مردم معمولا برای مشاهده یک غروب زیبا، مسابقه فوتبال، یک منظره حیرتآور و یا فیلمهای کمدی همدیگر را دعوت به دیدن میکنند و به گونهای دوست دارند که تجربه خود را با دیگران قسمت کنند.
به منظور این پژوهش محققان از گروهی خواستند تا شکلات خوش طعمی را با دیگری قسمت کرده و در یک آنِ واحد آن را مصرف کنند و هدف این بود تا درک کنند که آیا پدیده اشتراکگذاری خوردنیها نیز میتواند بر روی رفتار و طعم تاثیر بگذارد یا خیر.
تمامی شرکت کنندگان ادعا کردند حتی با وجودی که با شریک شکلاتی خود کلمهای صحبت نکردند، حس خوردن شکلات برایشان تشدید شده و طعم آن را قویتر احساس کردند!
در همین تحقیق، پژوهشگران از گروهی دیگر خواستند تا همین تجربه مشابه را با شکلاتی بد طعم داشته باشند؛ تمامی این افراد نیز عنوان کردند که بد طعمی شکلات هنگامی که با کسی شریک شده بودند برایشان بیشتر شده بود.
محققان میگویند علت بروز این امر میتواند این باشد که زمانی که فرد دیگری کاری را در عین واحد با ما تجربه میکند، تمرکزها بر روی محرک بیشتر شده و به هین علت فزونی تاثیر واقعه بر تجربهگرها بیشتر میشود.
این پژوهش در مجله Psychological science منتشر شده است.(ایسنا)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد