در برنامه مناظره شبکه اول سیما مطرح شد

اداره تهران با فروش تراکم و آشفتگی نمای پایتخت

درآمدزایی از راه فروش تراکم، معضل پایتخت

اعضای شورای شهر تهران در هشتاد و یکمین جلسه علنی خود روز گذشته میزبان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بودند تا زمینه‌های همکاری و تعامل هرچه بیشتر شهرداری و شورای شهر با مجلس در جهت حل و فصل مسائل و معضلات شهری را بررسی کنند.
کد خبر: ۶۹۶۴۱۸

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد، خطاب به اعضای شورای شهر تهران گفت: هر قدر می‌توانید در راه افزایش درآمدهای مشروع کشور که در شهرداری هم می‌توان آن را شناسایی کرد، قدم بردارید زیرا نباید درآمدهای شهرداری صرفا بر پایه فروش تراکم متمرکز شود.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید براین‌که شهرداری باید از فروش تراکم به سمت درآمدهای پایدار مشروع حرکت کند، افزود: شورای شهر باید به عنوان ناظر در تعریف منابع مشروع با شهرداری همکاری کند.ابوترابی‌فرد با اشاره به فروش گسترده تراکم در پایتخت اظهار کرد: یکی از معضلات پایتخت فروش تراکم است که باید مدیریت شهری به سوی کسب درآمدهای پایدار مشروع پیش رود.وی با اشاره به بودجه 15 هزار میلیارد تومانی شهرداری بدون در نظر گرفتن درآمدهای نفتی بیان کرد: این نشان می‌دهد که می‌توان کشور را بدون نفت هم اداره کرد.ابوترابی‌فرد، خواستار تعامل مجلس با شوراهای شهر و روستا شد و خاطرنشان کرد: این تعامل گرهگشاست و ما در مجلس آمادگی این همکاری‌ها را داریم.

تصویب یک فوریت ساماندهی باغات کن

اعضای شورای شهر در ادامه این جلسه یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه عملیاتی ساماندهی و تبدیل باغات کن به فضای سبز عمومی و همکاری در ثبت آنها به عنوان میراث طبیعی شهر تهران را تصویب کردند. بهانه این طرح فیلم مستندی بود که درباره قتل‌عام درختان بی‌زبان محدوده کن برای اعضای شورای شهر به نمایش درآمد.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان این‌که تهران در افق چشم‌انداز باید شهری شاداب و سرسبز باشد، عنوان کرد: در اصل 50 قانون اساسی بصراحت تاکید شده حفظ محیط زیست وظیفه عمومی است و از این رو فعالیت‌های اقتصادی که با آلودگی یا تخریب غیرقابل جبران محیط زیست همراه باشد ممنوع است، اما با وجود این همچنان شاهد تخریب باغات تهران هستیم.

وی تاکید کرد: حفظ باغات و فضاهای سبز موجود ضروری‌تر از ایجاد فضاهای سبز جدید است و به همین دلیل یک فوریت طرح ساماندهی باغات کن به شورای شهر تهران ارائه شده است.

حقانی با اشاره به موضوع نابودی درختان باغات کن ابراز کرد: درختان میوه باغات کن به وسعت 120 هکتار منبع درآمدی برای کشاورزان است و طی چهارسال گذشته تعداد بسیاری از این درختان نابود شده است.

وی با اشاره به پیشینه باغات کن بیان کرد: اگر زمانی باغات کن به عنوان تنها باغات دست نخورده تهران تعریف می‌شد، متاسفانه امروز می‌توانیم باغات کن را آخرین باغات متمرکز و به هم پیوسته تهران و باقیمانده دیگر باغات دامنه جنوبی البرز تلقی کنیم.

حقانی با بیان این‌که 4235 هکتار از سطح باغات تهران از سال 68 تا 88 حذف شده است، توضیح داد: طرح‌های متفاوتی که از سال 76 تا 92 برای باغات کن مطرح شده‌ تقریبا به نتیجه‌ای نرسیده است و هم‌اکنون کاربری‌های ثانویه‌ای ناسازگار با باغات شامل سنگبری، گورستان ماشین، دامداری، تفکیک زباله، انبار و پارکینگ در محدوده این باغات ایجاد شده است.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورا با اشاره به تفکیک باغات کن به دو بخش گفت: بخش شمالی بزرگراه همت تقریبا دست نخورده است و درختان میوه این محدوده به وسعت 120 هکتار منبع درآمدی برای کشاورزان است، اما منطقه مورد نظر ما جنوب همت حد فاصل این بزرگراه تا حکیم است که 185 هکتار وسعت دارد و حدود 50 هکتار آن اراضی کشاورزی است و بشدت تخریب شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها