اثر حجمی عصر عاشورا، که برداشتی از اثر مشهور استاد محمود فرشچیان در مورد واقعه عاشوراست، روز تاسوعا با حضور چهره‌ها و مدیران فرهنگی در میدان امام حسین (ع) تهران رونمایی شد تا پس از مدت‌ها که این میدان در حال بازسازی بود و خلأ نمادی مناسب در آن احساس می‌شد، این اثر حجمی چشم‌های مردم را به خود جلب کند.
کد خبر: ۷۳۴۷۳۴
رونمایی از «عصر عاشورا» در ظهر تاسوعا

به گزارش جام‌جم، سیاووش سلیمی، با اتمام ساخت این اثر حجمی، نقاشی استاد فرشچیان از واقعه عصر عاشورا را به صورت سه بعدی به تصویر در آورده است. این اثر از جنس برنز است و در ضلع شمال غربی حوض جلوخان مسجد امام حسین (ع) نصب شد.

اثر حجمی عصر عاشورا در سطحی به شکل دایره به قطر شش متر و 20 سانتی‌متر و به مساحت 35 متر مربع با ارتفاع 4.5 متر ساخته شده و بالغ بر 8.5 تن وزن دارد که شامل فیگوراتیو انسان، اسب امام حسین (ع) ذوالجناح و خیمه‌های به آتش کشیده شده، است. این اثر یک کار فرمی و حسی است که هنرمند در آن تلاش کرده تمام جزئیات به کار رفته در اثر استاد فرشچیان را در کار خود بدرستی وارد کند.

در مراسم رونمایی از این مجسمه که روز تاسوعا در هوای بارانی و با حضور عزاداران سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) برگزار شد، علاوه بر سازنده آن، تعدادی از مدیران و مسئولان شهرداری تهران مانند جمال کامیاب مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری و حجت‌الاسلام میثم امرودی معاون اجتماعی شهرداری تهران حضور داشتند.

پرده برداری از مجسمه عصر عاشورا زیر باران انجام شد و هیأت عزاداران ابوالفضل العباس از بندر دیلم نیز با نواختن سنج و دمام این مراسم را همراهی کرد.

سیاووش سلیمی، مجسمه‌ساز هفتاد و سه ساله‌ای است که آرزویش را برای ساخت اثر حجمی عصر عاشورا با 15 ماه کار شبانه‌روزی برآورده کرد. این هنرمند درباره روند ساخت اثرش به مهر گفت: زمانی که 12 مجسمه نیم‌تنه سه متری و یک متری را برای فرهنگسرای اشراق می‌ساختم، مهندس جلالی معاون سابق امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 4 در بازدید از این آثار از من پرسید که بعد از این آثار قصد داری چه کاری را شروع کنی و من در پاسخ گفتم همیشه دوست داشته‌ام مینیاتور عصر عاشورا از استاد محمود فرشچیان را به صورت اثر حجمی درآورم و ایشان نیز همان زمان ابراز امیدواری کرد که این کار عملی شود. بعد از آن، ایشان به منطقه یک رفت و این موضوع همچنان مسکوت ماند، اما من بیکار ننشستم و ماکت اولیه عصر عاشورا را از جنس برنز ساختم و در زمان پرده‌برداری از مجسمه‌های نیم‌تنه برنزی برای فرهنگسرای اشراق، این ماکت برنزی را نیز به نمایش گذاشته بودم که آقایان ایازی و شوشتری مسئولان سازمان زیباسازی آن زمان از این اثر خیلی خوششان آمد و از من خواستند این اثر را در ابعاد بزرگ بسازم.

او عنوان کرد: کار ساخت این اثر را از سال 91 شروع کردم که تا زمان انجام مراحل اداری در نهایت بیست و نهم فروردین 92 کار ساخت این اثر به مرحله قرارداد رسید و قرار شد آن را در مدت زمانی 9 ماهه بسازم و تحویل دهم. این در حالی است که برای ساخت یک مجسمه دو متری حداقل شش ماه از سوی سازمان زیباسازی به مجسمه‌ساز مهلت داده می‌شود و حالا من باید این اثر حجمی عظیم را در مدت زمان 9 ماهه می‌ساختم که البته برای من هیچ مشکلی وجود نداشت و کارم را شروع کردم اما مسائل دیگری کار را طولانی‌تر کرد.

سلیمی با بیان این که کار ساخت این اثر تا یک ماه پیش به 95 درصد رسیده بود، یادآور شد: تنها 5 درصد از ساخت کار باقی مانده بود و بقیه مربوط به ساخت زمینی برنزی می‌شد که باید مجسمه‌ها را روی آن قرار می‌دادم و این زمین برنزی که 35 مترمربع بود، در محیط کارگاهی قابل جوشکاری نبود و باید منتظر می‌شدم محل نصب اثر مشخص شود. کمی کار آماده‌سازی محل نصب اثر زمان برد و در نهایت ساخت این اثر حدود 15 ماه به طول انجامید.این هنرمند درباره جزئیات دیگر اثر گفت: این اثر دارای دو درخت به ابعاد چهار متر و 30 سانتی‌متر است که من برای ساخت این نخل‌ها که تاکنون نظیر آن را نساخته بودم، به کرمان رفتم و یک کنده نخل همراه با شاخ و برگش آوردم تا بر اساس آن درخت‌های برنزی‌ام را بسازم. چون معتقدم مخاطب باید با این کار واقعگرا بدرستی ارتباط برقرار کند و احساس کردم درست نیست کاری ارائه کنم که خودم را راضی نمی‌کند.

سلیمی در پاسخ به این که چرا تابلوی «عصر عاشورا» را برای ساخت انتخاب کرده است، چنین توضیح داد: این یک موضوع اعتقادی است وقتی اثری به دل شما می‌نشیند، هیچ گاه از ذهن شما بیرون نمی‌رود و اثر استاد فرشچیان نیز از همان روزی که آن را دیدم، از ذهن من بیرون نرفته است و همیشه با خود فکر می‌کردم بالاخره روزی این اثر را به حجم تبدیل خواهم کرد. گر چه پیش از من افراد زیادی قصد این کار را داشته‌اند اما بنا به دلایلی این توفیق را پیدا نکرده‌اند.

سلیمی با اشاره به مدت زمانی که برای ساخت این اثر صرف کرده است، بیان کرد: من مدت 15 ماه شبانه‌روز بدون مرخصی کار کرده‌ام. روزی 14 تا 18 ساعت کار مداوم داشته‌ام و در این مدت تنها شش روز کار نکرده‌ام که آن هم از سر اجبار بوده است، من تمام عید امسال را در کارگاهم گذراندم و تمام جمعه‌ها را از ساعت 6 صبح تا عصر کار کردم. سلیمی درباره تفاوت اثر حجمی عصر عاشورا با دیگر آثاری که در سراسر عمرش ساخته است، گفت: این اثر برای من بسیار متفاوت از دیگر آثاری است که تاکنون ساخته‌ام. من از سال 73 که به ایران آمده‌ام، آثار بسیاری را ساخته‌ام که هر کدام جایگاه خاص خود را دارند اما هیچ‌کدام قابل مقایسه با «عصر عاشورا» نیستند، چون جدا از این که اثر فوق‌العاده‌ای است و باید حتما از نزدیک آن را دید، با دقت هر چه تمام اثر معروف مینیاتوریست ایرانی را در ابعادی بزرگ کار کرده‌ام.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها