نامه ای که گویا هرگز به مقصد نرسید

پشت پرده انتشار نامه آیت الله مهدوی کنی به ولایتی

کتاب «اسرار مکتوم» که شامل گفت و گویی با علی اکبر ولایتی ، یکی از چهره های تاثیر گذار در سیاست خارجی ایران است، به نکاتی مهم درباره شرایط سیاسی کشور در دوره دفاع مقدس پرداخته و انتشار آن بازتابی رسانه ای داشته است.
کد خبر: ۶۹۱۰۰۰

به گزارش تسنیم، ولایتی در این گفت‌وگو با اشاره به موضوع مذاکرات صلح میان ایران و عراق، بیان کرد: در مورد استمرار جنگ امام شروطی داشتند. آنچه امام روی آن خیلی تکیه می‌کردند، این بود که متجاوز باید مشخص و تنبیه شود. بنابراین ایشان روی استمرار دفاع مقدس اصرار داشتند.

استدلالی هم که ما از امام فهمیده بودیم، این بود که اگر ما مذاکرات صلح را قبول کنیم، در حالی‌که خاک ما در اشغال نیروهای عراق است، آن آتش معرکه سرد بشود و مردم سراغ زندگی خودشان بروند و مذاکرات به جایی نرسد، دو مرتبه گرم کردن صحنه دفاع مقدس کار سختی است.

او در این گفت‌وگو افزوده است: بعضی از مسئولان رده بالا و میانی کشور در آن زمان، اصرار داشتند که ما زودتر صلح را بپذیریم، ولی امام پیش‌بینی می‌کردند اگر ما در حالی که خاکمان در اشغال است، صلح را بپذیریم با توجه به این‌که نیروهای عراق که کادر هستند و نیروهای ما داوطلب، آنها در جبهه می‌مانند و جبهه ما خالی می‌شود.

او در پاسخ به برخی ادعاها مبنی براین‌که بعد از فتح خرمشهر، از سوی برخی کشورهای منطقه پیشنهادهایی مبنی بر پرداخت غرامت به ایران واصل شد، ولی به واسطه ضعف دیپلماسی، جمهوری اسلامی نتوانست از آن استفاده کند، تاکید کرد: این درست نیست. هر کسی سندی دارد که حکایت از این می‌کند که کشوری یا سازمانی بین المللی به جمهوری اسلامی ایران یا به وزارت امور خارجه یا به هر مقام رسمی دیگری، رسما اعلام کرده که ما حاضریم جنگ را پایان بدهیم و اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌خواهند خسارت بدهند، اعلام کند... [فقط​]پیشنهادهایی از طرف افرادی که هیچ مسئولیتی نداشتند می‌شد که ادعا می‌کردند از طرف عربستان و کشورهای عربی کمک کننده مالی به صدام هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها