رییس جمهوری در نشست توسعه و سرمایه گذاری استان اردبیل:

مصمم هستیم مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: فکر می کنیم در صورت حسن نیت طرف مقابل و به شرط آن که موضوعات دیگر را وارد مذاکره نکرده و وقت کشی نکنند تا 3 آذر به نتیجه خواهیم رسید.
کد خبر: ۷۰۶۸۶۱
اگر 1+5 وقت کشی نکند 3‌آذر به‌ نتیجه می‌رسیم

«مجید تخت روانچی» روز دوشنبه در همایش ملی واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته ای در دولت تدبیر و امید افزود: ما در ادامه مذاکرات همچنان با حسن نیت وارد شده و گفت و گوها را ادامه می دهیم و علاقمندیم که این پروژه به نتیجه برسد.

وی با بیان این که اگر مذاکرات نیز به نتیجه نرسد انتهای دنیا نخواهد بود، اظهار داشت: حسن نیت ایران برای کل دنیا روشن شده است.

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه یادآور شد: ما به طرف مقابل گفته ایم که انعطاف حدی دارد اما فکر می کنیم که می توانیم به نتیجه برسیم.

تخت روانچی ادامه داد: اگر در سال 2005 میلادی بداخلاقی ها و زیاده خواهی ها نبود، موضوع هسته ای به نتیجه می رسید، اگر آنها علاقمند بوده، حسن نیت داشته باشند و بخواهند مساله حل شود ما آماده ایم.

وی خاطرنشان کرد: البته روشن است که در یک چارچوب و خطوط قرمز مذاکره می کنیم که به طور روشن به طرف مقابل نیز اعلام کرده ایم.

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته ای به پیشرفت های ایران در عرصه هسته ای اشاره کرد و گفت: در مذاکرات به روشنی حس می کنیم که توانایی فنی ایران تا چه میزان دست ما را در مذاکرات باز کرده است و به طرف مقابل نشان داده که محدودیت ها تاریخ مصرف دارد.

تخت روانچی ادامه داد: آنها به این موضوع رسیده اند که با اعمال فشار به نتیجه ای نمی رسند و دستاورد این است که تعداد محدود سانتریفیوژ های فعال در سال 2005 میلادی، اکنون به حدود 20 هزار رسیده است.

وی با تاکید مجدد بر این که تحریم ها نتیجه عکس داشت، اظهار داشت: آنها متوجه شده اند که فشار، تاریخ مصرف دارد و اساسا دلیل شروع مذاکرات هسته ای این بود که طرف مقابل حس کرد مقاومتی وجود دارد و سیاست تحریم ها و تصویب قطعنامه ها نتیجه نداده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران خاطرنشان کرد: این موضوع طرف مقابل را وادار به ورود مذاکره کرد، ما هم که مشکلی برای مذاکره نداشتیم چون برنامه ما صلح آمیز است و واهمه ای نیز از شفافیت سازی و همکاری های بین المللی در این زمینه نداریم.

تخت روانچی با یادآوری این که یکی از اولویت های دولت تدبیر و امید، موضوع هسته ای بود، ادامه داد: ما از ابتدا نیز گفته بودیم که به دنبال نتیجه برد- برد هستیم و می خواهیم تضمین دهیم که برنامه ما صلح آمیز است، البته از حق و حقوق خود هم برخوردار و چرخه سوخت نیز داشته باشیم و به فعالیت ها ادامه دهیم.

وی یادآور شد: اینکه توافق ژنو به موضوع غنی سازی در ایران اشاره دارد در واقع پذیرش و احترام به حق ایران در آن به روشنی بیان شده و نکته مهمی است.

وی در ادامه با اشاره به تلاش آمریکا و همپیمانانش برای ایران هراسی و امنیتی کردن موضوع هسته ای، اظهارداشت: این دو پروژه شکست خورده و گرچه تحریم ها همچنان وجود دارد اما علاقه کشورها و شرکت های خارجی برای کار اقتصادی در ایران، نشان دهنده شکست تحریم ها است.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: شروع مذاکرات از سال گذشته و توافق ژنو در واقع پایان پروژه ایران هراسی و تحریم ها بود.

تخت روانچی یادآورشد: پس از انقلاب اسلامی، آمریکا و همپیمانانش از هر فرصتی استفاده کردند تا در سطح بین المللی موضوع های مرتبط با ایران را امنیتی و زعم خودشان در هر نوع فعالیت منطقه ای و بین المللی ایران خلل ایجاد کنند.

وی، نمونه بارز این تلاش ها را این چنین توضیح داد: در قطعنامه 598 می بینیم که پس از یک سال از تصویب قطعنامه و آتش بس تلاش شد تا تحریم هایی علیه ایران اعمال شود و حتی پیش نویس قطعنامه ها نیز تهیه شد.

وی اضافه کرد: آنها به دنبال این بودند که تحریم های شورای امنیت را زمینه ساز تحریم های یک جانبه و چند جانبه کنند بنابراین تحریم های شورای امنیت تصویب شد تا بستری برای اعمال تحریم های اتحادیه اروپا و امریکا شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با یادآوری این نکته که موضوع هسته ای نیز بخشی از پروژه ایران هراسی است، گفت: آنها تلاش می کنند هر حرکتی که ایران در زمینه هسته ای انجام می دهد در خارج از کشور به گونه ای به تصویر بکشند تا بقیه بترسانند.

تخت روانچی با یادآوری این که پروژه ایران هراسی ابعاد مختلفی دارد، توضیح داد: از سال 2002 تا 2003 میلادی موضوع هسته ای ایران مطرح و تلاش شد پای شورای امنیت سازمان ملل را به این موضوع باز کنند.

وی ادامه داد در آن دوره برای تعلیق فعالیت هسته ای توافق کردیم، حسن نیت خود را نشان دادیم و همکاری های متعدد و بیش از حد با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشتیم.

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: نهایتا سال 2005 میلادی ایران طرحی را پیشنهاد کرد که اگر طرف مقابل حسن نیت داشت: قضیه به نتیجه می رسید اما به نظر می رسد که آنها نمی خواهند از پروژه ایران هراسی دست بکشند.

وی با یادآوری این موضوع که مذاکرات در سال 2003 تا 2005 میلادی با سه کشور اروپایی انجام می شد، گفت: آمریکایی ها به ظاهر در مذاکرات نبودند. دولت بوش پسر بر سر کار بود و سیاست هایش در سطح بین المللی و در قبال ایران نیز مشخص بود.

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه با بیان این که آمریکا در آن زمان در مذاکرات حضور نداشت اما سایه حضورش سنگین بود، اظهار داشت: دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات در سال 2005 بعد از دو سال و همه نوع همکاری، تعلیق فعالیت، روشنگری و شفافیت، فشار آمریکا به سه کشور اروپایی بود و ما دلایل کافی برای این حرف داریم.

تخت روانچی تصریح کرد: هیچ زمینه حقوقی وجود نداشت که موضوع هسته ای ایران از آژانس به شورای امنیت ارجاع شود و آنها یک موضوع ساده گزارش دهی را اینگونه وانمود کردند که ایران تعهداتش را در قبال آژانس نقض کرده است.

وی افزود: جالب این است که در هیچ قطعنامه تصویب شده شورای امنیت علیه ایران، گزارشی مبنی بر نقض تعهدات توسط ایران مشاهده نمی شود.

وی یادآور شد که در سال 2010 میلادی اعلام آمادگی کردیم که بخشی از ذخایر اورانیم 3.5درصدی را بدهیم و در قبال آن صفحه سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران دریافت کنیم، این در حالی است که پیش از اینکه ما بخواهیم پیشنهاد دهیم آنها باید صفحات سوخت را به ما بدهند و در واقع نمی خواهند حق ما جامه عمل پوشانده شود.

همایش ملی واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته ای در دولت یازدهم امروز با حضور اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای، پژوهشگران و اساتید دانشگاه در مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها