امروز 13 خرداد 1393 هجری شمسی؛ 5 شعبان 1435 هجری قمری؛3 ژوئن 2014 میلادی است. اتفاقات مهمی که امروز در چنین روزی در تاریخ رخ داده بدین شرح است:
کد خبر: ۶۸۰۴۱۴
13 خرداد، سخنرانی تاریخی امام در مدرسه فیضیه

هجری شمسی

13 خرداد 1302

اولین دسته افسران ایرانی برای تکمیل تحصیلات نظامی به فرانسه اعزام شدند. در بین آنها یک افسر نیز جهت تحصیل در رشته هواپیمای نظامی و فراگرفتن فن خلبانی درنظر گرفته شده بود.

13 خرداد 1330

سید مجتبی نواب صفوی ـ رهبر فدائیان اسلام ـ توسط مأمورین آگاهی دستگیر و زندانی شد.

13 خرداد 1334

کابینه اول ابراهیم حکیمی (حکیم الملک‌) که روز 12 اردیبهشت همین سال تشکیل شده بود، سقوط کرد.

14 خرداد 1342

عصر عاشورای روز سیزدهم خرداد 1342 ، حضرت امام خمینی با حضور در مدرسه فیضیه، طی سخنان کوبنده‏ای، ضمن انتقاد شدید از رژیم پهلوی و اربابان آمریکایی و اسرائیلی شاهِ ایران، پرده از اقدامات رژیم شاه برداشتند. این سخنرانی باعث دستگیری و زندانی شدن ایشان و در پی آن قیام خونبار پانزده خرداد شد.

13 خرداد 1366

«عملیات نصر 2» با رمز عملیاتی «یا حسین مظلوم» از طرف ارتش جمهوری اسلامی ایران با موفقیت با انجام رسید. این عملیات در منطقه «میمک» آغاز شد و هدف از اجرای آن آزادسازی ارتفاعات مشرف بر خطوط مواصلاتی دشمن بعثی بود.

هجری قمری

5 شعبان 38

حضرت امام زین العابدین (ع) چهارمین امام شیعیان و مسلمانان جهان ولات یافتند. ایشان تا سال 95 هجری قمری امامت مسلمانان را بر عهده داشتند و علاوه بر ادله و معجزات، افضل و اعلم زمان خود بودند. «صحیفه سجادیه» اثر مکتوب و با ارزشی از امام سجاد (ع) است که در برگیرنده دعاها و مناجات آن حضرت است.

5 شعبان 313

محمد بن زکریای رازی درگذشت. وی در سال 251 ق در شهر ری به دنیا آمد. ابتدا به کیمیاگری پرداخت و در نهایت به شیمی روی آورد. سپس درعلوم طب، هندسه، منطق و فلسفه نیز مهارت یافت. رازی سال‏های بسیاری ازعمر خویش را در تجزیه و ترکیب عناصر و مواد طبیعی صرف کرد و موفق به کشف الکل و تهیه‏ی اسید سولفوریک شد. محمد بن زکریا علاوه بر تحقیقات علمی و طبابت، به تدریس و تربیت شاگردان نیز می‏پرداخت. تالیفات وی را تا حدود 250 اثر در رشته‏های مختلف علمی ذکر کرده‏اند که در زمینه‏های طب، طبیعیات، منطق، ریاضی و نجوم، تفسیر، فلسفه، مابعدالطبیعه، الهیات و... نگاشته است. از مهم‏ترین کتاب‏های محمد بن زکریا، الحاوی و المنصوری است.

5 شعبان 737

امین الدین عبدالرزاق فرزند خواجه فضل الله باشتینی در سبزوار قیام سربداران را آغاز کرد. این نهضت شیعی با هدف مبارزه با حکمرانان مغول آغاز شد. قیام سربداران مدت پنجاه سال در سبزوار و نواحی اطراف دوام داشت و مشکلات جدی برای حاکمان مغول به وجود آورد.

میلادی

3 ژوئن 1667

نخستین بار در تاریخ پزشکی و جراحی، عمل تزریق خون به انسان در فرانسه با موفقیت با انجام رسید. ژان دنیس پزشک برجسته به یک انسان خون تزریق کرد و تحولی عظیم در پزشکی پدید آورد. زیرا تا آن زمان بسیاری از بیماران بر اثر خون ریزی های شدید جان خود را از دست می دادند.

3 ژوئن 1657

ویلیام هاروی پزشک انگلیسی، کاشف جریان گردش خون و از بنیان گذاران طب نوین، درگذشت. هاروی استاد طب دانشگاه کمبریج بود و در دسامبر 1619 میلادی موفق به کشف جریان گردش خون در بدن انسان شد. کشف بزرگ هاروی در سال 1661 میلادی پس از مشاهده میکروسکوپی جریان خون مورد تأیید و پذیرش قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها