برای نخستین بار نشریات و خبرگزاری‌های دین و اندیشه بخش ویژه‌ای را در نمایشگاه به خود اختصاص داد

احترام به نشریات دینی

اختصاص بخش ویژه‌ای به رسانه‌های دین و اندیشه برای نخستین بار در نمایشگاه بیستم، یکی از سیاست‌های ویژه حمایتی معاونت مطبوعاتی از این گروه از رسانه‌ها بوده است؛ این سیاست را تا چه اندازه می‌توان موفق ارزیابی کرد و نمایندگان رسانه‌های دینی چه نظری در این باره دارند؟
کد خبر: ۷۳۸۰۴۴

به گزارش مهر، از همان زمان برگزاری نخستین نشست خبری نمایشگاه بیستم مطبوعات تا همین روزهای برگزاری، هرگاه رسانه‌ای سراغ از حسین انتظامی‌گرفته است تا با او درباره ویژگی‌ها و نقاط تمایز دوره بیستم جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته گپ بزند. یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های مورد تأکید معاون مطبوعاتی دولت تدبیر و امید بحث «تفکیک موضوعی غرفه‌ها» بوده است. در این بخش تأکید ویژه معاون مطبوعاتی بر اختصاص بخش معینی از شبستان اصلی جهت استقرار رسانه‌های حوزه دین و اندیشه است؛ تأکیدی که می‌توان آن را اتخاذ سیاستی حمایتی از سوی معاونت مطبوعاتی دولت یازدهم دانست.

قرار گرفتن در آستانه اختتامیه نمایشگاه بیستم فرصت مناسبی است تا میزان توفیق این سیاست‌گذاری در زمینه حمایت از رسانه‌های دینی را مورد ارزیابی قرار دهیم. در این زمینه بهترین داور غرفه‌دارانی هستند که به نمایندگی از رسانه متبوع خود در بخش دین و اندیشه نمایشگاه حضور دارند و می‌توانند درباره تأثیر این سیاست حمایتی بر میزان ارتباط با مخاطبان خود نظر دهند.

مفید برای مخاطبان عام

«این جنس تقسیم بندی شاید برای مخاطبان عام نمایشگاه که شناختی از رسانه‌های دینی و مذهبی ندارند مفید باشد اما از منظر تعامل رسانه‌های تخصصی این حوزه با یکدیگر چندان مفید نبوده است.»‌ هادی لو نماینده غرفه خبرگزاری شبستان در نمایشگاه است که این دیدگاه تقسیم بندی صورت گرفته را فقط برای صورت عمومی‌نمایشگاه مفید می‌داند.

نماینده این رسانه دینی در نمایشگاه بیستم مطبوعات تأکید دارد: البته در زمینه تعامل رسانه‌های تخصصی دینی و مذهبی با یکدیگر که می‌توان آن را یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه مطبوعات دانست هم نمی‌توان چندان سیاستگذاری مدیران را موثر دانست و بیشتر این خود اهالی رسانه هستند که باید در این زمینه پیش‌قدم شوند.

محمد عارفیان، مسئول غرفه خبرگزاری ابنا که به عنوان خبرگزاری اهل بیت(ع) شناخته می‌شود هم گرچه درباره تأثیر منفی این سیاستگذاری بر میزان بازدید مخاطبان عام از غرفه‌های دینی با‌ هادی لو موافق است اما در عین حال تأکید دارد که این دسته‌بندی برای مخاطبان خاصی که مستقیماً به‌دنبال بازدید از رسانه‌های دینی هستند مثبت بوده است.

عارفیان می‌گوید: این‌که غرفه ما از دیگر خبرگزاری‌ها جدا افتاده است تا حدودی به ضرر ما بوده است و بخشی از مخاطبان خود را از دست داده ایم اما در ارتباط با بخش حرفه ای تر مخاطبان این حوزه تأثیر مثبت داشته است.

مسئول غرفه خبرگزاری ابنا علی رغم بیان این انتقادات رویکرد حمایتی معاونت مطبوعاتی از رسانه‌های دینی را تحسین می‌کند و می‌گوید: بنده به شخصه شاهد بوده‌ام که آقای انتظامی‌علاوه بر اصرار به اختصاص بخش خاصی از نمایشگاه به رسانه‌های دینی و مذهبی تأکید داشتند که این بخش در بهترین نقطه شبستان باشد و همان‌طور که شاهد هستید در حال حاضر هم یکی از بخش‌های ورودی به این حوزه اختصاص پیدا کرده است. عرفانیان می‌گوید: این نشان‌دهنده احترام معاون مطبوعاتی به مخاطبان و فعالان رسانه‌های دینی است اما از نظر اجتماعی متأسفانه هنوز با این معضل مواجه هستیم که بخش مختص به موضوعات دینی با اقبال کمتری از سوی مخاطبان مواجه می‌شود.

تفکیک باید مشهودتر باشد

برخلاف نماینده دو رسانه قبل، نماینده غرفه «افق حوزه» از اساس با این تقسیم‌بندی موافق است و معتقد است که این سیاست تأثیر مثبتی در کیفیت برگزاری نمایشگاه داشته است.

رمضانعلی عزیزی در این زمینه البته تأکید دارد که اگر پیش از اعمال این تقسیم‌بندی مشورت بیشتری با اصحاب رسانه و نمایندگان رسانه‌های دینی می‌شد قطعا نتایج بهتری هم به دست می‌آمد.

عزیزی می‌گوید: این تفکیک فی‌نفسه مفید بوده است و مخاطب راحت‌تر از قبل می‌تواند رسانه مذهبی موردنظر خود را در میان غرفه‌ها پیدا کند اما ای کاش این تقسیم‌بندی و تفکیک در اجرا به صورت مشهود‌تر صورت می‌گرفت.

ویژه نامه جام جم / بیستمین نمایشگاه مطبوعات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها