در فضای نیمه تاریک اتاق، چراغ خوابی بزرگ ولی کم سو جلب توجه می کند که نور قرمز آن مستقیم بر روی میزی مزین به چاپ استیک ها و بشقابهای سفید رنگ است .
کد خبر: ۷۳۳۹۱۰
شبی با کیمچی

بوی تند سیر وزنجبیل به همراه ماهی و سرکه فضا را پرکرده است.این در حالی است که چای سبز در لیوان های کوچک سرامیکی که نقش و نگاری از زنان با لباس های سنتی کره را دارند، در کنار ظروف کوچک حاوی انواع کیمچی ها به چشم می خورند.

مثل این است که همه اشیای داخل اتاق درانتظارشبی پرخاطره برای میهمانان ویژه هستند.

میهمانانی که از قاره های مختلف جهان به دیار عاشقان کیمچی ها آمده بودند تا با پیشرفت های اخیر کشور آنها به ویژه در زمینه های اقتصادی و اجتماعی آشنا شوند.

کره جنوبی از 24 مهر تا سوم آبان ماه میزبان 10 خبرنگار به همراه دوفیلمبرداراز کشورهای ایران، برزیل، هند، مالزی، رومانی، لهستان، برونئی، مکزیک،اروگوئه و ازبکستان بود که علاوه بر پوشش مراسم گشایش کنفرانس سران اتحادیه بین المللی مخابرات ( آی تی یو)،ازمراکزاقتصادی،اجتماعی وفرهنگی شهرهای بوسان و سئول کشور کره جنوبی نیز بازدید کردند.

برپایی کنفرانس بزرگ آی تی یو که با حضور52 وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات از سراسر جهان برگزار شد، بهانه ای شد تا خبرنگاران خارجی شرکت کننده در این کنفرانس علاوه بر حضور در نشست های خبری و آشنایی با وزیر علوم ، فناوری اطلاعات و ارتباطات کره جنوبی و شهردار بوسان، بتوانند با جنبه های مختلفی از فرهنگ و سنت مردم کره آشنا شوند.

آشنایی با کیمچی ها

کیمچی یک خوراک تخمیرشده سنتی کره ای است که از سبزیجات و ادویه جات گوناگون والبته بیشتر اوقات با نوعی کلم چینی به نام بائچو (baechu) و فلفل قرمز درست می شود.کره ای ها به طور معمول و روزمره کیمچی را به عنوان غذای فرعی و مکمل (banchan) در وعده های غذایی همراه با برنج می خورند.

مردم کره بر این باورند که کیمچی باید در هر جایی که یک کره ای حضور دارد وجودداشته باشد.آنچنان که این غذابه همراه نخستین فضانوردتاریخ کره جنوبی (یی سو یئون) با فضاپیمای سایوز به فضا فرستاده شد.

مصرف کیمچی آن قدر در میان کره ای ها رواج دارد که برخی خانواده ها در خانه های خود یک یخچال جدا برای کیمچی دارند. به این یخچال نانجانگو می گویند البته شاید این به خاطر بوی تند کیمچی نیز باشد.

گفته می شود که موزه تاریخ کیمچی 187نوع کیمچی را به ثبت رسانده است که محبوب ترین ان بیچو که از کلم نپا یا کلم چینی ، پیازچه وانواع طعم دهنده از جمله فلفل قرمز و بقیه مواد درست شده است، می باشد.

کره ای ها کیمچی ها را با صبحانه ، ناهار و شام می خورند و امروزه در اغلب رستورانهای مخصوص غذاهای کره ای درداخل و خارج ازکره سرومی شود.

دستاوردهای اقتصادی کره جنوبی درجهان

ولی کیمچی ها تنها دستاوردکره ای ها برای جهان نیست بلکه امروز این کشور درعرصه ساخت و تولید خودرو، فناوری اطلاعات وارتباطات(آی سی تی )، تولید وساخت دستگاه های تلفن همراه وانواع تبلت ها ولوازم خانگی همچون ماشین لباسشویی، یخچال فریزر ، ماشین رختشویی و دیگر وسایل خانه پیشرفت های چشمگیری کرده وبازارهای منطقه و فرامنطقه را تصاحب کرده است .

امروزه برندهای کیا ، هیوندایی به ویژه در عرصه تولید خودرو و سامسونگ و ال جی در عرصه وسایل الکترونیک بار دیگر نام کره جنوبی را در جهان به یاد هر مشتری می آورد.

بیش از 80 درصد خودروهایی که امروزه در خیابان های سئول و بوسان تردد می کنند ازتولیدات داخلی هستند و به ندرت خودروهای آمریکایی و یا آلمانی در کوچه و خیابان این کشور به چشم می خورند.

گفته می شود که نام برند کیا به معنای top of Asia است و همان گونه که می دانیم خودروهای ساخته شده توسط این شرکت در حال حاضر به ویژه در قاره آسیا حرف اول را می زند.

همچنین برند سامسونگ به زبان کره ای به معنای سه ستاره است . عدد سه درمیان کره ای بسیار محبوب است و عدد شانس محسوب می شود از این رو پیش از این آرم این شرکت بزرگ سه ستاره داشت ولی در سال های اخیر آرم آنها تغییر کرده و به شکل یک بیضی آبی رنگ که نام سامسونگ در آن نوشته شده، تبدیل شده است .

گفته می شود که منظور از این بیضی جهان است که محصولات سامسونگ آن را تسخیر می کند.

بازدید از موزه سامسونگ یکی ازجالبترین بخش های برنامه سفر خبرنگاران خارجی به کره جنوبی بود.

این موزه که درشهر سامسونگ و در فاصله یک ساعته از شهر سئول واقع شده است دارای بخش های مختلف است که یکی ازجذابترین آنها نمایش تاریخ لوازم خانگی همچون نخستین ماشین لباسشویی ، ظرفشویی ، رادیو ، تلویزیون ، تلفن و حتی نخستین لامپ است که توسط توماس ادیسون اختراع شد.

تمام عکسها و تصاویر مربوط به این لوازم از طریق صفحه نمایش حسی ( تاچ ) پوشانده شده است و بازدید کنندگان می توانند بالمس کردن صفحات به اطلاعات موجود در مورد این لوازم دست یابند .

همچنین در بخش دیگر آخرین محصولات این شرکت در زمینه ساخت تبلت ها ، دستگاه های تلفن همراه و صفحات نمایش ( مونیتور) به نمایش درآمده است و در بخش دیگر نیز محصولات جدید شامل ماشین لباسشویی های 25 کیلوگرمی ، یخچال فریزرهای پنج دره ( دو در بالا و پایین برای یخچال ، دو در بالا و پایین برای فریزر و یک در برای سبزیجات ) به همراه لوازم خانگی دیگر همچون هود آشپزخانه و میزهای مناسب برای استفاده در اتاق های نشمین منازل دیده می شود.

درهای بدون دستگیره

سیاست آزادسازی اقتصادی از دهه 80 توسط دولتمردان کره جنوبی دنبال شده است وبراین اساس امروز دیگر نمی توان این کشور را در حال توسعه نامید،بلکه از آن به عنوان یک کشور توسعه یافته یاد می شود.

در حال حاضر سیاست درهای باز و بدون هیچ مانع در همه جای کره جنوبی به چشم می خورد.

به قول یکی از دوستان که به مزاح می گفت این سیاست در درهای خانه ها و هتل ها نیز نمود دارد.

چنانچه اغلب درهای به کار رفته درخانه ها ، رستوران ها ، هتل ها و مراکز خرید این کشور بدون دستگیره است . تمام درها یا با چشم الکترونیک و یا با فشردن دکمه ها باز می شوند.

به کارگیری فناوری اطلاعات در همه بخش ها به چشم می خورد واغلب مراکز و نهادها مزین به صفحات نمایش بزرگ و یا بهتر بگوییم تلویزیون های بیش از 50اینچ برای نمایش هستند.

همزمان بابرپایی کنفرانس سران مختارآی تی یو درکلانشهربوسان،نمایشگاهی از آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات کره جنوبی با عنوان آی تی شو ' IT show ' در محل نمایشگاهی های دایمی این شهر برپا شد.

مرد آهنی،ربات های خانگی،دستگاهی که به بازدیدکننده می گفت چه لباسی برای تو بهتر است ، به کارگیری تصاویر سه بعدی در تلویزیون ، انواع بازی های رایانه ای و آخرین دستاوردهای فنی شرکت های سامسونگ و ال جی به ویژه دستگاه های تلفن همراه بخشی از تجهیزات عرضه شده در این نمایشگاه بود.

همچنین شرکت ها و موسسات نرم افزاری و سخت افزاری کره جنوبی نیز در سالنی مجزا در طبقه زیرین محل نمایشگاه دستاوردهای خود را ارایه کردند.

دیدار با یانگوم

در یکی از میادین شهر سئول مجسمه بزرگی از پادشاه سی جونگ به چشم می خورد .

درپشت این مجسمه ودرآن سوی خیابان قصربزرگی مربوط به پادشاهان کره ای قرار گرفته است که هر روز میزبان هزاران هزار جهانگرد و همچنین مردم به ویژه کودکان ونوجوانان کره ای از مدارس مختلف است .

هر روز در دو نوبت مراسم تعویض نگهبانان قصر به شیوه سنتی و قدیمی دربار پادشاه برگزار می شود و بازدیدکنندگان قصر از این مراسم عکسی یادگاری تهیه می کنند.

بازدیدکنندگان در این قصر می توانند از نزدیک مکان ملاقات پادشاه با وزرا ، اتاق خواب پادشاه، اتاق ملکه و همچنین استراحتگاه پادشاه را که در کنار دریاچه ای قرار دارد به همراه اتاق ویژه خدمتکاران را ببینند.

شاید بسیاری از ایرانی ها مجموعه تلویزیونی'جواهری درقصر ' را به یاد داشته باشند.این سریال که بارهاازشبکه های تلویزیونی کشورمان پخش شد در مورد زندگی دختری جوان به نام یانگوم و یا به قول کره ای ها ' چانگوم ' بود که در قصر یکی از پادشاهان کره ای زندگی می کرد و وی از هشت سالگی به عنوان یک خدمتکار ساده وارد قصر شد ولی بعدها به دلیل بردباری و اخلاق نیکو و همچنین هوش سرشار به آشپز دربار و سپس به پزشک مخصوص پادشاه تبدیل شد.

در کنار آشپزخانه این قصر تصویر بزرگی از یانگوم به همراه غذاهایی که برای درباریان تدارک دیده بود، مشاهده می شود البته باید گفت حضور کیمچی ها در این جا نیز بسیار مشهود است و پرواضح است که در آن روزهای دور نیز کیمچی بسیار محبوب برای درباریان به ویژه شخص پادشاه بوده است .(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها