جهانگیری: تغییر کاربری اراضی کشاورزی به قصد ویلاسازی در مناطق مختلف بخصوص شمال کشور به طور گسترده و غیرقانونی در حال انجام است

دستور دولت برای برخورد جدی با زمین‌خواری

همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره پدیده زمین خواری بویژه در شمال کشور، معاون اول رئیس‌جمهور در دستورالعملی به وزرای جهادکشاورزی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت خواستار مقابله و برخورد جدی این وزارتخانه‌ها با پدیده زمین خواری شد.
کد خبر: ۶۹۰۰۰۸

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری در این دستورالعمل تاکید کرده است هر دستگاه، گروهی را مامور کرده تا تمامی قراردادهای اراضی ملی و دولتی واگذارشده، مورد رسیدگی قرار گیرد.معاون اول رئیس‌جمهور از وزرای مربوط خواسته است گزارش خود را حداکثر ظرف سه ماه از این تاریخ همراه با راهکارهای قانونی پیشنهادی برای بازپس‌گیری موارد یادشده ارائه دهند.

در این دستورالعمل آمده است: با توجه به اهمیت صیانت از منابع طبیعی (اراضی ملی و طبیعی)، ضمن در نظر گرفتن ضرورت تحقق برنامه‌های دستگاه‌های مختلف به منظور انجام طرح‌های مهم که در قالب قراردادها و رعایت چارچوب موازین قانونی زمین به منظور انجام طرح‌های مهمی واگذار کرده‌اند، ضروری است هر دستگاه گروهی را مامور کرده تا تمامی قراردادهای اراضی ملی و دولتی واگذارشده، مورد رسیدگی قرار گیرد و پرونده اراضی طرح‌هایی را که شروع نشده یا نیمه‌تمام رها شده است بررسی و تعیین تکلیف کنند و گزارش خود را حداکثر ظرف سه ماه از این تاریخ همراه با راهکارهای قانونی پیشنهادی برای بازپس‌گیری موارد مذکور ارائه دهند.

این گزارش افزود: طبق گزارش‌های واصله، تغییر کاربری اراضی کشاورزی به قصد ویلاسازی در مناطق مختلف بخصوص شمال کشور به طور گسترده و غیرقانونی در حال انجام است. ضروری است با هماهنگی استانداران محترم نسبت به جلوگیری از این‌گونه تغییرات، اقدام و راهکار مناسب و قانونی برای تامین نیاز مردم اتخاذ شود.جهانگیری در دستورالعمل خود تصریح کرد: همچنین اراضی زیادی به منظور انجام عملیات اکتشاف مواد معدنی به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذارشده است که بر اساس قوانین مربوط دارای تاریخ انقضاست و پس از آن برابر قانون معادن و آیین‌نامه مربوط باید به مزایده گذارده شود و چنانچه متقاضی وجود نداشته باشد از نقشه معدنی استان حذف و آزاد اعلام شود . لطفا ترتیبی دهید که امکان استفاده و بهره‌برداری از آنها برای عموم فراهم شود.

وضع حاد ساخت و سازهای غیرمجاز در شمال کشور

در همین حال، معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: شاهد وضع حادی در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز در شمال کشور هستیم، در صورتی که فقط 1.4 درصد زمین‌های کشور مشابه وضع زمین‌های حاصلخیز شمال کشور است، لذا این زمین‌ها مانند گوهر باید با چنگ و دندان حفظ شود.

پیروز حناچی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه شهرسازی اظهار کرد: برگرداندن نظم و انضباط به نظام شهرسازی کشور اصلی‌ترین کاری است که باید صورت گیرد که با این کار، اقدامات در این زمینه به صورت منظم‌تری ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به اولویت‌های دیگر وزارت راه و شهرسازی در این باره گفت: در مناطقی که ساخت و سازهای غیرمجاز در آنها به صورت حاد صورت گرفته و بشدت در معرض سرمایه‌گذاری‌های بی‌رویه قرار گرفته است مانند استان‌های گیلان و مازندران و کلانشهرهای دیگر، جلوگیری از گسترش این امر جزو اولویت‌های دیگر ما به حساب می‌آید.

حناچی افزود: قوانینی که باید به عنوان پشتوانه عمل کنند مانند برنامه قانون ششم یکی از اولویت‌هایی است که قطعا وقت زیادی برایش خواهیم گذاشت و تسهیلات تصویب قانون تصمیمات کشوری و کمیسیون هشتم دولت جزو دیگر اولویت‌هاست.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ساخت و سازهای غیرمجاز در شمال کشور اظهار کرد: یک جلسه با حضور استانداران گیلان و مازندران بویژه استان مازندران برگزار شده و شاهد وضع حادی در زمینه ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در این مناطق هستیم.

وی تصریح کرد: فقط 1.4 درصد زمین‌های کشور مشابه وضع زمین‌های حاصلخیز شمال کشور است لذا این زمین‌ها مانند گوهری است که باید با چنگ و دندان حفظ شود و در تلاش هستیم هماهنگی‌های لازم در مقیاس استان‌ها را تعقیب کنیم تا با آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته مبدا این مشکلات
مشخص شود.

به گفته حناچی، مدیریت‌های خرد و محلی حساسیت لازم را نسبت به این موضوع ندارند.

از هوافروشی در پایتخت جلوگیری می‌کنیم

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با مهر بر جلوگیری از هوافروشی و تخریب باغ‌ها در پایتخت، تاکیدکرد.

پیروز حناچی در خصوص هوافروشی در پایتخت با شیوه اضافه اشکوب اظهار کرد: به دلیل این‌که این طرح با اهداف بالادستی قانون و ماهیت قانون منافات دارد، شورای عالی معماری و شهرسازی از آن جلوگیری می‌کند.

وی با بیان این‌که ما حتما به موضوع فروش تراکم در طبقات وارد می‌شویم، بیان کرد: به طور حتم جلوی هوا فروشی در پایتخت را می‌گیریم؛ به دلیل این‌که با روح قانون و طرح جامع شهر تهران مغایرت دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که از تخریب باغ‌ها در اطراف و بخصوص شمال تهران جلوگیری خواهیم کرد، گفت: شهرداری هم در این خصوص حساسیت نشان داده و شورای عالی معماری و شهرسازی هم این تلاش‌ها را تائید کرده است، بنابراین بشدت با تخریب باغ‌ها برخورد می‌کنیم.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص تغییر کاربری اراضی در شمال کشور و تصمیمات شورای عالی شهرسازی و معماری دراین باره اظهار کرد: سال گذشته گزارشی از تغییر کاربری اراضی در شمال کشور تهیه کردیم و طرح ویژه‌ای در این باره داریم.

وی با بیان این‌که در خصوص زمین‌های کشاورزی مطابق قانون حفاظت از اراضی، وزیر جهاد کشاورزی باید پیگیری کند، بیان کرد: در حریم شهرها استانداران مسئول حفاظت از اراضی هستند و شورای عالی شهرسازی و معماری هم در صورت لزوم به‌صورت موردی وارد می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: پروژه پردیسبان استان قزوین یکی از این موارد بود که شورای عالی به آن ورود پیدا کرد و در مسیرقانونی هدایت شد و اکنون هم جلوی ساخت و ساز در این منطقه گرفته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها