مسجدجامعی ریاست شورای شهر را بار دیگر به چمران سپرد

شکست اصلاح طلبان پایتخت در برابر اصولگرایان

یکسال از آنکه اصلاح طلبان با به رساندن « احمد مسجدجامعی » به ریاست شورای شهر پایتخت، به بازگشت دوباره خود به عرصه قدرت در جمهوری اسلامی امیدوار شده بودند و آن را مقدمه فتح عرصه های دیگر تلقی می کردند، امروز سه شنبه او در برابر « مهدی چمران» نماینده اصولگرایان تسلیم شد و بار دیگر، هدایت شورای اسلامی شهر تهران را به این رییس ریش سفید و باتجربه واگذار کرد.
کد خبر: ۷۱۲۵۷۳
شکست اصلاح طلبان پایتخت در برابر اصولگرایان

به گزارش جام جم آنلاین، مسجدجامعی که سال گذشته در یک رای گیری جنجالی و تنها با اختلاف یک رای به ریاست شورا رسیده بود، حالا با اختلاف ۵ رای این کرسی را به مهدی چمران سپرده است که سابقه 10 سال ریاست بر شورای شهر دوره های دوم و سوم را در کارنامه خود دارد.

در انتخابات امروز احمد مسجد جامعی که از سوی اصلاح طلبان کاندیدای ریاست شورا شده بود با 13 رای ریاست شورا را به چمران واگذار کرد، در حالی که این دو، سال گذشته به ترتیب 16 و 15 رای کسب کرده بودند.

اما اصلاح طلبان فقط ریاست شورا از دست ندادند بلکه دیگر کرسی های مهم آن را نیز در یک رقابت نفسگیر و تنگاتنگ به اصولگرایان واگذار کردند.

بنا به گزارش خبرگزاری مهر، احمد حکیمی پور و مرتضی طلایی نیز امروز برای نایب رئیس شدن با هم رقابت کردند که در نهایت حکیمی پور 15 رای و طلایی 15 رای اخذ کردند و یک رای سفید بود. به همین دلیل رای گیری دوباره برگزار شد که پس از رای گیری مجدد، طلایی با 17 رای انتخاب شد.

براساس این گزارش، ساعی، راستگو، قناعتی، جدیدی و تندگویان نیز برای تصدی کرسی منشی اول و دوم کاندیدا شدند که در نهایت ابوالفضل قناعتی با 18 رای به عنوان منشی اول شورا انتخاب شد. همچنین با توجه به مساوی شدن رای الهه راستگو و محمد مهدی تندگویان برای انتخاب منشی دوم رای گیری دوباره انجام و سرانجام راستگو با 16 رای به عنوان منشی دوم انتخاب شد.

در پایان انتخابات هیئت رئیسه نیز رضا تقی پور و اسماعیل دوستی برای سمت سخنگویی شورا کاندیدا شدند که تقی پور با 18 رای به عنوان سخنگو انتخاب شد و. دوستی نیز 14 رای بدست آورد.

شنیده های خبرنگاران حاضر در جلسه امروز حاکی از آن است که 13 نفری که به احمد مسجد جامعی رای دادند، شامل محمد مهدی تندگویان،فاطمه دانشور، احمد دنیامالی ،احمد حکیمی پور، محمدحقانی ،محسن سرخو ،محمد سالاری، ولی الله شجاع پوریان، اسماعیل دوستی، علی صابری، عبدالحسین مختاباد، غلامرضا انصاری و خود احمد مسجدجامعی بودند اما الهه راستگو، هادی ساعی و عباس جدیدی که سال گذشته به او رای داده بودند، این بار به نفع چمران وارد صحنه شدند.

چرا مسجدجامعی شکست خورد؟

نتایج آرای اعلام شده نشان می دهد مدیریت و عملکرد مسجد جامعی در شورای شهر تهران به گونه ای بوده است که شماری از اعضایی که سال گذشته به او به عنوان یک اصلاح طلب میانه رو امید بسته بودند، حالا ترجیح داده اند بار دیگر به ریاست اصولگرایی به نام مهدی چمران تن دهند.

برخی بر این نظر هستند که انتصابهای مسجد جامعی در شورا و بکار گرفتن برخی اعضا در پستهای کلیدی حساس بدون داشتن تخصص و تعهد مهمترین نقطه ضعفی بوده که منجر به دل نگرانی و حتی دل خوری ها از مدیریت وی شده است .

البته این احتمال نیز وجود دارد که ریاست یک ساله مسجد جامعی بر شورای شهرتهران تحت تاثیر لابی سنگین میان طیف های سیاسی با اعضای مستقل ، نتیجه را به گونه ای رقم زده است که او را فردی مناسب برای ابقا در این سمت تشخیص ندهند.

13 رای احمد مسجد جامعی در مقابل 18 رأیی که مهدی چمران کسب کرد پیامها و تحلیلهای رسانه ای زیادی را به خود اختصاص خواهد داد اما نکته قابل تامل در این انتخاب، آن است که بار دیگر اصولگرایان شورا، با رایزنی های خود توانستند شکست اصلاح طلبان را در این دوره از انتخابات رقم بزنند و صندلی از دست رفته را باز پس بگیرند.

به نظر می رسد این انتخابات درسهای مهمی نیز برای اصولگرایان از جمله مهدی چمران که یکسال دوری از ریاست و حاشیه نشینی را تجربه کرده است، به همراه خواهد داشت تا جایی که از وی انتظار می رود مدیریت گذشته خود بر شورا را مورد بازنگری قرار دهد و با استفاده از تجربه ریاست مسجد جامعی تحول جدی را در نحوه اداره شهر تهران اعمال کند.

‫انتقادات اعضای شورای شهر به ضعف مدیریت و حتی سیاسی کاری مسجد جامعی که رای امروز را به دنبال داشت، این پیام را به مهدی چمران می دهد که تصمیمات اعضای شورای شهر عمدتا بر اساس صلاحدید و تشخیص آنان صورت می گیرد و کمتر تحت تاثیر فضاسازیهای حزبی و جناحی است .

شاید با همین برداشت بود که مهدی چمران در مصاحبه ای اعلام کرده است رویکرد مدیریتی شورا در سال جدید تغییر چشمگیری نمی کند و هر گونه تغییرات نیز با نظر اعضای شورا اعمال خواهد شد. او در همین راستا وعده داده است کمیته‌های شورا را براساس نیاز شهر مورد بازنگری قرار دهد.

رییس جدید شورای شهر ظاهرا با درس گرفتن از گذشته اعلام کرده است که تمام تلاش خود را خواهد کرد تا تحت تاثیر دسته بندی‌های سیاسی قرار نگیرد چرا که این امر آفت شورا محسوب می شود و باید با مسائل شهری بطور تخصصی برخورد کرد.

بیان این نظرات از سوی چمران و طیف حامی وی نشانگر آن است که احتمالا در دوره جدید مدیریتی شورای شهر، حاکمیت عقلانیت فارغ از مباحث سیاسی در شهر تهران مورد توجه قرار گیرد زیرا حرکت بر خلاف این مسیر می تواند سال آینده موجب تغییرات جدیدی در ترکیب هیات رییسه شورای شهر شود.

جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۰
۰
نویسنده محترم یادداشت روزنامه، ظاهراخیلی دلخوشی میكنی ..انصافا مردم داری و خاكی بودن جناب مسجدجامعی بیش از آقای چمران است
محمد ابراهیم شهلایی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۰
۰
در شورای شهری كه بیشتر به شورای ورزشكاران شبیه است و فقط سرمایه داری در ان حكومت میكند برای مردم فرقی نمیكند كه چه كسی رییس باش
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۰
۰
آقا سعید، چمران 8-9 سال رییس شورای شهر تهران بود و فقط به مدت یكسال، فرد دیگری جز ایشون ریاست شورا را به عهده گرفته بود كه آقای چمران با تلاش ، بالاخره موفق شدند بار دیگه به پست سالیان گذشته خودشون برگردند.میخام بدونم كه ایشون طی هشت،نه سال گذشته چه كارخاصی برای شهر تهران انجام داده اند كه بخواییم در دور جدید شاهد تحولات و اقدامات متفاوت و خلاقانه باشیم؟
شورایی ها سالها گفتن سیاسی نیستیم ، نیستیم اما یقین داشته باشید تمام كارها در شورای شهر سیاسی .در زمان همین ریاست آقای چمران بود كه ساخت و ساز ها در ارتفاعات 1400 مجوز ساخت و ساز گرفته اند

نیازمندی ها