آزمون دستیاری که به حساس‌ترین و سرنوشت‌سازترین آزمون‌های کشور تبدیل شده هر سال دستخوش اتفاقات جدیدی می‌شود و پس از اتفاق تلخ تقلب در سال۸۸ ،امسال نیز با اعتراض شدید داوطلبان مواجه شده به طوری‌که آنها را به مقابل مجلس کشانده است.
کد خبر: ۶۹۹۵۸۱
ماراتن دستیاری بر لبه تیغ

چهل و یکمین آزمون دستیاری تخصصی که اردیبهشت برگزار شد و از امروز ، زمان انتخاب رشته داوطلبان آغاز شده است با اعتراض برخی داوطلبان این آزمون همراه شده است. این داوطلبان به تصویب سهمیه 30 درصدی مناطق محروم از سهمیه کل معترض‌اند چرا که معتقدند این میزان سهمیه به همراه سهمیه ایثارگران و شهدا 50 درصد می شود و قبولی در آزمون را بسیار سخت خواهد کرد.

این معترضان در ادامه فعالیتهای اعتراض‌آمیز خود،صبح امروز در مقابل مجلس تجمع کرده‌اند تا این طرح در قالب طرح یک فوریتی در مجلس اصلاح شود.

معترضان معتقدند که طبق قانون، دانشجویان باید در مرکز استانی که در آن متولد شده‌اند پذیرش شوند و اجرای این قانون فقط باعث جا به جایی بیهوده افراد می‌شود نه کاهش محرومیت. آن‌ها اجرای این قانون را راه حل درست و منطقی نمی‌دانند و معتقدند بعدها بر مشکلات مردم مناطق محروم اضافه خواهد کرد. زیرا پزشکی که با این سهمیه متخصص شده است باید 12 سال در منطقه محروم و با درآمد بسیارپابین‌تر از بقیه خدمت کند، از طرف دیگر مشکلات شدید خانوادگی هم به مشکلاتش اضافه خواهد شد.

شانس قبولی بسیار پایین است

یکی از معترضان به این سهمیه به خبرنگار فارس گفت: بر اساس آمار داخلی در وزارت بهداشت درصدی به عنوان ظرفیت مازاد برای مناطق محروم در نظر گرفته می‌شد اما سال گذشته مجلس تصویب کرد که علاوه بر 10 درصد ظرفیت مازاد، 30 درصد از ظرفیت کل نیز به مناطق محروم اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: به عبارتی افزایش درصد پیش‌بینی شده ظرفیت مازاد نیست بلکه از کل ظرفیت موجود محاسبه می‌شود و این، رقابت را بی معنی می‌کند چرا که در کنار این تصویب مجلس 20 درصد سهمیه خانواده‌های شهید و جانبازان نیز وجود دارد.

این داوطلب آزمون دستیاری ادامه می‌دهد: داوطلبی که در این آزمون شرکت کرده امید خود را از دست می‌دهد چرا که 50 درصد از امکان قبولی کاسته شده و این قبولی را سخت می‌کند.

وی می‌گوید: در ماه‌های گذشته پی‌در پی اعتراض خود را اعلام کردیم، 1500 امضاء جمع‌آوری شد و بیانیه‌های متعددی را منتشر کردیم اما تاکنون خواسته ما عملی نشده است.

این معترض به ظرفیت مناطق محروم ادامه می‌دهد: چهارشنبه گذشته قرار شد در قالب یک فوریت این طرح در مجلس اصلاح شود اما تصویب نشد، این بیانگر آن است که خود مجلسی‌ها هم قبول دارند اما اصرار به عدم اصلاح آن می‌کنند.

وی می‌گوید: ما مشکلی با اینکه به صورت 100درصد سهمیه برای مناطق محروم ایجاد شود، نداریم اما به صورت سهمیه مازاد باید مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه وزیر بهداشت و رئیس مجلس پیگیر موضوع شده اند، گفت: ما هم‌اکنون در مقابل مجلس به نشانه اعتراض تجمع کرده‌ایم چرا که وزارت بهداشت اعلام کرده در صورتی که مجلس موافق باشد، این سهمیه قابل برگشت است اما رئیس مجلس معتقد است چون فوریت رأی نیاورده بازگشت آن سخت خواهد بود هرچند که غیرممکن نیست.

وی با اشاره به اینکه از امروز به مدت 2 روز مهلت انتخاب رشته است، می‌گوید: امکان اصلاحیه وجود دارد چرا که سال‌های قبل نیز در چند نوبت انتخاب رشته انجام می‌شد بنابراین مشکلی در انتخاب رشته وجود ندارد البته باید زودتر وضعیت سهمیه مشخص شود.

این داوطلب آزمون دستیاری گفت: در حالی سهمیه 30 درصدی مناطق محروم برای آزمون دستیاری اعمال شده که در آزمون کارشناسی ارشد پزشکی اثری از آن نیست.

مسئولان زندگی فرسایشی پزشکان را ببینند

یکی دیگر از معترضان به فارس گفت: اگر وزارتخانه مجبور به اجرای این قانون نابودکننده سهمیه مناطق محروم است در چهار سال این کار را انجام دهد امسال 10 درصد مازاد بگیرد 13سال تعهد ؛سال بعد10 درصد از ظرفیت باشند با12سال تعهد سال سوم20 درصد ظرفیت و سال چهارم30 درصد به این ترتیب داوطلبان آراد هم فرصت انطباق خود با این شرایط را پیدا می‌کنند.

وی گفت: این روش حل مسئله نیست بلکه پاک کردن صورت مسئله است چرا که به جای ارتقای امکانات بیمارستانها و شرایط زندگی در مناطق محروم صرفاً به استخدام نیرویی با توانایی کمتر بسنده شده است.معضل طرح 12 ساله به جای خود که قطعاً در سالهای آینده افرادی که از این سهمیه استفاده کرده‌اند دست به اعتراض خواهند زد و بسیاری از آنها این طرح 12 ساله را تاب نخواهند اورد.از وزارتخانه انتظار می‌رود با در نظر گرفتن شرایط حال و آینده راه را بر ایجاد این مشکلات ببندد.

این داوطلب آزمون دستیاری ادامه داد: این قانون، قانونی است که بسیاری از پزشکان را از ادامه مسیر نا امید کرده است، زندگی فرسایشی پزشکان از دید بسیاری پنهان مانده و این قوانین یک شبه و غیر متفکرانه کاملاً نشان دهنده این موضوع است چرا که سعی در تنگ‌تر کردن مسیر و جلوگیری از پیشرفت پزشکان خواهد کرد.

نماینده مجلس: قانون برقراری عدالت آموزشی منجر به فرار مغز ها می‌شود

یک فوریت طرح اصلاح بند 3 قانون برقراری عدالت آموزشی و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی چهارشنبه گذشته در صحن علنی مجلس مطرح شد اما رأی نیاورد.

محمدقسیم عثمانی،‌نماینده مجلس در جریان بررسی یک فوریت طرح اصلاح بند 3 قانون برقراری عدالت آموزشی و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی گفت:‌ شکی در خدمت نیروهای متخصص در مناطق محروم نیست بلکه به‌عنوان ضرورت و نیاز وجود آنان در این مناطق احساس می‌شود.اما ما باید قوانین را به گونه‌ای تصویب کنیم که منجر به نتیجه‌ای که متصور است، شود.

وی با بیان اینکه در طرح مذکور متأسفانه عکس نیت طراحان در تصویب مورد توجه قرار گرفته است، افزود: ما حدود 16 هزار نفر سالانه شرکت‌کننده در آزمون دستیاری داریم با 30 درصدی که در طرح مذکور آورده شده است به طور طبیعی 60 درصد به سهمیه‌ها تخصیص یافته و تنها 40 درصد باقی می‌ماند.

عثمانی با بیان اینکه 40 درصد ظرفیت‌ها به هیچ وجه کفاف جذب نیروهای نخبه کشور را نمی‌دهد، افزود: نیروهای نخبه کشور ما وقتی در سهمیه 40 درصدی باقیمانده طرح مذکور جای نمی‌گیرند، به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند.متاسفانه ما قانونی را نوشته‌ایم که منجر به فرار مغزها از کشور می‌شود، به جای اینکه متخصصان ما به مناطق محروم برای ارائه کمک و خدمات بروند، از مناطق غیرمحروم کشور فراری داده می‌شوند.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه ایجاد سهمیه در طرح مذکور منجر به محروم شدن مناطق محروم از نیروهای متخصص شده است، تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم نیروهای متخصص از کشور خارج شوند و باید به هر طریقی از خروج آنها جلوگیری کرد. و برای جلوگیری از خروج آنها باید به فوریت این طرح رای بدهیم تا کشور از وجود نیروهای متخصص و نخبه خالی نشود.

وزیر:مجلس احساسی سهمیه را مصوب کرد و این یک ظلم است

حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت نیز در این رابطه اعلام کرده بود که اختصاص سهمیه 30 درصد مناطق محروم تصمیم درستی نبود و این تصمیم را مجلس احساسی و غیرکارشناسی گرفت و هر چه ما توضیحاتی در این باره دادیم به آن بی توجهی شد؛ اما اکنون بسیاری از نمایندگان به این باور رسیده‌اند که این طرح باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه پیشنهاد وزارت بهداشت این است که حداقل 10 درصد مازاد بر ظرفیت دانشگاه‌های محروم اجازه بومی گزینی داشته باشند، افزود: با این پیشنهاد هیچ آسیبی به ظرفیت آزاد وارد نمی‌شود و به نوعی عده‌ای مورد بی توجهی قرار نمی‌گیرند. امسال با احتساب سهمیه جانبازان اگر کل ظرفیت را در نظر بگیریم حدود 50 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته‌ایم و این به هیچ وجه منصفانه و عادلانه نیست و یک ظلم در حق دانشجویان آزمون دستیاری است. ( فارس )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
همسر 1 پزشك
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
۰
۰
زندگیمون رو هواست

نیازمندی ها