کودکان ما همواره در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف هستند که بعضی از آنها دارای تظاهرات جلدی است. این بیماری‌ها در صورتی که عفونی باشد در بعضی از فصول و در صورت حضور در مراکز شلوغ یا در صورت ایجاد اپیدمی برای آن بیماری به طور ناگهانی در تعداد زیادی از کودکان و حتی بزرگسالان دیده می‌شود.
کد خبر: ۶۷۵۵۵۶
گلودرد عفونی در کودکان

فصل بهار زمان شیوع بیماری‌هایی مانند آبله‌ مرغان و بیماری‌های ویروسی فصلی است. از طرف دیگر از انتهای زمستان تاکنون بیماری مخملک ـ که همان گلودرد چرکی میکروبی با استرپتوکوک گروه A است ـ شایع شده است که به دلیل همراهی با وجود چرک در گلو، پزشکان را به انجام درمان مناسب راهنمایی می‌کند.

از طرف دیگر ابتلا به عفونت‌های شدید گلو، به دلیل وجود ویروس‌های موجود در محیط که با گلودردهای شدید همراه با زخم در دهان و گلو و تب شدید همراه است در این فصل بسیار شایع بوده و افتراق آن با گلودرد چرکی صرفا از طریق معاینات بالینی مشکل است.

در بسیاری از کشورها برای شناسایی وجود استرپتوکوک (باکتری‌هایی که عامل تکثر گلودردهای چرکی است) در گلو از انجام تست‌های سریع کمک گرفته می‌شود، ولی در موقعیت فعلی می‌توان در صورت شک، کشت گلو انجام داد.

مادران مراقب باشند بروز ایجاد تب و ضایعات جلدی تاولی متعدد که از شکم شروع شده و در سطح بدن پخش می‌شود و همراه با خارش شدید است، احتمال آبله مرغان را مطرح می‌کند.

این بیماری در یک کودک سالم و در محدوده سنی 2 تا 12 سال می‌تواند کاملا بدون عارضه بهبود یابد، ولی وجود بیماری زمینه‌ای و بخصوص سابقه مصرف کورتون یا سابقه ابتلا به بدخیمی، این بیماری را حتی با شروع خفیف به بیماری مهمی تبدیل می‌کند که نیاز به درمان فوری و بستری دارد.

ابتلا به گلودرد شدید بدون ایجاد علائم سرفه و آبریزش بینی و در صورت همراهی با تب و قرمزی منتشر در سطح پوست که به زبر‌شدن سطح پوست و پررنگ‌شدن چین‌های معمولی در سطح پوست منجر شده باشد، احتمال مخملک را مطرح می‌کند که درمان آن از طریق تزریق پنی‌سیلین است.

مادران توجه داشته باشند در صورتی که پنی‌سیلین از سوی پزشک به کودک شما تجویز می‌شود از مصرف آن در صورت نداشتن منع مصرف ممانعت نکنید؛ چراکه مصرف این دارو برای سلامت کودک شما لازم است.

در صورتی که کودک به هر علتی ممکن است از مصرف پنی‌سیلین اجتناب کند، این مساله را با پزشک درمیان بگذارید تا نوع داروی تجویزی را تغییر دهد.

مصرف آنتی‌بیوتیک با میزان و مدت کافی برای کودک مبتلا به گلودردهای عفونی لازم است و اگر درمان با مدت کافی با وجود بهبودی ظاهری کودک ادامه نیابد، عوارض گلودرد استرپتوکوکی به صورت تب رماتیسمی، التهاب مفصلی و درگیری قلبی بروز خواهد کرد بنابراین درمان مناسب و پیگیری هر دو دارای اهمیت ویژه است که با راهنمایی پزشکتان محقق خواهد شد.

دکتر فریبا شیروانی - متخصص اطفال و فوق‌تخصص عفونی اطفال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها