کارشناسان از وضعیت آموزش رشته‌های فرهنگی و هنری در دانشگاه‌ها می‌گویند

میراث فرهنگی؛ علمی یا کاربردی؟

راه​اندازی رشته دانشگاهی تئاتر کودک و نوجوان

دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی رشته تئاتر کودک و نوجوان از ابتدای سال 94 در دانشگاه تهران خبر داد.
کد خبر: ۷۲۲۳۳۹

به گزارش جام‌جم، نشست خبری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان روز گذشته با حضور پیام دهکردی دبیر جشنواره و فاضل عبادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان همدان در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

دهکردی در این نشست، ابتدا درباره آینده‌ای که جامعه هنری پیش روی خود دارد سخن گفت. او اظهار کرد: طی سال‌های اخیر نخبگان متعددی را از دست داده‌ایم، استاد حمید سمندریان، استاد جلیل شهناز و بسیاری از دیگر بزرگان و نخبگان جامعه درگذشته‌اند. اگر جامعه ما بخواهد بدون نخبه پیش برود، آینده خطرناکی پیش رو خواهد داشت.

او سپس درباره تاثیرات کار فرهنگی بیان کرد: برای ویرانی فرهنگ چند سال زمان کافی است، اما برای ساخت فرهنگ نیاز به چند دهه است. سیاره ایران، سیاره جشنواره زده، سیاره آمارها و سیاره بیلان‌هاست. ما در سالی که به نام فرهنگ نامگذاری شده باید بگوییم سال «آمار بس». ما دنبال راهی با کیفیت و آمار واقعی هستیم.

دهکردی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری بخش پژوهش جشنواره با مدیریت فریندخت زاهدی همزمان با چهار ساله شدن برنامه ریزی برای راه‌اندازی رشته تئاتر کودک و نوجوان در دانشگاه تهران، از راه‌اندازی این رشته از ابتدای سال 94 در دانشگاه تهران خبر داد.

دبیر بیست و یکمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به این‌که در این دوره از جشنواره توجه خاصی به بخش پژوهش داشته‌اند، اظهار کرد: کوشش ما در برگزاری این دوره از جشنواره این بوده که نگاه ویژه‌ای به پژوهش داشته باشیم چون باورمان بر این بوده که جای پژوهش در تئاتر کودک و نوجوان خالی است.

یکی از بخش‌هایی که به این دوره از جشنواره اضافه شده تئاتر دانش‌آموزی است. دهکردی افزوده شدن این بخش را نهیب و هشدار به تصمیم‌گیرندگان هنری و فرهنگی دانست و افزود: اگر بخش تئاتر دانش‌آموزی به جشنواره اضافه شده به عنوان یک نهیب و هشدار جدی نسبت به وضع تئاتر دانش‌آموزی است. بسیاری از چهره‌های هنری محصول تئاتر دانش‌آموزی هستند. جریان تئاتر دانش‌آموزی بر خلاف اقرار مسئولان مربوط، به رفتاری پیگیر، فعال و مدام تبدیل نشده است.

دهکردی تصریح کرد: بین متولیان فرهنگ و هنر و مردم جایگاه چیپس، پفک و پاستیل ارزش بیشتری نسبت به تئاتر و تئاتر کودک و نوجوان دارد. او با اشاره به رونمایی پوستر جشنواره بیست و یکم در شیرخوارگاه آمنه و همزمان با نمایشگاه بین‌المللی پوستر غزه، یادآور شد: یک رونمایی از پوستر جشنواره هم در شهر همدان و در بیمارستان کودکان سرطانی انجام شد. برخی می‌گویند که وضع ما خیلی خوب است که دو رونمایی برای پوستر برگزار می‌کنیم و این در حالی است که برخی جشنواره‌ها مراسم رونمایی با بودجه صد میلیون تومانی برگزار می‌کنند، اما ما بادستان خالی یا به قول زنده ‌یاد اخوان ثالث با «دستانی تاول زده» این کار را انجام دادیم.

سپس دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به در نظر گرفتن جایگاهی برای مادران و نوزادان آنها در سالن‌های تئاتر کشور آلمان، گفت: به پیشنهاد خانم فریندخت زاهدی که مدیر بخش پژوهش جشنواره هستند، ما هم تلاش کردیم این طرح را در جشنواره به اجرا بگذاریم. همچنین از کارهایی دعوت به حضور در جشنواره کردیم که چنین رویکردی را داشته باشند. دو گروه نمایشی که از کشور لهستان در جشنواره بیست و یکم حضور پیدا می‌کنند، مخاطبان آثارشان مادران و نوزادان یکساله هستند.او خود بودجه در نظر گرفته شده برای جشنواره بیست و یکم تئاتر کودک و نوجوان را 410 میلیون تومان اعلام و از آن به عنوان بودجه‌ای شرم‌آور یاد کرد که روند پرداخت آن هم به سختی انجام می‌شود. در ادامه این نشست فاضل عبادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان همدان درباره پیشینه فرهنگی این استان تاکید کرد: مسئولان استان با همگرایی تلاش می‌کنند تا برنامه‌های بزرگ ملی و فراملی را در استان برگزار کنند. تلاش ما این است که استان همدان به عنوان قطب فرهنگی تئاتر کودک و نوجوان معرفی شود.

مدیرکل ارشاد استان همدان اعلام کرد که بودجه‌ای 650 میلیون تومانی برای تأمین هزینه‌های اسکان و امکانات اجرای آثار و برگزاری جشنواره در استان در نظر گرفته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها