نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به کاهش چشمگیر نزولات جوی وزیر نیرو باید بحران آب در گیلان را جدی بگیرد.
کد خبر: ۶۸۰۰۹۹
وزیر نیرو بحران آب در گیلان را جدی بگیرد

محمدحسین قربانی افزود: امسال متاسفانه نزولات آسمانی کاهش یافته و سد سفیدرود نیز از ذخیره آب مناسبی برخوردار نیست.

وی با بیان اینکه به دلیل کاهش بارندگی، در آستانه اشرفیه به ویژه کیاشهر مشکلاتی اساسی به وجود آمده است، با گلایه از مسئولان شرکت آب منطقه ای گیلان افزود: با توجه به شرایط به وجود آمده آب سد سفید رود باید چند روز زودتر رهاسازی می شد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود این در زمینه مدیریت منابع آبی بر اساس پیگیری های جدی و حضور میدانی بسیاری از مدیران در مناطق کشاورزی آب سد سفید رود به پایین دست رسیده است.

وی افزود: این در حالیست که کمتر از پنج درصد مزارع زیر کشت نرفته و باید با مدیریت صحیح مسئولان و کشاورزان، از آبی که کافی به نظر می رسد بیشترین بهره را برد.

قربانی گفت: مسئولان مربوطه در حوزه جهاد کشاورزی باید به این مهم توجهی ویژه داشته باشند که آستانه اشرفیه به ویژه منطقه کیاشهر در پایین دست واقع شده و کشاورزان آن از کمبود آب برای آبیاری زمین های خود رنج می برند.

وی با بیان اینکه در انبارسر و دهنه سر آستانه اشرفیه ساخت دو سد لاستیکی از سه سال گذشته آغاز شده است، افزود: در صورت تکمیل هر چه سریعتر این دو سد گام موثری در شکوفایی کشاورزی منطقه برداشته می شود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی گفت: در پایین دست هیچ گونه منبع ذخیره سازی نزولات جوی وجود ندارد بر این اساس 11 سد لاستیکی در گیلان در حال ساخت بوده که دو سد در آستانه اشرفیه واقع شده و سد دهنه سر با 60 درصد پیشرفت فیزیکی از بیشترین پیشرفت در میان سدهای موردنظر در استان برخوردار است.

دستگاه های پمپاژ آب دستک توانایی آبیاری 500 هکتار مزرعه را ندارد

وی با تاکید بر اینکه اگر منابع مورد نیاز برای اتمام سد لاستیکی دهنه سر در سال جاری تخصیص یابد آب مورد نیاز بسیاری از مزارع پایین دست تامین خواهد شد، افزود: دستگاه های پمپاژ آب در منطقه دستک 50 سال قدمت دارد که توانایی کافی برای آبیاری 500 هکتار مزرعه را ندارد و امید می رود تا سال آینده این منطقه به دستگاه های مدرن در سال آینده تجهیز شود.

قربانی گفت: هم اکنون کشاورزی برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست که دلایل عمده آن هزینه بالای تولید، مکانیزه نبودن تولید و محدودیت منابع آبی است.

وی با بیان اینکه برنج مرغوب آستانه اشرفیه از شهرت کشوری برخوردار است، افزود: بخشی در سازمان غذا و دارو در زمینه نظارت بر کیفیت و تولید برنج فعالیت می‌کند و این درحالیست که محققان در زمینه اصلاح بذر برنج که متناسب با شرایط و موقعیت منطقه باشد تحقیقات مناسب و کافی انجام نداده اند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی گفت: مرکز تحقیقات برنج کشور که در گیلان مستقر است باید درباره اصلاح بذر برنج عزمی راسخ داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه توسعه گیلان با محوریت کشاورزی به‌ ویژه تولید برنج امکان پذیر است، افزود: تنها راه برون رفت گیلان از مشکلات، توسعه کشاورزی و کاشت برنج است و این در حالیست که متاسفانه صنعت نوغانداری استان در حال نابودی بوده و در تولید برنج، چای و بادام زمینی نیز اثرات نامطلوبی برجای گذاشته است.

مرکز تحقیقات بادام زمینی در شکوفایی تولید و فرآوری این محصول نقش آفرین است

قربانی افزود: آستانه اشرفیه با تولید 95 درصد بادام زمینی رتبه برتر تولید این محصول را در کشور از آن خود کرده که در عین حال مرغوبترین نوع بادام زمینی را نیز در دامن خود پرورش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات بادام زمینی می‌تواند در شکوفایی تولید و فرآوری این محصول نقش بسزایی ایفا کند، گفت: اگرچه مزرعه سازگاری بادام در آستانه اشرفیه برای انجام تحقیقات در مورد این محصول ایجاد شده اما عمری کوتاه داشته است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی افزود: یک سال بعد از تاسیس این مرکز در لشت نشای رشت نیز مرکز تحقیقات محصولات باغی طی 20 سال گذشته ایجاد شده که در عمل، تحقیقاتی در مورد بادام زمینی در آن انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه به اذعان کارشناسان خاک لشت نشا مرغوبیت تحقیق در مورد بادام زمینی را ندارد، افزود: دستور انتقال مرکز تحقیقات بادام زمینی از لشت نشا به آستانه اشرفیه در چند سال گذشته صادر شده و با توجه به اینکه این شهرستان تولیدکننده بخش اعظمی از بادام زمینی کشور بوده نیازمند پیگیری‌های جدی مسئولان مربوطه است.

قربانی با اشاره به اینکه امروز با حمایت و سرمایه‌گذاران، بخش صنایع تبدیلی می‌تواند در این منطقه مستقر شود، گفت: برای انتقال مرکز تحقیقات بادام زمینی از لشت نشا به شهرستان آستانه اشرفیه 10 هکتار زمین مناسب و مرغوب نیاز است.

ساخت پل آستانه اشرفیه به یک معضل امنیتی مبدل شده است

وی افزود: متأسفانه به دلیل کمبود زمین به ویژه در منطقه «نقره ده» که از زمین آن بالاترین کیفیت و مرغوبیت است این امر تاکنون تحقق نیافته است.

قربانی با بیان اینکه متأسفانه به جای فعالیت‌های تحقیقاتی اقدام‌های سمبلیک در مرکز تحقیقات بادام زمینی انجام می‌شود و در عمل هیچ گونه کار تحقیقاتی مفیدی صورت نمی گیرد، گفت: از ظرفیت های کشاورزی در زمینه تولید بادام زمینی و سایر محصولات به ویژه برنج استفاده بهینه صورت نمی گیرد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس افزود: ساخت پل ورودی آستانه اشرفیه یا همان پل کرپی از سال 90 آغاز شده که باید پس از گذشت سه سال به بهره برداری می رسید اما در حال حاضر از 25 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

وی با بیان اینکه ساخت این پل به یک معضل امنیتی مبدل شده است، افزود: این طرح از طریق اعتبارات استانی در حال ساخت بوده که باید 60 درصد اعتبار مورد نیاز به صورت ملی و 40 درصد به صورت استانی تامین شود که هم اکنون قراردداد مربوط به آن به امضا رسیده و امید می رود ساخت آن هر چه سریع تر آغاز شود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس گفت: ساخت جاده کیاشهر به آستانه اشرفیه آغاز شده اما روند کندی دارد و مسئولان راه و شهرسازی باید نسبت به تسریع در ساخت آن اقدام موثری انجام دهند.

قربانی افزود: امسال دو بخش ایستگاه پمپاژ تمچال با یک میلیارد و 300 میلیون تومان به بهره برداری رسیده که امید است در سال آینده 9 بخش دیگر آن افتتاح شود تا 11 روستای منطقه از خدمات آن بهره مند شوند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها