حتی در عصر اطلاعات هم شاید تعداد کمی از ما بدانیم در اسپانیا خانه‌هایی وجود دارد که به سبک خانه‌های ایرانی ساخته شده، یا در استانبول می‌توان مساجدی یافت که با الهام از معماری مساجد ایرانی شکل گرفته‌ است. شاید برایمان جالب باشد که درباره سبک‌ها و تکنیک‌های مشترک بین ایرانی‌ها و اروپایی‌ها در ساخت سازه‌های بزرگ مانند پل چیزهایی بدانیم و از نفوذ فرهنگ و دانش ایرانی به‌واسطه دین اسلام به سرزمین‌های دور مطلع شویم.
کد خبر: ۷۲۲۸۷۳

شبکه مستند با هدف نمایش مشترکات تاریخی و فرهنگی مسلمانان در ایران، ترکیه و اسپانیا مجموعه مستندی ساخته که گونیا نام دارد و از زاویه متفاوتی، تاثیرگذاری و نفوذ فرهنگ اسلامی در جهان را بررسی می‌کند.

این مجموعه مستند که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علیرضا حسینی ساخته شده، تاریخ را از هزار سال قبل واکاوی‌ کرده و مشترکاتی را از سه کشور به نمایش می‌گذارد.

در این مستند عمدتا ابنیه تاریخی و در مواردی فناوری‌های دوران اسلامی در کشورهای اسپانیا، ترکیه و ایران معرفی می‌شود و این معرفی همراه با تصاویری از این ابنیه در دنیای امروز است که بیشترشان به اماکن گردشگری بدل شده‌ است و سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده دارد. گونیا در شهرهای تولدو، گرانادا، سویا، کوردوبا و منطقه اندلس اسپانیا تصویربرداری شده و در آن بناهایی چون کاخ موزه الحمرا، کاخ موزه الکازار، شهر تاریخی مدینه الزهرا، موزه کوردوبا، مسجد کوردوبا، خانه اندلسی، بازار سنتی و موزه تولدو و موزه علم گرانادا، مسجد حمیدیه و سلطان احمد و کاخ موزه توپکاپی و ایاصوفیا در شهر استانبول به تصویر درآمده و معرفی شده است.

دو قسمت از این مجموعه مستند نیز به معرفی آثار تاریخی و فرهنگی شهر و استان یزد از جمله موزه آب سعدآباد در این استان اختصاص دارد و در یک قسمت از این مستند هم پنج پل تاریخی در اصفهان و اسپانیا به لحاظ تکنیک‌های سازه‌ای با هم مقایسه می‌شود. در این مستند حتی فناوری‌های آن روز در زمینه لنچ‌سازی نیز بررسی شده است. مستند گونیا که پنجشنبه‌ها ساعت 19 و 30 دقیقه از شبکه مستند به نمایش درمی‌آید، اطلاعاتی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد که هم حیرت‌انگیز است و هم غرورآفرین.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها