باران سیل‌آسای تابستانی به همراه باد و توفان شدید ـ که از اوایل هفته گذشته تا شامگاه جمعه در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داشت ـ خسارت زیادی به 18 منطقه عشایرنشین و 11 هزار خانوار عشایری این استان وارد کرد.
کد خبر: ۷۰۸۷۱۴
خسارت باران سیل آسای تابستانی به عشایر

باران‌های سیل‌آسای موسمی اقیانوس هند ـ که به مانسون هندی موسوم است ـ طی هفته گذشته، هر روز در مناطق مختلف این استان بخصوص ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس، بارش‌های شدیدی را به همراه باد شدید، توفان و آبگرفتگی و سیل به همراه داشت و حتی مناطق گرمسیری استان را که اکنون دمای بالای 40 درجه دارد، تحت تاثیر قرار داد.

بارش‌ها به حدی بود که بزرگان این دیار، این میزان بارش در تابستان بویژه در مناطق گرمسیری را کمتر به یاد دارند، گرچه در مناطق سردسیری استان و در دامنه‌های دنا در دو شهرستان بویراحمد و دنا هر ساله شاهد بارش باران‌های تابستانی بوده‌اند.

خسارت‌های مانسون هندی

این سوغات هندی اگر چه در برخی مناطق، خاطرات بهار را زنده کرد و از شدت گرمای مرداد کاست و عطش از لب بلوط‌های تشنه زدود، اما خسارات زیادی به عشایر این استان وارد کرد.

این روزها 11 هزار خانوار عشایری با جمعیت بیش از 70هزار نفر در مناطق ییلاقی سکونت دارند و برای دسترسی به علوفه تازه و آب، در ارتفاعات و کنار آب راه‌ها اقامت گزیده‌اند، اما مانسون هندی که از راه رسید با بارش‌های رگباری و باد و توفان خسارت‌های فراوانی به احشام، خانه‌ها، چادرهای عشایری، اسباب منزل و زمین‌های زراعی آنها در این مناطق وارد کرده است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد دراین باره به مهر می‌گوید: طی بارش‌های روزهای اخیر، عشایر 18 منطقه در استان دچار خسارت‌های شدید شده‌اند.

مجید علی‌پور با بیان این‌که طی این توفان موسمی، نزدیک به 170 رأس از دام‌های عشایر تلف شد، می‌افزاید: سکونتگاه‌های 85 خانوار عشایری این استان آسیب زیادی دیده و خسارت‌هایی نیز به برخی اقلام، وسایل منزل و کار عشایر وارده شده است.

به گفته وی برخی عشایر در این فصل کپرنشین هستند و بر اثر این توفان‌ها کپرهای آنان از بین رفته و اسباب و وسایل منزلشان آسیب زیادی دیده است.

علی‌پور با اشاره به این‌که در بخش طسوج چرام بسیاری از مزارع کشاورزی عشایر از بین رفته، تصریح می‌کند: حتی علوفه‌هایی که عشایر برای تغذیه دام‌هایشان در فصل پاییز و زمستان ذخیره کرده بودند، طی این بارش‌ها از بین رفته است.

حمله موریانه‌ها به مراتع قشلاقی

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد همچنین از خسارت‌ این بارش‌ها به مراتع مناطق گرمسیری خبر می‌دهد و می‌افزاید: بر اثر این بارش‌ها موریانه بشدت در این مناطق افزایش یافته و در حال نابود کردن مراتع قشلاقی است.

به گفته علی‌پور این موریانه‌ها یک لایه سطحی از خاک را از بین می‌برند و هم‌اکنون مناطق قشلاقی بشدت در معرض آسیب و تخریب ناشی از موریانه‌ها و فرسایش و شست‌وشوی سیلابی است.

وی همچنین به دیگر خسارت‌های ناشی از این بارش‌های موسمی اشاره می‌کند و می‌گوید: بیش از 400 کیلومتر از جاده‌های عشایری در چهار منطقه طسوج، زیلایی، سردالون و کلوار مسدود شده، ضمن این‌که بر اثر وقوع سیلاب به تعدادی ابنیه‌ فنی همچون آب نماها در دو شهرستان گچساران و بویراحمد خسارت‌هایی وارد شده است.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: توصیه‌هایی از طریق رادیو به عشایر در مناطق مختلف بخصوص عشایری که در کنار آب راه‌ها و بستر رودخانه‌ها سکونت یافته‌اند، شده که به مناطق دامنه‌ای و امن کوچ کنند.

اعزام 10 گروه امدادی به مناطق عشایری

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان نیز با اشاره به این‌که بر اثر بارش‌های اخیر، عشایر مناطق مارگون در شهرستان بویراحمد، پاتاوه و شب لیز در شهرستان دنا و بخش‌های سرفاریاب و طسوج در شهرستان چرام، دچار خسارت‌ زیادی شده‌اند، می‌گوید: جمعیت هلال احمر استان به منظور امدادرسانی به عشایر و ساکنان این مناطق، ده تیم امدادی به مناطق حادثه دیده اعزام کرده است.

مسعود مثنوی با بیان این‌که این تیم‌ها متشکل از 30 نفر امدادگر و 12 خودروی امداد و نجات در مناطق به امدادرسانی پرداختند، می‌افزاید: تاکنون تعداد 2385 مورد اقلام امدادی از قبیل چادر، پتو و موکت به مناطق حادثه دیده ارسال و بین حادثه‌دیدگان توزیع شده است.

به گفته وی هم‌اکنون نیز امدادگران جمعیت هلال احمر در آمادگی کامل به سر می‌برند و در صورت وقوع هر حادثه‌ در کمترین زمان ممکن در محل حادثه حضور می‌یابند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها