشاه، مدیر مرکز حقوق بشر فلسطینیان در غزه نیز ضمن درخواست برای برداشتن این ممنوعیت، اظهار کرد: این اقدام در واقع بخشی از سیاست اسرائیلی‌ها برای پنهان کردن حقیقت است.

گیلبرت شاهدی بود که به بهترین نحو ممکن تلاش کرد زخم‌ها و جراحت‌های وارد شده به مردم غزه را به جهانیان بشناساند.

حسین خلیلی / گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها