تابستان و تب مدارس فوتبال

عصر جدید مدارس دخترانه فوتبال

در حالی که مدارس پسرانه فوتبال هر سال نسبت به سال گذشته در حال افزایش است، فوتبال دختران نیز این رویه را البته با وسعت و سرعت کمتری تجربه می‌کند.
کد خبر: ۶۸۶۲۰۷
عصر جدید مدارس دخترانه فوتبال

به گزارش جام جم ورزشی، تا همین چهار سال پیش هیچ مدرسه فوتبالی در ایران برای دختران وجود نداشت و آموزش به دختران کم‌سن و سال به برگزاری جشنواره‌هایی سالانه خلاصه می‌شد، اما اکنون اوضاع فرق می‌کند، زیرا براساس گفته فریده شجاعی، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال در امور بانوان از سال آینده حداقل 21 مدرسه فوتبال دخترانه راه‌اندازی خواهد شد.

هم‌اکنون صریحا نمی‌توان گفت که چند مدرسه فوتبال برای دختران در ایران وجود دارد، اما حداقل می‌توان به نمونه‌هایی از این دست در تهران اشاره کرد. مانند مدرسه فوتبال جنوب شرق تهران که البته ساز و کار و برنامه مشخصی نداشت، اما گویا این مدرسه فوتبال به همراه چند مرکز آموزش فوتبال دخترانه دیگر قرار است جان تازه‌ای بگیرد.

فریده شجاعی، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال در امور بانوان در گفت‌وگو با جام جم می‌گوید: هم‌اکنون آمار چندان دقیقی از تعداد مدارس فوتبال دخترانه در سراسر کشور وجود ندارد، اما چندی پیش از تمامی هیات‌های فوتبال استان‌ها نماینده‌ای را به فدراسیون احضار کردیم و در جلسه‌ای که با حضور این نماینده‌ها برگزار شد شرایط راه‌اندازی مدارس فوتبال را تحلیل کردیم و از این پس در این باره نظارت خواهیم کرد.

راه‌اندازی حداقل 20 مدرسه فوتبال دخترانه

اکثر باشگاه‌های فوتبال در کشور در زیرمجموعه خود قطعا مدرسه فوتبال هم راه‌اندازی می‌کنند، اما این مورد درباره دختران صدق نمی‌کند. کدام یک از باشگاه‌های مطرح کشور مثل پرسپولیس یا استقلال، مدارس رسمی و سازمان یافته برای دختران دایر کرده‌اند؟ هیچ کدام، اما براساس برنامه‌های جدید اتفاقات و تحولات جدیدی در راه است. شجاعی در این باره خاطرنشان می‌کند: بسیاری از باشگاه‌های فوتبال ایران حداقل سه مدرسه فوتبال دارند اما طبق رایزنی‌ها قرار است یکی از این مدارس زیر مجموعه باشگاه‌ها، دخترانه باشد. البته ما برای آموزش به دختران نونهال برنامه‌ای هم ترتیب داده‌ایم و با برگزاری جشنواره‌ای آموزشی انگیزه‌ها را نزد بازیکنان کم‌سن بالا می‌بریم. استعدادیابی در این جشنواره‌های سالانه در رده سنی زیر 12 و زیر 14 سال انجام خواهد شد.

وی با اشاره به تعداد کم مدارس فوتبال دخترانه در کشور می‌افزاید: مدرسه فوتبال مجوز دار در ایران داریم، اما خودشان چندان کار را جدی نگرفتند. نماینده‌های برخی استان‌ها نیز تا پیش از این نسبت به این موضوع چندان جدیتی نداشتند، اما در جلسه اخیر از آنها خواسته‌ایم که تغییر رویه بدهند. با برنامه‌هایی که در نظر گرفته‌ایم، از سال آینده حداقل 20 مدرسه فوتبال در سراسر کشور خواهیم داشت.

نگاه مثبت مدیران عامل باشگاه‌ها

در حالی که بحث راه‌اندازی رسمی مدارس فوتبال در کشور جدی‌تر شده، به نظر می‌آید بسیاری از مدیران عامل باشگاه‌ها نسبت به عملی کردن این طرح بی‌تمایل باشند. نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال در امور بانوان در این باره یادآور می‌شود: باید صحبت‌های لازم در این باره صورت بگیرد. تا آنجا که من می‌دانم نگاه‌ها به این اتفاق مثبت است، البته در این راستا باید برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد. ما برای راه‌اندازی مدرسه فوتبال دختران در سراسر کشور دو هدف اصلی داریم؛ نخست این که استعدادهای جدیدی از دل این مدارس به رده ملی معرفی می‌کنیم و از سوی دیگر اوقات فراغت جمعیت علاقه‌مند دختران به فوتبال را به بهترین شکل ممکن پر می‌کنیم. امیدوارم در این راستا آموزش و پرورش همکاری لازم را با ما داشته باشد.

در حالی که شجاعی نوید راه‌اندازی حداقل 20 مدرسه رسمی فوتبال دخترانه تا سال آینده را می‌دهد، هم‌اکنون نیز مدارسی مطرح در زمینه فوتبال دختران فعالیت دارند. با هم نگاهی به برخی از این مدارس می‌اندازیم.

مدرسه‌ای که زود تعطیل شد

شجاعی در بخشی از صحبت‌هایش به آمار غیررسمی مدارس فوتبال و این که بانیان راه‌اندازی مدارس دخترانه چندان این موضوع را جدی نگرفتند اشاره می‌کند، اما مطرح‌ترین مدارس فوتبال دخترانه در سال‌های اخیر کدام است؟ دو سال پیش مدرسه فوتبالی به نام مدرسه فوتبال جنوب شرق تهران آغاز به کار کرد و بازیکنان مستعد و برتر این مدارس به لیگ برتر کشور هم راه یافتند، اما این مدرسه فوتبال هرگز دوام و ثباتی در کار خود نداشت. اکنون این نهاد فعالیت چندانی در زمینه فوتبال دختران ندارد، آن هم در حالی که پیش از این بازیکنان مستعد متعددی را به فوتبال بانوان کشور معرفی کرده بود. در این مرکز به دختران زیر ده سال آموزش اصولی فوتبال داده می‌شد. مدرسه فوتبال جنوب شرق مرکزی پر از استعدادهای خوب بود که متاسفانه زود تعطیل شد هرچند اکنون به صورت جسته و گریخته کار می‌کند.

نقطه عطفی به نام مدرسه فوتبال بم

باشگاه شهرداری بم به نام آشنایی در فوتبال بانوان کشور تبدیل شده است. این باشگاه که در لیگ برتر فوتبال بانوان حضور دارد با قهرمانی‌های پیاپی قطب اصلی فوتبال بانوان شناخته می‌شود، اما راز موفقیت این باشگاه کرمانی که اتفاقا برترین بازیکنان فوتبال کشور را هم در اختیار دارد، چیست؟ پاسخ به این پرسش را فقط می‌توان در مدرسه فوتبال این شهر یافت. در حالی که این استان محرومیت‌های مختلفی را تجربه می‌کند مدرسه فوتبال این شهر همچنان با وجود همه مشکلات به کار خود ادامه می‌دهد.

مرضیه جعفری، سرمربی باشگاه شهرداری بم نیز نقش این مدرسه فوتبال را پیشرفت این رشته ورزشی در میان بانوان بسیار عمده ارزیابی کرده است. شهرداری بم با مجوز رسمی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

دختران خودجوش ملوان

بندرانزلی شهری است که دختران فوتبالیست در آن برای خود مدرسه فوتبال خودجوش تشکیل دادند. فوتبال این شهر هرگز برای راه اندازی مدرسه فوتبال دختران برنامه‌ای نداشت، اما خود بازیکنان این تیم در محل برگزاری تمرینات باشگاه بانوان ملوان بندرانزلی که در لیگ برتر حضور دارد، برای خود استعدادیابی و بازیکنان جدیدی به باشگاه معرفی می‌کردند و البته مهم‌تر از آن برخی مربیان به علاقه‌مندان آموزش می‌دادند. این مدرسه فوتبال خودجوش کاملا رایگان بود، هزینه‌ای از متقاضیان گرفته نمی‌شد و علاقه‌مندان به فوتبال براحتی می‌توانستند آموزش ببینند. باید دید برنامه‌های شجاعی نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال در امور بانوان چقدر برای راه‌اندازی رسمی و نه خودجوش مدرسه فوتبال در بندرانزلی موثر است.

مدرسه فوتبال دخترانه در نصف جهان

سه سال از افتتاح نخستین مدرسه تخصصی فوتبال برای دختران در اصفهان می‌گذرد. این مدرسه فوتبال در ابتدا فقط به کودکان زیر ده سال آموزش می‌داد، اما به تدریج پای رده‌های سنی بالاتر هم به این مدرسه باز شد. در ابتدای کار پای 80 بازیکن به این مرکز باز شد، اما تعداد علاقه‌مندان در ماه‌های بعد افزایش هم یافت. استقبال از این مدرسه فوتبال از همان ابتدا زیاد بود. البته یک انتقاد به این مرکز وارد است و آن هم به شهریه‌هایی برمی‌گردد که از والدین بازیکنان اخذ می‌شود. در اکثر آگهی‌ها سخن از انجام تست قبل از ثبت‌نام بود که قیمت هر تست از پنج تا ده هزار تومان متغیر است.

هزینه ثبت‌نام از 70 تا صد هزارتومان است که البته انجام تست‌های مرحله به مرحله مستلزم پرداخت هزینه‌ای معادل ده هزار تومان بود و در صورت پرداخت نشدن، نوجوان از ادامه حضور در مدرسه حذف می‌شد. البته در آغاز کلاس‌ها همه مربیان و مسئولان مدرسه و آموزشگاه از اجباری نبودن این هزینه‌ها صحبت می‌کردند.

مدرسه تبریزی‌ها هم تحلیل رفت

یکی از مدارس تضعیف شده فوتبال بانوان در کشور مدرسه فوتبال تبریز است. این مدرسه فوتبال دخترانه در شهریور سال 88 رسما افتتاح شد و کار خود را برای آموزش روی رده سنی زیر 14 سال متمرکز کرد. این مدرسه فوتبال هنوز هم به کار خود ادامه می‌دهد هر چند قدرت چندانی در زمینه تربیت بازیکنان ندارد. شاید برنامه‌های فدراسیون در راستای توسعه مدارس دخترانه به داد این مرکز آموزشی فوتبال برای دختران برسد.

هیلدا حسینی‌خواه / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
امید مینودشت
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
۰
۰
ضمن تشكر از توجه شما به ورزش بانوان لازم به ذكر است كه در مجموعه ما نیز مدرسه فوتبال دختران... با مربیگری خانم ... فعالیت چشمگیری دارند و توانسته اند رتبه های خوبی در سطح استان و كشور كسب كرده و اخیرا نیز 2نفر از شاگردان ایشان بنام فاطمه بشارتلو (تیم زیر14 سال ایران)در سریلانكا سوم شدند و همچنین الهه حسین زاده نیز به عضویت نهایی تیم ملی زیر16 سال ایران كه اخیرا اعلام شد،در آمدند.
یه بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
میشه ادرسشو لطف كنید؟

نیازمندی ها