تاکنون از 30 کشور مختلف برای حضور در برنامه «انَّ لِلمُتَقینَ مَفازا»ً ثبت​نام کرده​اند

شبی در استودیوی شبکه الکوثر

«انَّ لِلمُتَقینَ مَفازا»ً عنوان مسابقه‌ای قرآنی است که شب‌های ماه مبارک رمضان از شبکه الکوثر پخش می‌شود امسال برای حضور در این برنامه از حدود 30 کشور ثبت‌نام کرده‌اند.
کد خبر: ۶۹۴۸۸۹

در یکی از شب‌های ماه رمضان برای تهیه گزارشی از روند برگزاری مسابقات قرآنی شرکت‌کنندگان کشورهای مختلف به محل استودیوی ضبط این برنامه می‌روم.

برنامه‌ای برای پاسخگویی به شبهات قرآنی

کمتر از یک ساعت تا شروع برنامه زمان باقی است و عوامل در فضایی خارج از استودیوی پخش زنده الکوثر گردهم می‌آیند و از کم و کیف هفتمین دوره این مسابقه بین‌المللی می‌گویند.

به گفته تهیه‌کننده برنامه، اصلی‌ترین هدف این مسابقه شناسایی استعدادهای قرآنی در جهان است؛ سیدابراهیم حسینی می‌گوید: «انَّ لِلمُتَقینَ مَفازا»ً با حذف راه‌های دیپلماسی معمول برای حضور در چنین مسابقاتی، موانع را کنار زده تا قاریان بدون واسطه در این رقابت حضور یابند؛ چون این مسابقه حرکتی نو در حوزه قرآنی را از هفت سال پیش آغاز کرده است.

در دوره اول فقط 14 کشور شرکت کردند. بتدریج این فضا گسترده شد و با بهره‌گیری از رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران با محافل قرآنی کشورهای مختلف، قاریان بسیاری به شرکت در این مسابقه ترغیب شدند تا امسال که 32 کشور به منظور ثبت‌نام در این رقابت بین‌المللی ابراز تمایل کرده‌اند.

حسینی درباره داوری این مسابقه می‌گوید: هر شب چهار نفر از چهره‌های شاخص داوری بین‌المللی قرآن کریم، از کشورهایی چون کویت و مالزی و شهرهای نجف، بغداد، بیروت، دمشق و... در رشته‌های وقف و ابتدا، لحن، صوت و تجوید از طریق ارتباط تصویری مسابقه را داوری می‌کنند و هر شش روز یک بار جای خود را به چهره‌های جدید می‌دهند.

مشتاق امیری، دستیار تهیه در ادامه، صحبت‌های حسینی را چنین تکمیل می‌کند: «انَّ لِلمُتَقینَ مَفازا»ً تنها حوزه جهان اسلام را دربرنمی‌گیرد؛ به‌طوری که هم‌اکنون از سوی قاریان خوبی از کشورهای مختلف جهان همچون آلمان، نروژ، سوئد، دانمارک و حتی امسال از آمریکا درخواست شرکت در این مسابقه را داشته‌ایم.

امیری می‌افزاید: این مسابقه تلاش می‌کند شبهات رایج میان وهابی‌ها و سلفی‌ها که ادعا می‌کنند قرآن شیعیان با قرآن اصلی متفاوت است را بر طرف سازد؛ به‌طوری‌که همزمان با تلاوت شرکت‌کنندگان، همان آیات به‌صورت زیرنویس هک می‌شود که پاسخی غیرمستقیم به این ادعاست.

حساسیت مسابقه زنده تلویزیونی بالاست

نامگذاری برنامه‌های مناسبتی بخصوص در چنین روزهایی، انتقال‌دهنده بار محتوایی و مفهومی برنامه است. سیدعباس انجم، داور بین‌المللی قرآن درباره دلیل نامگذاری این برنامه می‌گوید: عنوان برنامه‌ها در شبکه الکوثر متناسب با نوع محتوا و مخاطبان انتخاب می‌شود. در زبان عربی کسی که در قرائت قرآن حایز رتبه می‌شود را فائز یا برنده می‌گویند. شرکت‌کنندگان در این مسابقه نیز در حقیقت به فوزی دست می‌یابند که فقط جنبه دنیوی ندارد و این فوز از آن متقین خواهد بود.

تا این لحظه عوامل برنامه هر یک تلاش کردند از منظر کار و مسئولیتی که در برگزاری این مسابقه دارند، اهداف و ویژگی‌های برنامه را شرح دهند. مجری برنامه اما آرام و ساکت نظاره‌گر این بحث است.

در حالی که دیگران برای شروع برنامه خود را به استودیو می‌رسانند، سید احمد نجف آخرین کسی است که پاسخگوی پرسش‌هایمان می‌شود. برخلاف تصور ما نیازی به ترجمه همزمان نیست... مجری عرب زبان برنامه به زیر و بم زبان فارسی بخوبی مسلط است؛ فارسی را با لهجه عربی حرف می‌زند که بیانش را شیرین‌تر می‌کند.

او کارش را از سیمای عربی سحر آغاز کرده و از شروع به کار شبکه جهانی الکوثر، با این شبکه همکاری دارد. نجف که از دوره نخست انَّ لِلمُتَقینَ مَفازاً همراه این مسابقه بوده، می‌گوید: چون این مسابقه در قالب برنامه تلویزیونی اجرا می‌شود، شاخصه‌های خاصی را می‌طلبد. مجری در وهله اول می‌بایست در تنظیم زمان بسیار دقت کند، چون ممکن است در حین برقراری ارتباط ماهواره‌ای با داوران و تماس تلفنی با شرکت کنندگان و قطع شدن این ارتباط بخشی از زمان از دست برود که این مسائل در مسابقات معمول تلویزیونی وجود ندارد.

چیزی تا شروع برنامه نمانده و سیداحمد نجف همراه سیدعباس انجم برای گریم آماده می‌شوند. در اتاق فرمان مانیتورها چند نمای مختلف از استودیو و همچنین تصویر سه داور امشب مسابقه را در اختیار کارگردان تلویزیونی برنامه قرار می‌دهند.

کمی آن طرف تر تلفن‌های اتاق فرمان مدام مشغول است و با قاریانی از بغداد، نجف و کویت به زبان عربی هماهنگ می‌شود تا هر یک در زمان خود روی خط ارتباطی برنامه قرار گیرند.

عوامل برنامه میان اتاق فرمان و استودیو در رفت و آمد هستند؛ ثانیه‌های پایانی تا شروع تیتراژ برنامه سپری می‌شود و تصاویر رمضان با زیر صدایی عربی روی صفحه تلویزیون رژی نقش می‌بندد.

آزاده خواجه‌نصیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها