گرما پسته رفسنجان را پوک کرد

رفسنجان به عنوان قطب سنتی پسته جهان یکی از ارزآورترین شهرهای کشور به واسطه تولید این محصول محسوب می‌شود، اما در حالی که فقط چند روز به برداشت محصول باقی مانده است، گرم شدن ناگهانی هوا، 12 هزار تن محصول این شهرستان را از بین برده و با توجه به ادامه این روند، احتمال وارد آمدن خسارت بیشتر نیز می‌رود.
کد خبر: ۷۰۴۹۰۸
گرما پسته رفسنجان را پوک کرد

دبیرکل انجمن پسته ایران چند روز پیش در گفت‌وگو با مهر از افزایش حدود 30 درصدی تولید پسته طی امسال خبر داد و افزود که امسال در کشور 220 هزار تن محصول برداشت می‌شود و قریب 70 درصد آن صادر خواهد شد، ولی متاسفانه این روزها از باغ‌های پسته قطب تولید پسته کرمان خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد.

هم‌اکنون برداشت پسته نارس از باغ‌های پسته استان کرمان آغاز شده که مشتری پر و پا قرص این نوع پسته به دلیل چربی گیاهی و غنای بالای آن کشورهای عربی است، با این حال در این شرایط به گفته مدیر جهادکشاورزی شهرستان رفسنجان، گرمای هوا به تهدید جدی برای کشاورزان تبدیل شده و بخش بزرگی از پسته‌ها را قبل از برداشت پوک کرده است.

رضا بمانی در گفت‌وگو با مهر می‌افزاید: در روزهای گذشته خسارت جبران‌ناپذیری به محصول پسته رفسنجان وارد شده، به طوری که این افزایش دما بیش از 15 درصد محصول امسال را خراب کرده و بخشی از آن به صورت پوک و غیرقابل مصرف درآمده است.

وی ادامه می‌دهد: تغییرات اقلیمی در سال‌های گذشته نیز بیشترین خسارت را به اقتصاد پسته رفسنجان وارد کرده و بیشترین خسارت نیز به پسته کله‌قوچی وارد شده که از محصولات صادراتی و باکیفیت است.

مدیر جهادکشاورزی رفسنجان با اشاره به این‌که در رفسنجان 90 هزار هکتار باغ پسته وجود دارد که 27 هزار هکتار آن پسته کله‌قوچی است، یادآور می‌شود: تاکنون به 12 هزار هکتار خسارت وارد شده است و به همین دلیل برداشت محصول باید در سطح 70 هزار هکتار انجام شود.

بمانی با بیان این‌که دمای هوای بالای هوا برای پسته خطرناک است و موجب بروز ضرر و خسارت در باغ‌های پسته می‌شود، می‌گوید: دمای هوا متاسفانه در روزهای گذشته تا 42 درجه نیز افزایش یافته و موجب تبخیر رطوبت محصول شده است و با توجه به این‌که گرمای هوا همچنان ادامه دارد، احتمال بروز خسارت‌های بیشتر نیز وجود دارد.

وی به خسارات سرمازدگی در فروردین‌ماه نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: در ابتدای سال نیز خسارت‌های زیادی به این محصول وارد شد و به دلیل این تغییر اقلیم، کشاورزان باید هشدارها و راهکارهای کارشناسان کشاورزی را جدی بگیرند و از گرمازدگی و سرمازدگی محصول خود جلوگیری کنند. این مسئول با بیان این‌که امسال از جمله سال‌های پر محصول بود و در ابتدای سال پیش‌بینی برداشت تا یکصد هزار تن را می‌دادیم که متاسفانه این میزان کاهش یافته است، تصریح می‌کند: سطح آب در رفسنجان به دلیل برداشت‌های بی‌رویه و نبود بارندگی مطلوب، سالانه 70 سانتی‌متر کاهش می‌یابد و اکنون بسیاری از چاه‌های آب با افت شدید مواجه شده است.

افزایش روزهای گرم و خسارت به محصولات

یک کارشناس کشاورزی هواشناسی استان کرمان نیز با اشاره به تغییر اقلیم استان کرمان در سال‌های اخیر می‌گوید: بیشترین تغییر اقلیم در شرق استان روی داده و موجب خشکیدگی خوشه‌های خرما شده است و خسارت‌های زیادی بر جای گذاشته، اکنون نیز این تغییر اقلیم خسارت‌های زیادی به محصولات پسته وارد کرده است.مریم سلاجقه از پسته‌کاران درخواست می‌کند، توصیه‌های کارشناسان کشاورزی را برای جلوگیری از گرمازدگی محصول پسته خود جدی بگیرند.

سالانه بین 1.2 تا 1.7 میلیارد دلار سود خالص صادرات پسته، عاید پسته‌کاران کرمانی می‌شود. پیش بینی می شود امسال با افزایش گرما و ادامه روند پوکی پسته ها صادرات این محصول کاهش یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها