وقتی یک گروه موسیقی روی صحنه می‌رود، تنها صدای خواننده و نوازنده‌ها شنیده می‌شود، اما همه چیز به همین جا ختم نمی‌شود.
کد خبر: ۷۰۵۲۲۱
چی بپوشیم بریم ​کنسرت

مخاطبانی که روبه روی گروه موسیقی نشسته‌اند، مواردی چون نور، طراحی صحنه، صدابرداری و از همه مهم‌تر لباس گروه موسیقی را هم می‌بینند و گاه درباره‌اش با یکدیگر سخن می‌گویند و حتی مردمی که در کنسرت حضور نداشته‌اند، پس از دیدن تصاویر و نماآهنگ‌های مرتبط پوشش آقا یا خانم خواننده، آهنگساز و نوازنده را مورد اشاره و بررسی قرار می‌دهند.

این موضوع شاید تا چند سال گذشته هنوز اهمیت امروز را پیدا نکرده بود و گروه‌های موسیقی اغلب با لباسی ساده روی صحنه می‌رفتند اما حالا شرایط تغییر کرده و با اهمیت پیدا کردن موضوع مد و لباس در جامعه ما گروه‌های موسیقی هم به این موضوع توجه خاص نشان می‌دهند.

ناگفته نماند که این موضوع از گروه‌های موسیقی گذشته و کار به جایی رسیده که مردم عادی هم وقتی می‌خواهند به کنسرت موسیقی بروند به این فکر می‌کنند که چه بپوشند!

با یک نگاه کوتاه می‌توان به این نتیجه رسید که گروه‌های موسیقی سنتی هنوز هم فرم لباس‌هایشان مانند گذشته تقریبا ساده و آمیخته با طرح‌های سنتی و پارچه‌های ساده است. گروه‌های موسیقی پاپ هم به اصطلاح سعی می‌کنند بیشتر مد روز لباس بپوشند که این موضوع با ذات عامه​پسند بودن این موسیقی کاملا تطبیق دارد. گروه‌های بومی هم طبعا از نماد‌های خاص خود بهره می‌برند و ویژگی‌های بومی منطقه خود را در لباسشان منعکس می‌کنند.

وحید تاج خواننده موسیقی ایرانی درباره اهمیت لباس در کنسرت‌های موسیقی به جام‌جم می‌گوید: سال‌ها پیش گروه‌های استادانی چون شجریان، شهرام ناظری و حسین علیزاده را می‌دیدم که خیلی ساده لباس می‌پوشند؛ همین پیراهن‌های یقه‌داری که این روزها مدشده مردم زیر کت می‌پوشند، لباس این گروه‌های موسیقی مطرح روی صحنه بود.

او ادامه می‌دهد: لباس‌ها ساده بود و توجه به این مقوله فقط در این حد بود که رنگ لباس اعضای گروه روی صحنه هماهنگی داشته باشد و حس پراکندگی برای مخاطب ایجاد نکند.

کیفیت موسیقی، مهم‌تر از لباس

این خواننده که دوم و سوم شهریور با همراهی گروه آوازی تهران در تالار وحدت روی صحنه می‌رود اعتقادی به لباس‌های پر زرق و برق برای گروه‌های موسیقی ندارد و اظهار می‌کند: مخاطب به کنسرت می‌آید و قرار است گوشش لذت ببرد. درست است که از نظر بصری هم باید شرایط خوبی برای او ایجاد کنیم، اما شرایط مساعد بصری باید به گونه‌ای باشد که مخاطب یک حس اتحاد و همبستگی را در گروه ببیند.

تاج در پایان سخنانش می‌گوید: آراستگی روی صحنه مهم است، اما اولویت با اجرا و محتوای آن است و دکور و لباس، بخشی از هدف یک اجرا و کیفیت موسیقی هدف اصلی آن است.

خواننده و نیاز به سبک پوشش خاص

رضا یزدانی خواننده موسیقی پاپ راک کشورمان یکی از افرادی است که همیشه با لباس‌های خاص خودش روی صحنه حاضر می‌شود. لباس‌های او همیشه از جنس چرم است و طراحی‌های خاص خود دارد. او در این باره به جام‌جم می‌گوید: من از ابتدا برای خودم یک سبک خاص را برگزیدم و آن را ادامه می‌دهم. چند طراح لباس دارم و خودم هم درباره لباس‌هایم به این افراد نظر می‌دهم و با هم به جمع‌بندی می‌رسیم.

او معتقد است: هر خواننده‌ای باید سبک خاص خود را در لباس پوشیدن داشته باشد، چرا که مردم به همه این موارد اهمیت می‌دهند و به این نکته توجه دارند که خواننده محبوبشان با چه ظاهری روی صحنه حاضر می‌شود.

یکی از گروه‌هایی که اخیرا در کنسرت هایش با طراحی لباس ساده و زیبایی حاضر شده بود، گروه موسیقی بوشهری لیان است. با محسن شریفیان سرپرست این گروه تماس گرفتیم. او با اشاره به این که چند سالی است یک طراح لباس ثابت برای گروه دارند، بیان می‌کند: اگر طراحی لباس‌های گروه موفق بوده، نشان از آن دارد که طراح لباس ما توانسته از پس این کار بر آید. به نظر من بهتر است به جای اهالی موسیقی با طراحان لباس صحبت شود تا تجربه‌های خود را در این عرصه بیان کنند.

الهام ابنی طراح لباس گروه لیان هم به جام‌جم می‌گوید: وقتی یک طراح لباس کار خود را برای طراحی لباس گروه آغاز می‌کند قبل از هر چیز به این فکر می‌کند که فعالیت‌های گروه چگونه است و قصد دارد در اجرایش چه مواردی را به مخاطب خود نشان دهد.

حفظ نماد‌های بومی

او می‌افزاید: گروه لیان علاقه دارد طراحی لباسش در فرمی باشد که بومی بودن گروه را نشان دهد. بنابراین من به‌عنوان طراح لباس باید رنگ‌ها، طرح‌ها، نقوش و طبیعت خطه بوشهر را در کارهایم لحاظ کنم و بتوانم خصوصیات خطه بوشهر را در لباس‌هایشان انعکاس دهم.

این طراح لباس درباره کار برای گروه‌های موسیقی ایرانی می‌گوید: در طراحی لباس برای گروه‌های موسیقی ایرانی باید به سمت چیزهایی رفت که اصالت را نشان دهد. طبعا در این کار باید نماد‌های ایرانی، نقوش فرش‌ها و طرح‌های نواحی مختلف ایران کنار هم قرار گیرد و این موارد تلفیق شود. من به‌عنوان طراح لباس شخصا به تلفیق این موارد با یکدیگر علاقه‌مندم و اگر با این موقعیت مواجه شوم به تلفیق دست خواهم زد.

جامعه فرم‌های تازه را برنمی‌تابد

شهرام شکوهی هم یکی از خوانندگان موسیقی پاپ است که چندی پیش طراحی خاص لباس او روی صحنه برایش حواشی ایجاد کرد و لباس او را زیر ذره‌بین قرار داد. شکوهی با گلایه از این ماجرا به جام‌جم می‌گوید: قصد داشتیم فرم لباسی داشته باشیم که تلفیقی از سنت و مدرنیته باشد، اما آنقدر گفتند و نوشتند که پشیمان شدیم و قید این کار را زدیم.

این خواننده که این روزها پس از گذراندن یک دوره بیماری بهبود یافته و قصد دارد، نهم و دهم شهریور در تهران روی صحنه برود، در پایان سخنانش می‌گوید: در این کنسرت با یک لباس ساده روی صحنه خواهم رفت. ظاهرا جامعه ما تنها همان فرم لباس‌هایی را که می‌شناسد، می‌پذیرد و فضایی برای پذیرش فرم‌های تازه وجود ندارد.

تب فراگیر چی بپوشیم

ماجرای نوع لباس در کنسرت، این روزها فراتر از خواننده‌ها و گروه‌های موسیقی است. این سال‌ها تب «چی بپوشم؟» چنان مخاطبان کنسرت‌ها را هم گرفته که به نظر می‌رسد از زمان خرید بلیت تا روز کنسرت مدام به این موضوع فکر می‌کنند و روز کنسرت هم اغلب با ظاهر و لباس‌هایی به این رویداد می‌آیند که بیشتر به درد شرکت در مراسم عروسی می‌خورد تا یک اتفاق هنری.

آرایش‌های عجیب، مدل موهای غریب، کراوات‌ها و دستمال‌گردن‌ها آدم را در این فکر فرو می‌برد که چه زمانی «چی بپوشم برم کنسرت» در جامعه ما تعریفی در خور شرکت در یک رویداد هنری را پیدا می‌کند.

زینب مرتضایی فرد / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها