شایعات وایبری امنیت روانی جامعه را هدف گرفته است

از خرمای داعشی تا دلسترکورکننده!

این روزها تا دلتان بخواهد شایعه درباره آلوده بودن انواع و اقسام مواد غذایی، رواج پیدا کرده است. این پیام‌های هولناک در شبکه‌ های اجتماعی، به حدی زیاد شده است که اگر بنا را بر دروغ بودن این پیام‌ها نگذاریم، در آن صورت باید نتیجه بگیریم که همه خوراکی‌های موجود در بازار ایران، آلوده است و در این شرایط اصلا بهتر است هیچ ماده غذایی نخوریم.
کد خبر: ۷۱۰۲۱۷
خرما با طعم داعش!

سوسیس و کالباس‌های آلوده، دلسترهای کورکننده، نوشابه‌های فلج‌کننده و سمی بودن برخی ماهی‌های دریای خزر، تنها گوشه‌ای از شایعات چند هفته اخیر درباره ناسالم بودن مواد غذایی است که البته این شایعات بی‌اساس، بارها از سوی مسئولان وزارت بهداشت، تکذیب شده است.

حتی گاه این شایعه‌های به ظاهر واقعی، دیگر کاملا رنگ و بوی طنز به خود می‌گیرد. مثلا طی روزهای اخیر، خبر واردات خرماهای آلوده از سوی گروه تروریستی داعش به ایران نیز مطرح شد.

آنها در این پیام‌های دروغین، سعی می‌کنند ارسال‌کننده پیام را شخصی علمی یا فردی مسئول قلمداد کنند و با آوردن چند کلمه علمی هم تلاش می‌شود که محتوای پیام را علمی و واقعی نشان دهند.

اما واقعیت این است که همه ما باید آگاه باشیم پیام‌هایی که حتی از طرف دوستانمان در محیط‌هایی مثل وایبر، لاین، تانگو و واتس‌آپ برایمان ارسال می‌شود، الزاما درست و موثق نیست حتی عده‌ای فکر می‌کنند که وظیفه دارند دوستانشان را نسبت به این‌گونه خطرها آگاه کنند، غافل از این‌که با انتشار مجدد چنین پیام‌هایی، با دست خودمان محیط ناامنی در جامعه ایجاد می‌کنیم و ناخودآگاه به رواج گسترده شایعه‌های کذبی مثل وقوع زلزله در تهران یا توزیع خرماهای آلوده کمک می‌کنیم.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد پس از تائید خبر وجود روغن مضر پالم در فرآورده‌های لبنی پرچرب، حالا مردم نسبت به سلامت بسیاری از مواد غذایی حساس‌تر شده‌اند، اما رئیس اتحادیه صادرکنندگان خرما تصریح کرده که این خبر، کاملا بی‌اساس است و اگر قرار باشد خرمایی هم وارد ایران شود از طریق مرز کردستان با ایران است، ولی هم‌اکنون با توجه به وضع داخلی این منطقه و درگیری کردها با نیروهای داعش، واردات خرما از این منطقه کلا تعطیل است البته ناگفته نماند که مسئولان هم باید با نظارت دقیق‌تر بر محصولات غذایی و اطلاع‌رسانی صادقانه به مردم، آنها را نسبت به سلامت محصولات غذایی مطمئن کنند تا حداقل هر شایعه غیرمعقولی، واقعی به نظر نرسد.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نیكو
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
۰
۰
باهات كاملا موافقم ثمین بعد جالبه كلی ادعا دارن وشعار انسان دوستانه میدن و خودشونو مسلمان دو اتیشه میدونند واقعا شرم اوره
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها