کشف و ضبط چند فلش از منزل یکی از تندروهای داعش، اطلاعات دقیقی را در مورد این گروه تروریستی و نام فرماندهان و منابع مالی آنان فاش کرد.
کد خبر: ۶۸۵۱۴۳
افشای نام سران و منابع مالی داعش

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه الحیات ، دو روز پیش از سقوط موصل بدست تروریست‌های داعش، ارتش عراق یک داعشی بسیار تندرو به نام ابوهاجر را که ریاست شورای نظامی این گروه را برعهده داشت دستگیر کرد.

یکی از مسئولان اطلاعاتی عراق در این باره گفت: ابوهاجر پس از دستگیری با بیان اینکه «شما نمی‌دانید که آنها چه می‌کنند»، افزود: موصل این هفته به جهنم تبدیل خواهد شد.

چند ساعت پس از دستگیری ابوهاجر نیروهای عراقی در منزل او ۱۶۰ فلش پیدا کردند که شامل اطلاعات مفصلی در مورد داعش بود.

مهمترین اطلاعاتی که در این فلش ذخیره شده بود شامل نام مبارزان، نام جنبش‌های وابسته به داعش، مبارزان خارجی و فرماندهان درجه یک، منابع داخل وزارتخانه‌ها و منابع مالی و حساب‌های این گروه تروریستی بود.

در این میان یک افسر بلند پایه اطلاعات آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه گاردین اظهار داشت: «خیلی غافلگیر شدیم هیچ کدام از ما چنین اطلاعاتی ندارد».

به نوشته الحیات، هنگامی که سخنان ابوهاجر تحقق یافته و داعشی‌ها بخش بزرگی از شمال و مرکز عراق را اشغال کرده و موصل و تکریت و کرکوک را در اختیار گرفتند، مسئولان عراقی از جمله یک افسر سازمان اطلاعات مرکزی به تحلیل این فلش و کدها و رمزهای موجود در آن پرداختند و همچنان سرگرم این کار هستند.

اما با پایان هفته گذشته یکی از مسئولان این گروه با تسمخر گفت: چاره‌ای جز بازنگری در مجموعه حساب‌های داعش نیست زیرا قبل از اشغال موصل کل دارایی آنان ۸۷۵ میلیون دلار بود اما پس از آن با اضافه شدن اموال سرقتی از بانک‌ها و غارت تجهیزات نظامی، به یک و نیم میلیارد دلار رسیده است.

به نوشته الحیات، فرماندهان داعش با دقت زیادی انتخاب شدند و بیشتر آنان از مبارزان کهنه کار هستند.

در این میان مسئولان نهادهای اطلاعاتی خارجی پیش از این می‌دانستند که هزینه‌های داعش از میدان‌های نفتی شرق سوریه که در اواخر سال ۲۰۱۲بر آن تسلط یافتند، تامین می‌شد به اضافه اینکه مبالغی را نیز از غارت انواع مواد خام در سوریه و نیز آثار تاریخی آن که نمی توان قیمتی بر آن گذاشت، کسب کردند و تنها در منطقه نبک در سوریه ۳۶ میلیون دلار به دست آوردند.

بازگشت «مشارکت» با نام جدید

اصلاح طلبان یکسال پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم فعالیت های سیاسی خود را شدت بخشیده اند . از یک سو کارگزاران سازندگی شورای مرکزی خود را با تغییراتی مواجه ساخته ، جلسات منظمی برگزار می کند و در سوی دیگر این جناح نیز رایزنی هایی برای نحوه بازگشت به قدرت رسمی کشور در حال انجام است .

به گزارش مثلث آنلاین ،در تازه ترین تحول اعضای اصلی «جبهه مشارکت» به تصمیماتی برای ادامه کار حزبی خود رسیده اند . خبرها حاکی از آن است که تغییر عنوان و درخواست برای مجوز جدید به این دلیل است که آنها از اینکه بتوانند با نام قبلی فعالیت کنند نا امید شده ، البته هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده اما طیفی که موافق تغییر نام هستند از اکثریت برخوردارند.

یکی از دلایل تغییر تصمیم قبلی ، آغاز فعالیت های حزبی محمد رضا عارف است . برخی اعضای مشارکت معتقدند عارف در حال جذب بدنه اجتماعی قابل توجهی از اصلاح طلبان است.

«خودکشی سیاسی» عربستان

یک نویسنده و تحلیلگر عرب، عربستان را ناتوان از درک درست تحولات منطقه دانست و گفت که این کشور راه "خودکشی سیاسی" را در منطقه دنبال می‌کند.

ماهر الخطیب در مطلبی در پایگاه خبری النشره به بررسی سیاست ایران و عربستان در منطقه و نقش آمریکا پرداخت و نوشت: از همان لحظه توافق ایران و آمریکا برای حل و فصل بحران پرونده هسته‌ای؛ ناظران شاهدند که عربستان نه تنها نتوانسته است به هیچ وجه این واقعیت را بپذیرد بلکه برای مانع تراشی بر سر راه این توافق با همه ابزارهای ممکن تلاش کرده ولی تاکنون در دستیابی به این هدف شکست خورده است. بسیاری معتقدند که همنوایی مواضع بین واشنگتن و تهران درخصوص پرونده‌های منطقه‌ای بیشتر از گذشته شده است.

این نویسنده افزود: درحالی که برخی گمان می‌کنند ریاض بازنگری در محاسبات خود برای ورود به فضای سازشی که هم اکنون در جریان است، آغاز کرده است، حوادث اخیر عراق ثابت کرد که مسئولان سعودی همچنان از درک تحولاتی که عربستان را با قدرت به عرصه منطقه‌ای باز می‌گرداند، ناتوان هستند.

ماهر الخطیب نوشت: منابع آگاه در گفت‌وگو با پایگاه النشره معتقدند که عربستان با سیاست خارجی خود در این برهه "خودکشی" سیاسی را دنبال می کند؛ بویژه که روابطه این کشور با چند کشور عربی به بن بست رسیده است و ممکن نیست که بتوان پیش بینی بازگشت ساده آن به وضعیت گذشته را داشت؛ بویژه که ریاض متهم به حمایت از گروههای مخالف مسلح در سوریه و عراق است.

همکاری اجتناب ناپذیر ایران و آمریکا در عراق

به گفته یک کارشناس مسئل بین الملل، همکاری و همراهی ایران و آمریکا برای پایان دادن به بحران امنیتی در عراق اجتناب ناپذیر است.

پیروز مجتهدزاده، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تربیت مدرس، ضمن بیان این مطلب در گفتگو با فرارو، درباره اخبار مطرح شده پیرامون احتمال همکاری و ائتلاف ایران و آمریکا برای پایان دادن به بحران امنیتی عراق گفت: اولا همکاری ایران و آمریکا برای پایان دادن به بحران عراق اجتناب ناپذیر است اما قرار نیست که این همکاری به ائتلاف منجر شود.

وی ادامه داد: در گذشته هم چنین شرایطی پیش آمده بود به گونه ای که با تقارن منافع ایران و آمریکا در منطقه دو کشور در ابتدای اشغال عراق که منجر به سقوط رژیم بعثی شد در عمل به همکاری مشترک رسیدند و اما هیچگاه با یکدیگر ائتلاف نکردند.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: اکنون هم آنچه در عراق اتفاق افتاده است تقارن منافع ایران و آمریکا است که تعلل در همکاری و همراهی می تواند به ضرر هر دو کشور تمام شود.

مجتهدزاده در ادامه گفت: در چنین شرایطی وقتی منافع دو کشور به تقارن می رسد منطق استراتژیک حکم می کند که در کنار هم همچون خط موازی به حرکت درآیند تا منافع خود را به یک میزان تامین کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
dawod
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
۰
۰
سلام بر شهدای انقلاب اسلامی ورهروان آنان.شورای محترم شهر لطفا به آقای قالیباف بفرمایید سری به طرح روددره اوین دركه بالاتر از برج میلاد بزنید ببینید شهرداری به برخی دوستان ثروتمند در كنار آتی سازكناررودخانه مجوز ساخت داده تاكه دارند كاخ میسازند ووبقیه مردم فقیر را متری 2200 بزور تخلیه و آواره میكند.مردمی كه بطور خودجوش دومسجد در آنجا بنا نموده اندو.... شهردار منطقه دو نمیخواهد قبول كند .مردم محله فوق قرار است باآقای مسجدجامعی ملاقات كنند .چرا شهرداری تهران دنبال تضییع حقوق مردم است .برای طرح اتوبان امام علی ع متری هفت میلیون تومان سال 91 خریداری نموده اما این محله در منطقه دو واقع شده را حاضر نیست به قیمت واقعی بخرد و بحرانسازی میكند .مسئولین محترم شهردار منطقه دو را راهنمایی كنند و كمی هم بفكر مردم محروم باشند .زمانیكه این محل وجودداشت سعادت آباد تپه وبیابان بود .مسئولین محترم لطفا توجه فرمایید .....درشهرداری نظارت كافی وجود ندارد... سپاسگزارم.
یك كارشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
۰
۰
همكاری ایران و آمریكا!!
الان نیازی به این نوع همكاری نیست
به ده ها دلیل
ایران به تنهایی با كمك مردم عراق و مالكی می تواند عراق را از شر دشمن مشترك پاك كند و نفوذش را گسترش دهد نه اینكه با سیاست غلط دوباره آن را تحویل نظامیان آمریكا دهد
منصور
United States
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
۰
۰
دخالت حساب شده و تقسیم كار بین ایران و ایالات متحده، یك تصمیم فوق العاده حیاتی در منطقه می باشد. در یك نگاه، آمریكائی ها به این نتیجه رسیدند و می رسند كه با كمك ایران قادر خواهند بود صلح و امنیت را در منطقه حاكم كنند نه با تفكرات تجاوزگرانه غیر مشمول اسرائیلی ها، 2- نابودی تروریست ها، امنیت را در منطقه حاكم خواهد كرد و از طرفی نیرو محركه آتش جنگ در سوریه به مقدار زیادی كاهش خواهد یافت، 3- ضرورت حمایت از این دو كشور، ایران و آمریكا و بطور یقین مهم دانستن اقتدار نظامی كشور ایران در منطقه، رویكرد تعامل كشورهای صنعتی جهان را به طرف ایران بیشتر خواهد نمود، چونكه در نقش نابود كننده ستون فقرات این تروریست های متعلق به كشورهای مختلف از جمله كشورهای صنعتی، به نفع منطقه و كشورهای اروپائی خواهد بود. 4- محبوبیت ایران در بین مردم جهان و منطقه دو چندان خواهد شد و ....
لذا گاهی مواقع، اتحاد بین دو كشوری كه از نگاه سیاسی و امنیتی با هم همسو نمی باشند برای نابودی یك گروه یا سازمان خطرناك، جنایتكار، غارنشین، منحرف و ... نه تنها یك اهمیت محسوب می گردد، شاید به نوعی امیدواری برای ایجاد حساب سیاسی بین آن دو كشور را رونق دهد.

نیازمندی ها