تاریخ پیدایش علوم جدید در اروپا

کتاب «پیدایش علوم جدید در اروپا» ترجمه اثری از پائولو روسی (2012-1923) استاد فقید «تاریخ علم» دانشگاه فلورانس و عضو فرهنگستان ملی تیزبینان ایتالیا و برنده جایزه «جورج سارتن» انجمن تاریخ علم است.
کد خبر: ۶۷۴۸۰۱
تاریخ پیدایش علوم جدید در اروپا

هدف نویسنده در این کتاب 532 صفحه‌ای، پاسخگویی به دغدغه‌های دانش پژوهانی است که می‌خواهند به فرآیند تاریخی پیچیده و دشوار و در عین حال پرجاذبه و هیجان انگیز ِ تکوین و تحول علوم مدرن پی‌ببرند و بسترهای اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی و تاریخی چنین پدیداری را درک و لمس نمایند. نویسنده در این اثر دوره زمانی بیش از دو سده از حدود سال 1500 میلادی تا زمان آیزاک نیوتون را- اساسا در عرصه علوم عمومی-، مبنای بررسی خود قرار می‌دهد و نگاهی آگاهی بخش به علل و عوامل زایش و بالندگی علوم جدید می‌افکند و جهان بینی، مبانی، سبب‌ها و ابزار و آلات پیدایش آن را جستجو می‌کند. بدون شک بزرگ‌ترین شاخصه و وجه ممتاز کتاب، اطلاعات عمیق و گران بهای پائولو روسی در این عرصه و گزینش محققانه منابع و مآخذ بی‌همتایی است که آنها را در تتبعات خود مورد استناد قرار می‌دهد و تصویری چکیده، رسا، شفاف از سیر پیدایش علوم جدید به پژوهنده منتقل می‌سازد.

این اثر به عرصه‌های اخترشناسی جدید، مشاهدات با تلسکوپ و میکروسکوپ، تجربیات در خلاء، جریان خون و کشفیات بزرگ در حوزه ریاضیات و امثالهم می‌پردازد و در این رهگذر کشمکش‌های سخت علمی و مجادلات همیشه دشوار، اغلب هیجانی و بعضا غم انگیز میان راهبان، جدلیّون، فلاسفه مدرسی، انسان گرایان، استادان دانشگاه ها، افزار گران، طبیعیون و هنرشناسان را مورد توجه قرار قرار می دهد.

کتاب هرگز فهرستی بلند بالا از شرح حال و زندگانی دانشمندان به شیوه تاریخ نگاری معمولی به دست نمی دهد و صرفا برای مورخان و فیلسوفان هم نوشته نشده است، بلکه سیر تاریخی آراء و اندیشه‌های علمی جدید و مسیر بسط و توسعه دشوار، پر پیچ و خم، خیره کننده و سریع به سوی کشفیاتی را می‌نمایاند که چهره جوامع بشری را دگرگون ساخت و ظهور «عصر جدید» را به ارمغان آورد.

بهاء الدین بازرگانی گیلانیی مترجم، کتاب را از مجموعه آثار اروپایی موسوم به «احداث اروپا» انتخاب کرده است. «احداث اروپا» عنوان ابتکار بیش از دو دهه گذشته پنج ناشر معتبر اروپایی است که دست به گردآوری و انتشار تاریخ اروپا از جنبه های مختلف و از منظری جدید و محققانه زده اند، آنچه که تمایزات ساختاری با تاریخ نویسی های متعارف ِ معاصر در مغرب زمین دارد. در این ابتکار حداقل 15 مورخ و جامعه شناس ممتاز غربی به سرپرستی ژاک لوگوف مورخ برجسته فرانسوی مجموعه بررسی‌های تاریخی پیرامون قاره اروپا را در یک کار مشترک به دست چاپ سپرده‌اند.

مترجم از این گروه تاکنون چهار اثر با عناوین: «انقلاب‌های اروپایی» نوشته چالز تیلی مورخ آمریکایی، کتالب «اروپا مولود قرون وسط» اثر ژاک لوگوف، «تاریخ پیدایش علوم جدید در اروپا» نوشته پائولو روسی را به فارسی برگردانده که روانه بازار کتاب شده و کتاب «تاریخ روابط اسلام و اروپا» نیز به زودی وارد بازار نشر خواهد شد. مترجم همچنین ترجمه کتاب جامع «تاریخ پیدایش غرب مسیحی، (یا اروپا چگونه مسیحی شد)» اثر پتر براون مورخ انگلیسی از همین مجموعه را در دست اتمام دارد. هدف از انتخاب مجموعه مذکور کمک به غنای منابع جدید تاریخی و اجتماعی پیرامون اروپا و باختر زمین در کشور است که در مقایسه با موضوعات دیگر تا حدودی نازل و اندک است تا علاقمندان، محققان، طلاب و دانش پژوهان بتوانند به مباحث تاریخی و اجتماعی باختر زمین دسترسی بیشتر و روزآمد تری داشته باشند.

بهاءالدین بازرگانی‌ گیلانی، متولد 1335، فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد است که کارهای خود را عموما از منابع همزمان آلمانی و انگلیسی به فارسی برگردانده است. وی در مدت اشتغال خود در وزارت امور خارجه، چندین مأموریت دیپلماتیک در کشورهای آلمانی زبان اروپا داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها