26 تیر، پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران

امروز 26 تیر 1393 خورشیدی برابر با 19 رمضان 1435 هجری و 17 جولای 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۹۶۹۶۵
26 تیر، پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران

هجری شمسی

26 تیر 1288

کابینه محمدولی خان تنکابنی ـ سپهدار اعظم ـ اولین کابینه عصر احمدشاه قاجار، تشکیل شد.

26 تیر 1288

محمدعلی شاه قاجار توسط یک کمیسیون عالی مرکب از چهره‌های برگزیده مشروطه خواهان از سلطنت خلع و ولیعهد 13 ساله او به نام احمد میرزا به سلطنت رسید.

26 تیر 1290

محمدعلی شاه مخلوع به اتفاق برادرش ملک‌منصور میرزا ـ شعاع السلطنه ـ با مقادیر زیادی اسلحه و سپاه عظیم برای تصرف تهران وارد گمش تپه شد.

26 تیر 1328

پیمانی میان وزیر دارایی وقت ایران ـ گلشائیان ـ و نماینده کمپانی نفتی انگلیس ـ گس‌ـ به امضا رسید که به معاده «گس ـ گلشائیان‌» معروف شد. این پیمان به دلیل ماهیت ظالمانه‌ای که داشت نه در مجلس پانزدهم و نه درمجلس شانزدهم به تصویب نرسید و زمینه‌ساز نهضت ملی شدن صنعت نفت در ایران شد.

26 تیر 1331

کابینه چهارم احمد قوام ـ قوام السلطنه ـ تشکیل شد. این کابینه 4 روز بعد تحت تأثیر قیام «سی تیر» ساقط شد.

26 تیر 1341

کابینه دکتر علی امینی که در 16 اردیبهشت 1340 شکل گرفته بود، با استعفای وی سقوط کرد.

26 تیر 1352

«قرارداد رود هیرمند» در مجلس شورای ملی به تصویب رسید.

26 تیر 1359

اولین دوره شورای نگهبان شروع به کار کرد. به موجب اصل نود و یکم قانون اساسی و به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرتِ مصوبات مجلس شورای اسلامی با آن‏ها، شورایی به نام شورای نگهبان تشکیل می‏شود. در این شورا، شش فقیه عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز، منتخب از جانب رهبر انقلاب و شش حقوق‏دان مسلمان که به وسیله قوه قضاییه به مجلس معرفی شده و با رای مجلس انتخاب می شوند، عضویت دارند. مهم‏ترین وظیفه شورای نگهبان عبارتند از: تشخیص عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با احکام اسلامی و قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات بر این اساس. اولین دوره شورای نگهبان پس از انتخاب حقوقدانان این شورا توسط مجلس شورای اسلامی و تکمیل اعضا، در بیست و ششم تیرماه 1359ش شکل گرفت و کار خود را آغاز کرد.

26 تیر 1367

به موجب نامه‌ای که از سوی آیت الله سیدعلی خامنه‌ای رئیس جمهور وقت ایران به «خاویر پرز دکوئیار» دبیرکل اسبق سازمان ملل ارسال شد، جمهوری اسلامی ایران رسماً قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل راجع به جنگ تحمیلی را پذیرفت‌.

هجری قمری

19 رمضان 40

ضربت خوردن امام علی(ع) به دست عبدالرحمن ابن ‏ملجم مرادی در این روز اتفاق افتاد. پس از جنگ نهروان میان امام علی(ع) و خوارج، سه تن از آنان در مکه برای قتل معاویه، عمروعاص و امام علی(ع) هم پیمان شدند که در شب نوزدهم رمضان،مبادرت به آن کار کنند. عبدالرحمن بن ملجم مرادی که از یاران سابق امام علی(ع) بود، در این شب، ضربتی را بر فرق مبارک امام وارد کرد و اثر زخم و زهر شمشیر، امام در 21 رمضان به شهادت رسید.

19 رمضان 832

غیاث‏ الدین جمشید کاشانی منجم و ریاضی‏دان درگذشت. غیاث ‏الدین جمشید پسر مسعودبن محمودبن محمد طبیب در حدود سال 790 ق به دنیا آمد. وی طلبه‏ رصدخانه مراغه به شمار می‏رفت که به دست خواجه نصیرالدین طوسی دایر شده بود. غیاث الدین کاشانی در کاشان نیز سه خسوف رصد کرد. سپس به خاطر توجه شاهان مغول که به نجوم علاقه داشتند نزد آلغ‏ بیک مغول به سمرقند رفت. وی در سال 818 ق ابزار رصد تازه ‏ای به نام "طبق المناطق" اختراع کرد و کتابی به نام نزهة الحدائق نوشت و آن را جام جم نامید. در سمرقند طرح و نقشه‏ رصدخانه‏ سمرقند را فراهم آورد. "زیج خاقانی"، "زیج تسهیلات"، "سُلَمُّ السَّماء" (در حل اشکالی که برای پیشینیان در ابعاد و اجرام رخ داده است)، "مُحیطیّه" در باب استخراج نسبت مابین محیط دایره و قطر که امروزه آن را با "پی" یونانی می‏ نویسند. رساله "وَتْر و جیب"، هم‏چنین تفسیر القرآن و کتب دیگر، از جمله تالیفات این ریاضی‏دان ایرانی است. او اولین ریاضی‏دانی است که کسرهای اعشاری را وضع کرد.

میلادی

17 جولای 1790

آدام اسمیت اقتصاددان و فیلسوف انگلیسی درگذشت. وی در پنجم ژوئن 1723م در اسکاتلند به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته اقتصاد به پایان برد. وی پس از اتمام تحصیلات، به مقام استادی در دانشگاه گلاسکو رسید و به تدریس منطق، فلسفه و اخلاق پرداخت اسمیت کتابی با نام تحقیق در ماهیت و علل ثروت ملل نوشت که یکی از معروفترین کتابهای زمان خود بود.

17 جولای 1945

کنفرانس پوتسدام با حضور سران متفقین در آلمان آغاز شد. سومین و آخرین کنفرانس سران متفقین زمان جنگ جهانی دوم که از روز 17 ژوئیه تا دوم اوت 1945م در شهر پوتسدام در نزدیکی برلین تشکیل شد و به بحث در پیرامون توافق‏های یالتا و نحوه اجرای آن و آینده آلمان اختصاص داشت.

17 جولای 1968

دومین کودتای حزب بعث عراق به فرماندهی احمدحسن البکر اتفاق افتاد. پس از روی کار آمدن ژنرال عبدالرحمن محمد عارف در عراق در سال 1966م وی برای آرام کردن شورش کردهای شمال این کشور، مذاکراتی با آنان به انجام رساند و سرانجام در همان سال، تسهیلات ویژه ‏ای را برای کردهای عراق در نظر گرفت. این عمل که عقب‏ نشینی آشکار عارف در برابر کردهای شورشی بود، توانست موقتاً آرامش را در تمام نواحی کردنشین شمال عراق ایجاد کند. با این حال، عارف به خاطر امتیازاتی که در طرح خود به شورشیان کرد داده بود، به شدت موجبات خشم حزب بعث عراق را که بزرگ‏ترین تشکیلات سیاسی این کشور محسوب می ‏شد فراهم آورد. به همین سبب دو سال بعد در هفدهم جولای 1968م، ژنرال احمد حسن البکر معاون رئیس جمهور عراق، کودتایی برضد دولت عبدالرحمن عارف را فرماندهی کرد و با این کودتا، عبدالرحمن عارف، رئیس جمهور عراق از کار برکنار شد.

17 جولای 1973

داودخان علیه ظاهر شاه در افغانستان کودتا و در این کشور اعلام جمهوری کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها