تعرفه های اینترنت موبایل در انتظار تصویب

تعرفه های پیشنهادی باهزینه ای 5 برابری برای کاربران

چند روزی از صحبت های وزیر ارتباطات برای بازنگری و اصلاح تعرفه های اینترنت موبایل تا دوهفته آینده می گذرد، تصمیمی که درپی نارضایتی کاربران از تعرفه های جدید که هزینه استفاده از اینترنت موبایل را به 5 برابر نرخ قبلی رسانده است اتخاذ شد، اما پس ازآن سخنگوی شرکت مخابرات ایران در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها اعلام کرد که برای اظهار نظر درباره تعرفه‌های جدید اینترنت موبایل لازم است تعرفه‌ها برای مدتی عملیاتی شود تا بتوان در موردش اظهارنظر کرد.
کد خبر: ۷۳۸۴۰۰
تعرفه های پیشنهادی باهزینه ای 5 برابری برای کاربران

وی براین باوراست که مخابرات هنوز به تحلیلی در این زمینه نرسیده‌ که تعرفه 2.5 ریالی ارزان یا گران است بنابراین تعرفه ها باید یک دوره اجرایی شود تا پس از آن بتوان در موردش صحبت کرد . درواقع سخنان سخنگوی شرکت مخابرات نشان می دهد که به هر صورت تعرفه های جدیدبدون توجه به اعتراض کاربران اعمال خواهد شد چرا که به گفته ایشان هنوز گرانی تعرفه تعیین شده برایشان محرز نشده است.

اوایل آبان ماه بود که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از تصویب تعرفه ای جدید خبر داد که بر اساس آن به منظور یکسان سازی تعرفه در نسل های مختلف تلفن همراه، سقف تعرفه هر کیلو بایت تبادل شده در شبکه تلفن همراه مستقل از تکنولوژی برای سیم کارتهای دائمی 2.5 ریال تعیین شد.

این درحالیست که پیش از این اپراتورهای اول ودوم مجاز به ارائه «جی.پی.ار.اس» بودند که بر اساس این شیوه سقف قیمت آن برای انتقال هر کیلو بایت 14.8 ریال تعیین شده بود و اپراتورها برای رقابت عددی مابین یک تا 5 ریال را اعمال می کردند اما هم اکنون با توجه به راه اندازی نسل سوم اینترنت که سرعت بالاتری دارد این سقف 2.5 تعیین شده است که به گفته کارشناسان هزینه ای که کاربران متقبل خواهند شد بیش از 5 برابر هزینه های قبلی است و مهمتر آنکه کسانی که حتی از بستر «جی.پی.ار.اس» استفاده می کنند نیز با افزایش هزینه روبرو می شوند.

تعرفه ها نیازمند تجدید نظر است

محمودرضا خادمی، کارشناس اینترنت در این باره به جام جم آنلاین گفت: تعرفه های تعیین شده درایران در مقایسه با کشورهای منطقه از جمله ترکیه وکشورهای حوزه خلیج فارس هم از نظر قیمت و هم نوع کیفیت سرویس دهی بالاست و ضروریست که تجدید نظر جدی صورت گیرد.

وی براین باور است که استفاده از تکنولوژی نسل سه که با تاخیربسیاردرکشور شروع شده است هنوزهم دوره پایلوت و آزمایشی خود را می گذراند و نباید درسطح کلان شهری چون تهران که هنوز اشکالات پوششی برای استفاده از اینترنت پرسرعت «3جی» که به طور کامل رفع نشده ، تعرفه جدید اعلام وبرای عملیاتی کردن آن عجله داشت ، چون هنوزاین شبکه در مرحله آزمایش قراردارد.

خادمی افزود : درحالیکه بیشتر نقاط شهربه سرویس اینترنتی «جی.پی.آر.اس» متصل است و همان سرعت «دایل آپ» را کاربران استفاده می کنند ، با تغییر تعرفه به اسم 3 جی و نسل های بالاتر و پرسرعت، متاسفانه کاربران باید مبالغ گزافی رو پرداخت کنند.

این کارشناس اینترنت در پاسخ به این پرسش که استفاده از اینترنت پرسرعت در کشورهای دیگر تا چه حد نسبت به سرویس های دیگر اختلاف قیمت دارد، گفت : در همه جای دنیا سرویس ها ی پرسرعت گرانتر از سرویس «ای.دی.اس.ال»، خط های زمینی و «وای فای» است اما این فاصله قیمت فاحش نیست اما درکشور ما با توجه تعرفه هایی که اعلام شد و سقفی که سازمان تنظیم ومقررات تعیین کرده باید کاربر قیمت گزافی را به اپراتورهابپردازد. وقتی شما هزینه دیتا را پرداخت می کنید ازهر بستری استفاده کنید یک تعرفه دارید و قابل تفکیک نیست که بگویید دیتایی که در
«جی.پی.ار.اس» استفاده می کنید مثلا با دیتایی که روی 3 جی استفاده می کنید فرق دارد.

به گفته وی، تفاوت قیمت اینترنت پرسرعت نسبت به «جی.پی.ار.اس» درهمه جای دنیا یک نسبت 2 برابری است اما تعرفه اعلام شده هرکیلو بایت 2.5 ریال درکشور اختلاف بیش از 5 برابری را نشان می دهد.

هم اکنون هر هزارو 24 کیلو بایت ، یک مگا بایت می شود و هر هزار و 24 مگا بایت ، یک گیگا بایت می شود که مبنای فروش حجم اینترنت در شبکه های موبایل است. با توجه به تعرفه 2.5ریال هزینه برای یک گیگ حدود 262 هزار تومان می شود که رقم بالایی است و اگر با قیمت های منطقه مقایسه شود می بینیم که بسیار گران است.

خادمی درادامه تاکید کرد : سازمان تنظیم مقررات باید به شدت با این قضیه برخورد کند، چراکه شبکه هنوز کامل نیست وهیچ اپراتوری نمی تواند ادعا کند که شبکه اش کامل است بنابراین پولی را از مردم می گیرند که نه پهنای باند لازم درا ختیارآنها گذاشته اند ونه پوشش های لازم «3 جی» وجود دارد.

وی گفت : هم اکنون ممکن است در مناطقی که گوشی شما را در پوشش «3جی» نشان می دهد، عملا سرعت اینترنت با «جی.پی.ار.اس» منطقه کنار دستی هیچ فرقی نکند بنابراین یک نظارت کامل لازم است تا هم برروی کیفیت سرویس وهم تعرفه ها صورت گیرد.

امروزه استفاده از تمام قابلیت های گوشی موبایل و برنامه های مختلف آن باتوجه به مشکلاتی که در سرعت اینترنت و سرویس دهی نامناسب وجود دارد ناممکن شده است و پوشش های ضعیف اینترنتی باعث شده تا کاربران به سختی بتوانند با اتصال به اینترنت نیازهای اطلاعاتی و ارتباطی خود را برطرف کنند.

حال که زمینه ای فراهم آمده تا اپراتورهای اول ودوم برای راه اندازی نسل 3 اینترنت گام بردارند ضروریست، تصمیم گیران این عرصه برای استقبال کاربران برای استفاده از چنین شبکه هایی با نگاهی کارشناسانه تر با توجه به آنچه در منطقه می گذرد به ارائه سرویسی مناسب و تعرفه ای معقول اقدام کنند.

سیما رادمنش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها