سهم خانواده‌ها از پرداخت هزینه در حوزه دندانپزشکی اکنون بیش از 90 درصد است

دندانپزشکی کودکان از فردا زیر پوشش بیمه

هر چند از ابتدای امسال با اجرای طرح تحول سلامت، خبرهای خوب اعلامی در حوره نظام سلامت،کم نبود، اما خبر اجرای بیمه دندانپزشکی کودکان ایرانی می‌تواند کامل‌کننده خوبی برای اخبار این حوزه باشد، بخصوص که بالاخره این وعده با تاخیر سه ماهه اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۷۲۶۲۹۷

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این‌که با اجرای طرح بیمه دندانپزشکی کودکان زیر ۱۴ سال، هزینه‌های خانواده‌ها بشدت کاهش می‌یابد، به فارس گفته است: این طرح از بیستم مهر اجرا می‌شود.

علی ربیعی، همچنین به اجرای بسته خدمات دندانپزشکی در کشور اشاره کرده که به نظر نقطه قوتی برای پیشگیری در این حوزه محسوب می‌شود، زیرا به گفته او آموزش بهداشت، معاینه دوره‌ای دندان‌ها، نحوه صحیح مسواک زدن، نخ کشیدن، فلورایدتراپی، فیشورسیلنت، ترمیم، جرمگیری و بروساژ نیز از جمله مواردی است که در این بسته تعریف و تدوین شده است. طرح پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی ویژه کودکان زیر 14 سال قرار بود از خرداد آغاز شود که متأسفانه به این دلیل که نیاز به مصوبه هیات وزیران داشت، با تاخیر روبه‌رو شد. در طرح اشاره شده سازمان بیمه سلامت 70 درصد هزینه‌های پیشگیری را در بخش دندانپزشکی پرداخت می‌کنند.

اهمیت بیمه دندانپزشکی در کودکان ایرانی وقتی دو چندان می‌شود که بدانیم کودکان ایرانی وقتی به سن مدرسه می‌رسند، حدود شش دندان پوسیده در دهان دارند.این آمار از سوی رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران چندی پیش در برنامه تلویزیونی پزشکی نبض، اعلام شده بود.

باقر شهنی‌زاده گفته بود: باوجود ایجاد مراکز دانشگاهی در رشته دندانپزشکی، ما شاهد شاخص‌های پوسیدگی بالا در سراسر کشور هستیم، به‌طوری که وقتی یک کودک وارد مدرسه می‌شود، دارای شش دندان پوسیده است که این مساله می‌تواند در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان بیشتر یا در مناطق بالای شهر کمتر مشاهده شود.

او با اشاره به ایجاد حدود 60 دانشکده دندانپزشکی و تربیت بیش از 30 هزار دندانپزشک در کشور عنوان کرده بود: متاسفانه هنوز با وجود این تعداد دانشکده‌ و دندانپزشکان، آمار پوسیدگی دندانی کشور بالاست. زیرا ایامی که دانشکده دندانپزشکی تاسیس می‌کردیم، باید برنامه‌هایمان نیز سلامت‌محور تعریف می‌شد، ولی این در حالی است که برخی پروژه‌های پیشگیری و آموزش اجرا شد، ولی هیچ پیگیری در ادامه اجرای آن صورت نپذیرفت. به گفته رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران، برنامه‌ریزی‌ها در حوزه سلامت بهداشت دهان و دندان باید سلامت‌محور باشد نه درمان‌محور.

تشکیل شورای عالی دندانپزشکی

اما در حوزه سلامت و بحث سلامت دهان و دندان خبرهای امیدوارکننده دیگری هم در راه است؛ خبری که به نقل از وزیر بهداشت اعلام شده و از تشکیل شورای عالی دندانپزشکی در امروز خبر می دهد.

حسن قاضی‌زاده‌هاشمی با اعلام این خبر می‌گوید: نقش بیمه‌ها در حمایت از بیماران در دندانپزشکی اسفبار است و حتی می‌توان گفت پوشش نامناسبی هم وجود ندارد.

وی با اشاره به این‌که دولت برای کارآمدی بیمه‌ها قدم‌هایی برداشته، ادامه می‌دهد: در حوزه دندانپزشکی تقریباً می‌توان گفت کاری نکرده‌ایم و یکی دو مورد پوشش بیمه قابل توجه نیست به همین دلیل با برنامه‌ای که در این حوزه داریم تصور بنده این است که یکی از دلایل ناموفق بودن وزارت بهداشت برای حل مشکلات، گسترش بی‌رویه رشته‌های دندانپزشکی است.

هاشمی می‌گوید: شورای عالی را تشکیل خواهیم داد تا به وضع بهداشت دهان و دندان سر و سامان بدهد و از شنبه (امروز) اعلام خواهد شد تا صاحب‌نظران این حوزه به کمک بیایند، کاری که ما می‌توانیم بکنیم ایجاد فرصت است و شما متخصصان راه و چاره درمان را پیشنهاد کنید.

به گفته او، در شورای عالی دندانپزشکی توجه به محرومان و نقاط دورافتاده و خدمات ناچیزی که به آنها داده می‌شود مطرح خواهد شد و طرحی جامع برای دندانپزشکی از روستاها تا کلانشهرها تقدیم می‌شود.

وزیر بهداشت تاکید می‌کند: با تدوین این طرح دیگر با تغییر دولت‌ها و تغییر چهره سیاسی و اجرایی، نظام خدمات دگرگون نمی‌شود و بخش‌های مرتبط مانند سازمان نظام پزشکی باید کمک کنند تا خدماتی در شأن مردم ارائه شود.

سهم کم بیمه

هرچند اجرای بیمه دندانپزشکی کودکان می‌تواند تاثیر مثبت و زیادی در پیشگیری مشکلات دندانی در آینده و کاهش بار هزینه های مالی این حوزه داشته باشد، اما مساله اینجاست که بیمه‌ها در حوزه دندانپزشکی بسیار ضعیف عمل کرده‌اند.اکنون سهم مردم از پرداختی‌ها در حوزه دندانپزشکی به بیش از 90 درصد می‌رسد در حالی که بیمه‌ها کمتر از 10 درصد در این حوزه مشارکت دارند.

انجام خدمات معاینه، طرح نوین تشخیصی رادیوگرافی‌های مورد نیاز، جرمگیری و بروساژ (تمیز کردن) برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های لثه، خارج کردن دندان‌های عفونی، ریشه‌های باقیمانده و دندان عقل برای جلوگیری از صدمه به سلامت عمومی بدن و حفظ فعالیت‌های نرمال دندان‌ها، کل خدمات تحت پوشش بیمه است که به زبان ساده می‌توان گفت فقط کشیدن دندان و جرمگیری آن جزو خدمات بیمه محسوب می‌شود.در واقع خدمات مهم و مشکلاتی با فراوانی زیاد مانند پر کردن و عصب‌کشی دندان‌ها هیچ حمایتی ندارد و همه هزینه‌ها از سوی مردم پرداخت می شود. با این تفاسیر انتظار می‌رود در کنار توجه به خدمات بیمه کودکان در کشور که گام مهمی در این حوزه محسوب می‌شود، درخصوص پوشش بیمه خدمات دندانپزشکی در دیگر گروه‌های سنی در ایران نیز اقداماتی صورت گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها