تابستان و تب مدارس فوتبال

جمع کردن دکان‌های دونبش!

دکان‌های دونبش؛ این تعبیری است که خیلی‌ها در مورد برخی مدارس فوتبال به کار می‌برند. تعبیری از یک نگاه کاملا کاسبکارانه برای مراکزی که در واقع باید اساس آنها را آموزش تشکیل بدهد.
کد خبر: ۶۸۶۲۰۵
جمع کردن دکان‌های دونبش!

به عقیده این افراد مدارس فوتبال مکانی است برای درآمد صاحبان آن که با وجود دریافت پول از خانواده‌ها، کیفیت آموزشی مناسبی ندارند. بچه‌ها بر مبنای شرایط سنی و جسمانی تفکیک نمی‌شوند و کنترل و نظارتی هم روی این قبیل مدارس نیست. متولیان این مدارس بدون فعالیت‌های عملکردی صرفا کسب درآمد می‌کنند و با توجه به گستردگی و جذابیت‌هایی که در ذات فوتبال نهفته است، به این ورزش در گروه‌های سنی نگاهی ابزارگونه دارند. این نگاه سنگین به مدارس فوتبال و از طرفی پرونده‌های جنجالی که از برخی مدارس به مراجع ذی‌صلاح و دستگاه‌های قضایی می‌رود، اوضاع در این مدارس را چندان رو به راه نشان نمی‌دهد.

فعالیت‌های مدارس فوتبال با گرم شدن هوا رونقی دوچندان می‌گیرد. بویژه در سال‌های برگزاری جام جهانی که تب این ورزش بالا می‌رود. توپ جادویی از جعبه جادویی، کودکان و نوجوانان بسیاری را درخانه‌ها وسوسه می‌کند تا از مشاهده رقابت به فکر تجربه عملی بیفتند.

معمولا خانواده‌ها برابر تقاضای فرزندان خود برای ثبت‌نام در مدارس فوتبال مقاومت نمی‌کنند و این گونه بر رونق بازار این مدارس افزوده می‌شود، اما مدارس فوتبال خوب کدام است؟ شما بعد از مواجه شدن با درخواست آشنایان خود برای معرفی یک مدرسه فوتبال، چه مدرسه‌ای با چه ویژگی‌هایی را معرفی می‌کنید؟

شناسایی و معرفی مدارس فوتبال کار سختی است، بویژه از این منظر که سر و کار بچه‌های کم‌سن و سال با این مدارس است از این رو نمی‌توان بدون مطالعه درباره مدارس فوتبال نظر داد. هیات‌های فوتبال به عنوان نهادهای حقیقی و حقوقی، می‌توانند شما را در معرفی این مدارس یاری کنند، اما نباید فراموش کرد برخی ناهماهنگی‌ها، بی‌برنامگی‌ها و احیانا موازی‌کاری‌ها کار هماهنگ ساختن این مراکز را دشوار کرده است به طوری که معرفی مدارس خوب از بد کار سختی شده است.

حبیب‌الله شیرازی، رئیس هیات فوتبال استان تهران در این روزهای آغاز فصل تابستان کسی است که از خبرنگار جام‌جم می‌خواهد به خانواده‌ها اعلام کند پیش از ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس فوتبال حتما با مسئولان هیات فوتبال تهران مشورت کنند. روی سایت هیات فوتبال تهران نام‌های 75 مدرسه فوتبال که مجوز دارند، درج شده است. در پایین این نام‌ها اطلاعیه هیات آمده که از مدارس بدون مجوز درخواست کرده هر چه زودتر نسبت به تهیه مجوز یا تمدید آن اقدام کنند. اما مدارس فوتبال چقدر خود را ملزم به رعایت آیین‌نامه‌های اجرایی می‌دانند؟

شیرازی می‌گوید: ما به همه ابلاغ کرده‌ایم و آنها ملزم به رعایت این نکات هستند، در غیر این صورت با مدارس بدون مجوز برخورد می‌کنیم. مراجعاتی هم داشتیم و هیات، مدارسی را که براساس استانداردهای رایج و تعیین شده توسط آکادمی ملی فوتبال تشکیل شوند، حمایت می‌کند.

رئیس هیات فوتبال تهران یکسری نکات را برای گرفتن مجوز برمی‌شمارد، مانند داشتن مدرک لیسانس از سوی فرد درخواست‌کننده یا تاهل، عدم سوءپیشینه، آزمایش نداشتن اعتیاد و مراجعه به پلیس + 10، اما وقتی مقابل این پرسش ما که مدارس فوتبال باید زیرنظر باشگاه‌ها کار کنند، قرار می‌گیرد، می‌گوید: امسال این قانون آمده و راهکار بسیار خوبی است. باشگاه‌ها متولی این مدارس هستند و ما به جای فرد با باشگاه روبه‌رو هستیم، بنابراین کنترل و نظارت بهتری بر کار این مدارس صورت می‌گیرد. باشگاه جریان‌های آموزشی را کنترل و هدایت می‌کند و از نگرانی‌های ما کم می‌شود و نیروها به عنوان پشتوانه‌های باشگاه تعریف می‌شوند نه کسانی که فقط باید پول بدهند.

افزایش قدرت اجرایی هیات‌های فوتبال در مواجهه با افراد سودجو اهمیت زیادی در ساماندهی مدارس فوتبال دارد. هر چند برخی موازی‌کاری‌ها موانع اصلی هماهنگ‌سازی سیاست‌های کلی هستند. به عنوان مثال در تابستان‌ شهرداری‌ها و مراکز مختلف آموزش و پرورش کلاس‌ها یا مدارسی را راه‌اندازی می‌کنند که متقاضیان کمتر اطلاعی از کمیت و کیفیت این مدارس دارند.

شیرازی درباره این پراکنده کاری‌ها می‌گوید: نشست‌هایی با مسئولان شهرداری‌ها و تربیت بدنی آموزش و پرورش برگزار کردیم و قرار شده بیشتر کارها با هماهنگی و از کانال هیات فوتبال عبور کند تا مشکلی از این بابت به وجود نیاید. در عین حال من از شما رسانه‌ها می‌خواهم به ما در راه سیاست‌هایی که در پیش گرفته‌ایم کمک کنید و به خانواده‌ها در شناسایی و معرفی مراکز آموزشی مناسب، اطلاعات جامع و کامل بدهید.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها