بچه پولدار هستیم!

تفریحات از ما بهتران

راه‌افتادن صفحه بچه پولدارها در برخی شبکه‌های مجازی، بهانه‌ای شده تا ویترینی از کالاها و خدمات لوکس و گران در معرض دید عموم قرار گیرد.
کد خبر: ۷۲۷۴۸۵
تفریحات از ما بهتران

البته این کالاها، چیزی نیست که از دید همه پنهان باشد و کافی است تا سری به پاساژهای گران الهیه و جردن و زعفرانیه و فرشته بزنید تا این کالاها را پشت ویترین آنها مشاهده کنید، اما نکته اینجاست که چون این کالاها و خدمات مشتری عمومی ندارد، لذا وجود آنها به طور فراگیر حس نمی‌شود. حتی از تهران هم که بگذریم، در شهرستان‌ها بسیار کمتر از این کالاها یافت می‌شود و مردم چندان با آنها آشنا نیستند، اما پس از باز شدن این صفحه در شبکه‌های اجتماعی، ویترین این کالاها و خدمات لوکس و گران روی همه ایرانیان گشوده شد و آنها چیزهایی دیدند که در این مدت یا ندیده بودند یا کم دیده بودند. به هر تقدیر، نگاهی به عرف زندگی لوکس بازهای پولدار نشان می‌دهد که مصارف آنها به دو دسته کالا و خدمات تقسیم می‌شود. منظور از کالا، وسایل لوکس مصرفی است که آنها استفاده می‌کنند و خدمات نیز بیشتر حیطه تفریحات و سرگرمی‌های آنها را در برمی‌گیرد.

کالاهای پولدارها

نگاهی به کالاهایی که مورد نمایش و استفاده بچه پولدارهاست، نشان می‌دهد این کالاها، کالاهای مصرفی غیرخوراکی و از نوع «تیپی» یا «پزی» هستند. با توجه به این که شاید قیمت کفش و لباس زیاد از ظاهرش مشخص نباشد و حتی قیمت آن نیز چندان به چشم نیاید، صفحات مجازی بچه پولدارها زیاد روی آن تمرکز نکرده و آن را به عنوان نمادی از تفاخر به رخ دیگران نکشیده است. این در حالی است که شاید یک تیشرت بربری، تامی و لاگوست حدود 1.5 میلیون تومان هم قیمت داشته باشد یا یک جفت کفش چرم گوزن ایتالیایی در فرشته تا پنج میلیون تومان هم قیمت بخورد، اما چون کار بچه پولدارها از این حرف‌ها گذشته، بیشتر کالاهایی بسیار بسیار گران باید نمایش داده شود تا به نوعی برتری‌جویی آنان به اثبات برسد. این چنین است که کالاهایی مثل خودرو، موتورهای لوکس، ساعت و تلفن همراه مورد اشاره قرار گرفته و حتی تلاش شده به نوعی به قیمت آنها نیز اشاره شود.

خودرو

با این که دولت بتازگی ورود خودروهای 2500 سی‌سی به بالا را به کشور ممنوع کرده، اما این ممنوعیت باعث جلوگیری از جولان این خودروها در خیابان‌های تهران و برخی کلانشهرها نشده است. از جمله خودروهای موجود در این گروه در ایران می‌توان به پورشه، مازراتی، لامبورگینی، فراری، کادیلاک، موستانگ، استون مارتین و انواع کمیابی از بنز مانند بنز مک لارن اشاره کرد. بر این اساس قیمت یک دستگاه پورشه 911 مدل 2013 دو نفره، یک میلیارد و 700 میلیون تومان، مازراتی یک میلیارد و 900 میلیون تومان، لامبورگینی مورسیه لاگو، حدود 20 میلیارد تومان، استون مارتین حدود 4.5 میلیارد تومان، فراری حدود 8.5 میلیارد تومان و آئودی یک میلیارد تومان است. البته تنوع مدل و سال ساخت این خودروها زیاد است، اما قیمت‌هایی که ذکر شد، براساس عکس‌هایی است که بچه پولدارها روی شبکه‌های اجتماعی قرار داده‌اند.

ساعت و عینک

ساعت‌های بسیار گران نیز از مظاهر تفاخر در عکس‌های بچه پولدارها به شمار می‌رود و نقشی تعیین‌کننده دارد. به طوری که برخی آقایان یا خانم‌ها تلاش می‌کنند تصاویرشان طوری تهیه شود که حتما عکس ساعت در آن واضح نشان داده شود. حتی گاهی کاتالوگ و مارک ساعت نیز در عکس‌های تکمیلی به نمایش در آمده تا اگر بیننده با مارک منحصر به فرد یا قیمت آن آشنا نیست، گرانی ساعت از آن طریق به وی یادآوری شود. ازجمله برندهای ساعت که در این عکس‌ها به آن اشاره شده و البته نظایر آن و حتی گران‌ترین آن در حدفاصل چهارراه پارک‌وی تا تقاطع زعفرانیه، نیاوران، فرشته و ساعت‌فروشی‌های لوکس میدان ونک یا آرژانتین قابل نگاه کرده است، رولکس، وستندواچ، امگا، هوبلوت، ای‌پی، ریموندویل، تیسوت و... هستند. این ساعت‌ها دست‌کم از پنج تا صد میلیون تومان قیمت دارند. مثلا خرید یک عدد ساعت رولکس بسیار معمولی به قیمت زیر شش میلیون تومان امکان‌پذیر نیست و قیمت یک ساعت نرمال این برند حدود 15 میلیون تومان می‌شود. برند امگا نیز که اخیرا پوسترهای تبلیغاتی‌اش با حضور جورج کلونی بیرون آمده، به‌طور متوسط 30 تا 50 میلیون تومان قیمت دارد، اما این ساعت‌ها برندهای عادی هستند که دست‌کم مشاهده آن توسط همه مردم امکان‌پذیر است، اما بچه‌پولدارها برای به رخ کشیدن پولداری بیشتر، سراغ برندهایی رفته‌اند که اغلب سفارشی ساخته شده و در کار ساخت آنها نیز مواد خاصی چون طلا و الماس یا تیتانیوم به کار رفته و حتی خود کارخانه سازنده، نام دارنده آن را در محل دید ساعت، حک کرده است. ازجمله برندهای ساعت در این تعریف می‌توان به ای.پی اشاره کرد که با روکش طلا و عقربه‌ها و اعداد روی صفحه آن از طلای سفید، حدود 100 میلیون تومان برای درخواست‌کننده‌اش تمام می‌شود. البته این ساعت کاملا ضدآب است و حتی اگر ساعت‌ها با آن زیر آب بمانید، باز هم ککش نمی‌گزد. برند سفارشی بسیار گران‌قیمت‌ دیگر در این رشته، هوبلوت نام دارد که متخصص ساخت ساعت‌های تمام طلاست. حداقل قیمت هر عدد از این ساعت‌ها 400 میلیون تومان است که گاه تا 800 میلیون تومان نیز بنا به مدل، فناوری و میزان طلا یا الماس به کار رفته در آن، قیمت می‌خورد. این گزارش می‌افزاید: عینک نیز ازجمله نشانه‌های گران‌خری توسط مولتی‌میلیاردرهای ایرانی محسوب می‌شود. اهمیت عینک در به رخ کشیدن تیپ گران، بر کسی پوشیده نیست. بخصوص این که مدل‌های آوانگارد عینک، خاص‌تر هم باشد. این چنین است که بچه‌پولدارهای ایرانی از برندهای عینک مورد استفاده عموم قشر متوسط که تا دو میلیون تومان قیمت دارد، مانند ریبن و پلیس عبور کرده و سراغ برندهای ایتالیایی چون دویچه گابانا یا چلسی و سلیم رفته‌اند که حداقل 23 میلیون تومان قیمت دارند.

تلفن همراه

شاید تصور کنید همین گوشی‌های تلفن همراه آیفون که بتازگی سری 6 آن در مدل‌های مختلف به بازار آمده، گران‌ترین گوشی تلفن همراه موجود در بازار ایران باشد. البته در بخشی از ماجرا حق با شماست، اما در بخشی که مربوط به نمایش تفاخر توسط بچه‌پولدارها می‌شود، شاید زیاد حق با شما نباشد. چراکه این آقایان و بانوان ترجیح می‌دهند از گوشی‌هایی استفاده کنند که هم از لحاظ مدل و هم از حیث ویژگی‌ها، منحصربه‌فرد و سفارشی باشد تا آنچه آنان در دست می‌گیرند با دیگران تفاوت داشته باشد. این چنین است که آنان سراغ برندهای کمتر شناخته شده در ایران، اما اختصاصی‌ساز می‌روند. برندهایی که یک تلفن همراه را کمتر از 10 میلیون تومان نمی‌سازند؛ برندهایی چون «ورتا»، «دیور»، «تگ‌هویر» و «گرسو». گوشی‌های گران‌قیمت و اغلب دست‌ساز برند ورتا بین 15 تا 35 میلیون تومان قیمت دارد و به تناسب اندازه گوشی در آن طلا و جواهرات به کار رفته است. کمپانی دیور که بیشتر در زمینه تولید عطر و ادکلن و لوازم آرایشی معروف است، دو مدل معروف گوشی تلفن همراه با نام ترجمه شده قرمز باشکوه و مشکی باشکوه تولید کرده که نمونه‌هایی از آن در بازار ایران نیز قابل خریداری برای پولدارهاست. هریک از این گوشی‌ها حدود 35 میلیون تومان قیمت دارد. تک هویر هم که بتازگی برندش برخی بیلبوردهای شمال تهران را اشغال و بوتیک اختصاصی نیز افتتاح کرده، یکی از گران‌ترین گوشی‌های تلفن همراه خود به نام لامبورگینی را با طلای 18 عیار و بدنه تیتانیوم عرضه کرده که هریک حدود 18 میلیون تومان قیمت دارد.

و سرانجام موتورسیکلت...

جوانان پولدار ایرانی علاقه خاصی هم به خرید و نمایش موتورسیکلت‌های خاص و گران دارند. اینچنین است که اکنون موتورسیکلت‌هایی با برندهای برتر جهانی چون هارلی دیویدسون آمریکا، بی.‌ام.‌و ژاپن، کاوازاکی ژاپن و مدل‌های برتر هوندا (نه هونداهای معروفی که ما سراغ داریم)‌ در اختیار این افراد برای نمایش پولداری است. بر این اساس ساده‌ترین موتورسیکلت‌های مارک هارلی دیویدسون که به‌طور عام وارد کشور شده‌اند، 30 میلیون تومان قیمت می‌خورند. همچنین موتورسیکلت بی.‌ام.و که در سه مدل اسپرت به طور خاص وارد کشور شده هریک 400 میلیون تومان قیمت می‌خورد و گفته می‌شود فقط 60 دستگاه از آن با مجوز خاص وارد کشور شده که بسرعت هم فروش رفته و عکس‌های آن منتشر شده است. بعلاوه اخیرا یک شرکت واردکننده خودرو، برخی مدل‌های جدید و پرقدرت برندهای معروف تولید موتورسیکلت چون سوزوکی، کاوازاکی و یاماها را وارد کشور کرده که متوسط قیمت آن 150 میلیون تومان است و البته بسرعت مشتری خود را نیز یافته است.

تفریحات

در کنار نمایش کالاهای مصرفی و بسیار لوکس بچه پولدارها، خدمات مورد استفاده این افراد نیز مورد توجه قرار گرفته است. مقصود از خدمات، بیشتر تفریحاتی است که این گروه افراد از آن استفاده می‌کنند. در عکس‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، بیشتر تفریحات این افراد شنا در استخرهای اختصاصی در ویلاهای شمال، لواسان تهران و حتی داخل خود تهران است. اما روشن است که تفریحات این افراد به این هم ختم نمی‌شود. بر این اساس اکنون که فصل زمستان نزدیک است، موسم ورزش‌های گران زمستانی فرارسیده است. هر ساعت اسکی با خدمات خاص آن مانند مربی و تجهیزات حدود 100 هزار تومان تمام می‌شود. بگذریم که خرید لباس خاص، عینک و چوب اسکی تا 10 میلیون تومان هزینه در بر دارد. اگر هم شخص نخواهد به اسکی برود و ورزشش را در داخل تهران انجام دهد، کلوپ‌های تفریحی ـ ورزشی فرشته، محمودیه و زعفرانیه هر ساعت 50 هزار تومان (این رقم ورودیه و پایه و بدون استفاده از خدمات، مانند دستگاه‌های ورزشی خاص است)‌ هزینه برمی‌دارد. اگر هم شخص کمی خاص‌تر فکر کند و بیشتر اهل نمایش دادن باشد، می‌تواند به سوارکاری و نگهداری و خرید اسب مبادرت ورزد. باتوجه به این‌که هر ساعت آموزش همراه سوارکاری در استان البرز (کرج)‌ به‌طور متوسط 100 هزار تومان هزینه برمی‌دارد. اما اگر بخواهید خودتان اسب اختصاصی داشته باشید، باید تا یک میلیارد تومان هزینه کنید که می‌کنید. به خاطر داریم که مرداد امسال و همزمان با عید سعید فطر، خبرگزاری‌ها از ورود 65 راس اسب گران‌قیمت به تهران با پرواز اختصاصی هواپیمای باری بوئینگ 777 شرکت معروف آلمانی لوفت هانزا خبر دادند.در حالی که مقامات دولتی ورزش مانند فدراسیون سوارکاری، مخاطب ورود این اسب‌ها نبوده‌اند، روشن است که این اسب‌ها برای تفریح چه کسانی وارد ایران شده‌اند.

سید علی دوستی موسوی / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
۰
۰
سلام برای خودمان متاسفیم انقدراز خدا دور شده ایم كه معیار تفاخرمان كالاها و زندگی پوچ دنیاشده، درحالی كه خداوند از تكاثر انسانها را نهی كرده اما انقدر غرق دنیا شده ایم كه فهم قرآن و كلام خدا برایمان سخت و گاهی باعث تمسخر مان شده. برادران و خواهران عزیز فریب شیطان و مظاهر دنیا را نخوریم شاید این حرفها را تمسخر كنید شاید فخر بفروشید شاید ما را با القاب مخصوص خودتان منتسب كنید اما هركار بكنید نمی توانید از خودتان فرار كنید آدمی كه خدا را داشته باشد به معنای واقعی، دیگر هیچ چیز به جز اوبرایش جذاب نیست اما اگر خدا را از دست بدهی تمام دنیا را كه هم داشته باشی باز هم احساس كمبود می كنی
یا حق
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
۰
۰
تبعیض و فاصله طبقاتی بجز ایجاد عقده و كینه در دل محرومان نتیجه دیگری نخواهد داشت بی دلیل نیست كه برخی جوانان فقیر تبدیل به افراد شرور میشوند و از كشتن ادم های دیگر و سرقت اموال انها ترسی ندارند و البته باید به این سخن سعدی توجه كرد كه : غم وشادمانی نماند ولیك سزای عمل ماند و نام نیك
بهتر است كه ثروتمندان بدانند كه : بدنیا توانی كه عقبی خری بخر جان من ورنه حسرت بری
م - ن
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
۰
۰
اینگونه مسائل همیشه در طول تاریخ وجود داشته و خواهد داشت اما تنها چیزی كه ماندنی است وخواهد ماند خدای ازلی و ابدی است

نیازمندی ها