آرمان:از مشاوران زیر دیپلم تا قراردادهای مساله دار
پس از اعلام افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت و حواشی آن دیروز عصر جلسه 3 ساعته مشترکی بین اعضای کمیسیون صنایع و رئیس شورای رقابت برگزار شد، علی علیلو، رئیس هیات تحقیق و تفحص خودرو در پایان جلسه با اشاره به حضور رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در این جلسه به آرمان گفت:شورای رقابت اطلاعاتی را که این هیات از وضعیت صنعت خودرو دارد را ندارد و لذا ممکن است اشتباهی در قیمتگذاری پایه داشته باشند. وی ادامه داد این موفقیت بزرگی بود چون آنها اصلا پذیرای این موضوع نبودند.علیلو افزود:بنا شد در جلسات مشترکی با شورای رقابت مستندات و فرمول ما و فرمولی که آنها دارند را مورد بررسی قرار دهیم .ضمن اینکه اعضای شورا پذیرفتهاند که اگر واقعا خطا و اشتباهی در محاسباتشان باشد آنرا اصلاح کنند و ما هم از همین فردا این جلسات را شروع می کنیم و امیدواریم با کار کارشناسی به قیمت مطلوب برسیم.رئیس هیات تحقیق و تفحص خودرو در پاسخ به اینکه آنها گفتهاند «اگر» اشتباه کردهاند اصلاحات انجام میدهند به آرمان گفت:آنها میگویند اگر ولی به زعم ما 100درصد است ،وهمین که پذیرفتهاند مبنای ما را آنها ندارند یعنی عملا پذیرش یک اشکال و خلأ که در این فرمول اعمال گردیده.به نظر میرسد زمانی که یک سری مستندات را ارائه دهیم قطعا به این نتیجه خواهند رسید که باید در فرمول و قیمتها بازنگری شود.وی در مورد اظهارات روز جمعه وزیر صنعت نیز گفت: ایشان باید در صحبتهایشان یک مقدار تجدید نظر کنند.
تاثیر اظهارات نعمت زاده بر بازار
بازار خودرو که پس از اعلام قیمتها از سوی شورای رقابت در یک بلاتکلیفی بسر میبرد، با اظهار نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی براینکه قیمت اعلامی از سوی شورای رقابت، قیمت معقولی است به نظر میرسد به سوی یک آرامش نسبی حرکت کند.محمدرضا نعمتزاده که در حاشیه دیدار با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران درباره افزایش قیمتها خودرو سخن میگفت، علت مکدر شدن رئیس جمهوری از افزایش قیمت خودرو را انتقال نادرست اطلاعات توسط برخی رسانهها عنوان کرد و گفت: اطلاعات را خدمت شان فرستادیم.این اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت اگرچه تا حدودی بازار خودروی کشور را از بلاتکلیفی خارج میسازد اما ابهامات قیمت جدید خودروهای داخلی آنقدر زیاد است که افکار عمومی، نمیتواند بابت افزایش قیمتها حق را به خودروسازان بدهد.از سوی دیگر شورای رقابت پنج شرط برای اعمال افزایش قیمتها پیش روی خودروسازان گذاشت.افزایش تولید، اجباری نبودن نصب آپشنها، اصلاح قراردادهای فروش، حذف بازار حاشیهای و حذف واسطه گری از جمله پنج شرطی بود که خودروسازان در صورت رعایت آنها مجاز به افزایش قیمت محصولات خود هستند.اما افزایش قیمت خودروها در حالی اعمال شد که این پنج شرط هنوز عملیاتی و محقق نشده است. رضا شیوا، رئیس شورای رقابت معتقد است این شورا نمیتوانسته بابت تحقق شروط خود صبر و آنگاه دستور افزایش قیمت را صادر کند.به هر صورت خودروسازان در یک سال گذشته علاوه بر افزایش چند برابری قیمت خودرو به واسطه نوسانات شدید ارزی در سال 91، توانستند قیمت محصولات خودرو را به بهانههای مختلف افزایش دهند این در حالی است که توان مالی مصرف کنندگان به عنوان مشتریان اصلی خودروسازان، هر روز کاهش مییابد ضمن اینکه نسبت به کیفیت خودروهای داخلی همچنان بیاعتماد هستند که جا دارد خودروسازان برای از دست ندادن بازار، بیش از گذشته تلاش کنند.
تشکیل هیات تحقیق و تفحص
حدود 20 ماه پیش با درخواست تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی طرح «تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور» در آبان ماه سال 1391 تهیه و در تاریخ 6 اسفندماه 91 نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 189 رای موافق از 226 رای به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.در 20 اسفند ماه سال 1391جلسه کمیسیون صنایع و معادن با حضور اکثریت اعضا برگزار و 15 نفر به عنوان اعضای هیات تحقیق و تفحص انتخاب و آقایان سیدعنایت الههاشمی، ابوالقاسم جراره، علی علیلو و الیاس طاهری به عنوان اعضای هیات رئیسه این هیأت منتخب و با رأی اکثریت اعضا، آقای علی علیلو به عنوان رئیس هیأت تعیین گردیدند.
بخشی از گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو
به هر حال در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی طرح تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور که در اسفند ماه سال 91 به تصویب رسیده بود، در دستور کار مجلس قرار گرفت.براساس این گزارش صنعت خودروسازی کشور با گردش مالی سالانه حدود 200 هزار میلیارد ریال و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای حدود 500هزار نفر یکی از کانونهای توجه سیاستگذاران کشور است.این گزارش تصریح دارد که شرکت ایران خودرو دارای 14 سهامدار بوده و در تاریخ تدوین گزارش حدود 72 درصد از سهام این شرکت دولتی و شبهدولتی است و تنها 18 درصد سهام متعلق به سهامداران حقیقی و حقوقی است. شرکت سایپا نیز دارای 10 سهامدار اصلی است که مالکیت 37 درصد آن در اختیار سازمان گسترش و نوسازی است.این گزارش همچنین به بررسی تخلفاتی در فرآیند خرید سهام بلوک 17 درصدی متعلق به سازمان گسترش و نوسازی ایران به مبلغ 170 میلیارد ریال پرداخته است که گویا در روند اختصاصیسازی سهام شرکت سایپا این شرکت 17 هزار میلیارد ریال از منابع مالی را به جای سرمایه گذاری در خصوص تولید، با سفتهبازی و خرید سهام سایپا که در اختیار شرکت شستا و گروه بهمن قرار داشته، اتلاف نموده، این در حالی است که سهام مذکور به دو برابر قیمت عرضه شده در تابلوی بورس خریداری گردیده است و از این بابت مبلغ 17 هزار و 200 میلیارد ریال برای کارکنان ایجاد تعهد مالی شده است.
خروج از وظایف اصلی
در بخشی از گزارش تحقیق و تفحص مدیریت مالی و کنترل نظارت آن بررسی شده است که حاکی از آن است که دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا از وظایف اصلی خود خارج شدند و انبوهی از شرکتهای اقماری را ایجاد کردند که بعضا صوری و با مدیریتهای فاقد کارآمدی است.اعضای هیات تحقیق و تفحص با بررسی مطالبات سررسید شده این شرکتها اعلام کردهاند که بهرغم وجود حدود 80 هزار میلیارد ریال حجم مطالبات سررسید شده در صورتهای مالی اساسی دو شرکت اقدام جدی و اثربخشی در خصوص وصول مطالبات صورت نپذیرفته، این در حالی است که طی سالهای اخیر این شرکتها عامل اصلی کاهش تولید را ضعف توان مالی و سرمایه در گردش ناشی از عدم پرداخت تسهیلات توسط بانکها اعلام کردند.در بخشهایی از این گزارش زنجیره تامین قطعات برای شرکتها بررسی و تصریح شده است تامین قطعات از تولید کنندگان انحصاری باعث گردیده است تا در صورت وجود نقص در قطعه به جهت جلوگیری از توقف خط تولید بهرغم بروز مشکلات کیفی، شرکت مجبور به استفاده از این گونه قطعات در تکمیل محصولات شده و نهایتاً تعداد زیادی از مشتریان در شبکه خدمات پس از فروش در صف تعویض این قطعه معیوب قرار گرفتند.با بررسی روند عملکرد صنعت خودروسازی کشور در زمینه تامین قطعات مورد نیاز مشاهده میشود که انگیزه تولید قطعات در داخل کشور به شدت کاهش یافته و گرایش به واردات قطعات بی کیفیت از خارج از کشور و واردات قطعات بی کیفیت چینی صنعت خودروسازی را بیش از پیش به خارج از کشور وابسته نموده است.
تخفیفهای خارج از اصول ایران خودرو
در ادامه این گزارش به اعلام نمونههایی از تخلفات شرکتها در واردات قطعات از خارج از کشور با قیمتی به مراتب بالاتر از قیمت داخلی اشاره شده است.این گزارش همچنین به بررسی تاثیر هزینه مالی تحمیلی به هر دستگاه خودرو پرداخته و اعلام کرده است که تاثیر مجموع بهره و جریمه تحمیلی بانکها به هر دستگاه خودرو حدود 4 میلیون تومان است.بخش دیگری از این گزارش به بررسی تخلفهای برخی نمایندگیهای فروش و تخلفات هیات مدیره پرداخته است.در بررسی اسناد و مدارک فروش مشخص گردیده شرکت ایران خودرو تخفیفهایی خارج از اصول به صورت فروش دستوری به برخی اشخاص اعطا نموده است. به عنوان مثال، در راستای دستور وزیر صنایع و معادن وقت، تعداد 3 هزار و 650 دستگاه خودرو با تخفیفات ویژه در اختیار افراد معرفی شده قرار گرفته است. بدین ترتیب 50 دستگاه خودرو با 80 درصد تخفیف، 200 دستگاه خودرو با 50 درصد تخفیف، 400 دستگاه خودرو با 30 درصد تخفیف، هزار دستگاه خودرو با 10 درصد تخفیف، 2 هزار دستگاه خودرو تمام قسط و بدون سود تسهیلات.این گزارش تصریح دارد میزان تعهدات ایجادی جهت تحویل خودرو به مشتریان بسیار بیشتر از میزان تولید است که این ناهماهنگی در فروش و تولید مبین نقص در برنامه ریزی بوده که باعث ایجاد بازار سیاه خودرو ناشی از تفاوت قیمت فروش کارخانه با قیمت فروش محصولات در بازار شده.
تخلفات تحصیلاتی سایپا
بخشی از این گزارش نیز به بررسی موارد خاص تخلفات پرداخته که بر این اساس در بررسی مدارک مشاوران شرکت سایپا طی سالهای 88 تا 91 ملاحظه گردیده چندین نفر با تحصیلات کمتر از دیپلم به عنوان مشاور مدیرعامل شرکت سایپا مشغول فعالیت بوده است. علاوه بر این، فردی با مدرک تحصیلی دیپلم تجربی و بازنشسته شرکت هما طی سالهای 89 و 90 به عنوان معاون بازرگانی شرکت پارس خودرو مشغول فعالیت بوده است. همچنین کارشناس و مدیر وقت صادرات شرکت پارس خودرو به ترتیب با مدارک تحصیلی کاردانی زبان عربی و کارشناسی شیمی به دلیل عدم آشنایی با نحوه تکمیل مدارک تجاری طی سالهای 82 تا 85 منجر به زیان شرکت به مبلغ 870 هزار دلار شده اند.این گزارش تصریح دارد با اعمال نفوذ برادر مدیرعامل وقت شرکت سایپا در شرکت زامیاد در سال 90 قراردادی با فردی ایرانی ساکن چین به عنوان مشاور مدیرعامل با مبلغ 10 هزار دلار منعقد میگردد که نتایج آثار اقدامات این مشاور غیرقابل دسترسی و بررسی بود.در بخشی از این گزارش به بررسی امور حقوقی قراردادها شامل قراردادهای پژو، تاپکو پرداخته و راهکاری جهت خروج صنایع خودروسازی از شرایط فعلی ارایه داده است.
نا کارآمدی برخی مدیران
و در انتها؛ بررسیهای صورت گرفته در محدوده زمانی بسیار کوتاه و حجم بسیار گسترده حیطه فعالیت. مشخص نمود رعایت شاخصهای اعتباری جهانی در صنعت خودرو یعنی مالکیت برند صاحب نام، تولید اقتصادی و همچنین فروش و خدمات پس از فروش از طریق شبکه جهانی صورت نپذیرفته است.صنعت خودرو در ایران به عنوان صنعتی با پیشینه حدود 50 سال و حمایتهای دولت و مجلس، امروز میتوانست قادر باشد طی برنامهای مدون نسبت به ایجاد زیرساختهای مهندسی و تولید اقدام نموده و نویدبخش توسعهای پایدار و الگویی مناسب برای سایر بخش های صنعتی کشورمان باشد و به دور از شعارزدگی، فن آوری و دانش طراحی و تولید خودرو را در کشورمان نهادینه نماید. متاسفانه آنچه امروز شاهد هستیم با اهداف کلان صنعتی کشور فاصلهای بسیار دارد و حتی به جرات میتوان گفت این صنعت به واسطه مدیریت نامناسب در سطح ستاد و صف دچار روزمرگی شدید شده است.مدیران ارشد این صنعت دولت را ملزم به ارائه کمک مالی، حفظ تعرفههای وارداتی و همچنین تقدیم مجوز افزایش قیمت خودرو میدانند غافل از آنکه با این تفکر در واقع برناکارآمدی مدیریت خویش تاکید مینمایند که اگر جز این بود با انبوهی از حمایتهای دولتی طی سالهای دو دهه اخیر. حداقل انتظار جامعه را در بعد کمیت برآورده میکردند و با کاهش شدید تولید به ایجاد بازار سیاه خودرو توسط دلالان دامن نمیزدند.
تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی به قوه قضائیه ارسال شد
دیروز پس از قرائت کامل گزارش فوق رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور با ضمائمش به قوه قضائیه ارسال میشود. علی لاریجانی افزود: من در جریان زحمات عزیزان تحقیق و تفحص بودم و دیدم که با چه دقتی کار را دنبال میکردند، از کمیسیون صنایع هم برای بررسی این گزارش تشکر میکنم.وی تاکید کرد: این گزارش با ضمائمش به قوه قضائیه ارسال میشود و مواردی هم وجود دارد که کمیسیون باید پیگیری کند.لاریجانی گفت: کمیسیون صنایع و معادن باید راهکارهای اصلاح وضعیت موجود را با حضور وزارت صنعت بررسی کند.این گزارش شامل 120 هزار برگ سند کتبی و دیجیتالی بوده که از آن میان گزارش نهایی در 540 صفحه تهیه و تدوین شده که 26 صفحه آن در صحن علنی مجلس قرائت شد.
آرمان
-گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان به قوه قضائیه ارسال شد؛ از مشاوران زیر دیپلم تا قراردادهای مساله دار
-روحانی مخالف است اما...بودجه به استانداری ها هزینه با نظر استانداران
-سید حسن خمینی:ساکتین دیروز سر سفره انقلاب نشستند
خراسان
-نشست هیئت رئیسه مجلس برای جلوگیری از برداشت از صندوق توسعه ملی
-لغو امتیاز 20 میلیون ریالی دولت برای مرزنشینان
-فراخوان اشکهای کودکان غزه برای روز قدس
-آژانس: ایران ۱۴ گام اعتمادساز برداشته است
کیهان
-استفاده از بمب های فسفری تازه ترین جنایت اسرائیل در غزه
-20 میلیارد متر مکعب اضافه برداشت از چاههای آب
-علت طفره سران فتنه از محکوم کردن شعار نه غزه نه لبنان
-اعلام آمادگی سیدحسن نصرالله برای کمک به مقاومت غزه
جمهوری اسلامی
-در گزارش ماهانه آژانس بینالمللی انرژی اتمی انجام شد؛ تایید فعالیتهای هستهای ایران
-پرونده تخلفات دولت احمدی نژاد به دستگاه قضا ارجاع شد
-شتاب کشورهای اروپایی برای تجارت با ایران
-کاهش قیمت خودرو محتمل است
جام جم
-سراب بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور
-500 شهید و 3500 مجروح در جنگ غزه
-فریاد هنرمندان علیه جنایات صهیونیست ها
-سعید معروف بهترین پاسور جهان
شرق
-پنهانی با دشمن رابطه برقرار می کنند تا در انتخابات پیروز شوند
-مدیران وام گرفتند دولت بازپرداخت کرد
-به نام پرستار، به کام پزشک
-تهران و قلیان
دنیای اقتصاد
-سه چالش اصلی در مذاکرات هسته ای
-215 فرصت پول ساز صنعتی
-صعود بورس در غیاب بزرگان
-تحریک دوبعدی بازار دوم مسکن
سیاست روز
-ورزشی که نان زندگی جوانان را آجر کرده است
-صداقتی که غرب خواهان پذیرش آن نیست
-شکست جهانی اسرائیل در برابر غزه
اتمام حجت بهارستان با پاستور نشینان
ایران
-بازار خرید فوتبالیست ها در انحصار 3 تیم
-شیپور صرفه جویی در وارونه می دمیم
-نخبگان مهاجر باید جذب شوند
-مزاحمی به نام پیامک تبلیغاتی
وطن امروز
-افزایش قیمت خودرو بسیار ناچیز بوده است
-یوم الحساب نه غزه نه لبنان
-تمدید مذاکرات به نفع آمریکاست
-آیا کسی ادعای تقلب می کند؟
نسل فردا
-شایعه وجود ویروس در نوشابه ها صحت ندارد
-جشن طلاق به صرف شام و شیرینی
-قیمت خودرو دوباره کاهش می یابد
-ظریف به مجلس می رود
ابتکار
-ماراتن کشورهای اروپایی برای تجارت با ایران
-جزئیات بسته اقتصادی دولت از زبان وزیر
-خیال بافی برای حصر هاشمی
-خاموشی پشت در خانه ها
جوان
-نظامی صهیونیست:فلسطینی ها مانند حزب الله می جنگند
-در قوانین رانندگی سخت گیری می کنند در حجاب معتقد به اقناعند!
-گناه فیلمم قهرمانان سپاهی اش هستند
-فعلا خودرو نخرید شاید ارزان شود
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگو با محسن بهرامی، گوینده کتاب «مسیح بازمصلوب»
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم: