مهم ترین موضوع در هر رابطه‌ای نقشی است که مردم هنگام گفت‌وگو با یکدیگر ایفا می‌کنند و به یکدیگر واکنش‌های مناسب نشان می‌دهند.
کد خبر: ۶۷۴۵۱۳
چگونه هم‌صحبت خوبی باشیم؟

دو روش اساسی در ارتباط‌های رودررو وجود دارد که یکی از آنها زبان بدن و دیگری کلام است. اگر کلماتی که به کار می‌برید و لحن صحبت کردن تان نیز خوب باشد می‌توانید در تمام جنبه‌های زندگی‌تان فرد موفقی باشید. در این مبحث 15 روش خوش صحبتی ارائه شده است که می‌توانند راهنمای خوبی برایتان باشند:

1ـ زبان بدن مناسبی اتخاذ کنید.

اگر می‌خواهید شما را فرد خوش صحبتی بدانند باید مراقب زبان بدن تان باشید. آیا هنگام صحبت کردن قصد دارید درباره موضوعی فردی را متقاعد کنید؟ اگر این‌طور است باید با لبخند زدن موثرتر عمل کنید. در چنین مواقعی با داشتن حالت بدنی نامناسب و منطق ضعیف نمی‌توانید به هدف تان برسید. حتی اگر نمی‌توانید به‌طور طبیعی لبخند بزنید باید تصور کنید که بازیگر هستید و نقشی را ایفا می‌کنید. سپس با گرفتن حالت مناسب بدنی و چهره، توضیحات منطقی تان را برای توجیه فرد مقابل ارائه دهید. یک چهره خشک و خشن که به نظر بی‌توجه می‌آید رخوت‌آور، گیج‌کننده و متناقض با عباراتی است که بیان می‌کند.

2ـ در زمان و مکان مناسب از کلمات درست استفاده کنید.

قبل از این‌که لب به سخن بگشایید به موقعیت توجه و از حواس‌تان برای سنجیدن شرایط استفاده کنید. برای این کار باید نظاره‌گر خوبی باشید تا بتوانید واکنش مناسب از خود نشان دهید و مراقب باشید جملاتی که برزبان می‌آورید با شرایط موجود همخوانی داشته باشد و به این ترتیب به فرد یا افراد حاضر نشان دهید که نسبت به آنها توجه دارید.

3ـ با قلب و جان‌تان گوش دهید.

کلمات بخش‌های کوچکی از هر گفت‌وگو هستند. هنگام صحبت کردن بادیگران باید نشان دهید شما نیز به شنیدن صحبت‌های طرف مقابل علاقه دارید و این احساس را با زبان بدن‌تان مانند حفظ تماس چشمی، تکان دادن سر به نشانه تائید و آهنگ صدایتان نشان دهید.

4ـ لحظه‌ای نفس بکشید.

یک نفس و پی در پی حرف نزنید. گاهگاهی مکث کنید و اندکی زمان به دیگران بدهید تا بتوانند کلماتی را که از زبان‌تان شنیده‌اند درک کنند و متوجه موضوع مورد بحث‌تان بشوند. در اینجا لازم است به محیط توجه کامل داشته باشید مثلا اگر متوجه شدید طرف مقابل علاقه چندانی به صحبت‌هایتان ندارد، می‌توانید موضوع گفت‌وگو را تغییر دهید و نظر او را جویا شوید.

5 ـ روی موارد مثبت متمرکز شوید.

روی موضوعات مثبت که حس خوبی به دیگران می‌دهد متمرکز شوید. مثلا به جای این‌که از موضوعات ناراحت‌کننده‌ که در گذشته پیش آمده است بگویید، روی اهداف‌تان در آینده متمرکز شوید و با دیگران گفت‌وگو کنید. البته صحبت کردن درخصوص موارد منفی گاهی خوب است مثلا وقتی می‌خواهید دیگری را بهتر بشناسید.

6 ـ گفت‌وگو کنید نه مجادله

یک مکالمه خوب آن است که همه افراد حاضر در آن از لحظات شان لذت ببرند نه این‌که به میدان نبرد تبدیل شود. اگر می‌خواهید دیگران از صحبت‌های شما استقبال کنند، عقایدتان را با لحنی مناسب بیان کنید و احترام جمع را نگه دارید. فکر نکنید همه باید با تمام سخنان شما موافق باشند، زیرا انسان‌ها متفاوت اند و افکار متفاوتی نیز دارند. اجازه دهید هرکس نظر خود را داشته باشد و مطمئن باشید شما در این خصوص صدمه‌ای نمی‌بینید.

7 ـ احترام بگذارید، تحمیل نکنید، انتقاد یا قضاوت نکنید

همان‌طور که دوست دارید دیگران به عقاید شما احترام بگذارند شما نیز باید با دیگران همین برخورد را داشته باشید. هنگام صحبت با دیگران مراقب باشید لحن بدی به کار نبرید و اگر موضوعی را قبول ندارید و می‌خواهید نظری مخالف ارائه دهید مراقب باشید از کلمات مناسب استفاده کرده و مراقب طرز صحبت‌تان باشید و هرگز در هیچ شرایطی عقاید فرد مقابل را به سخره نگیرید. در ضمن هرگز نباید عقاید خود را به دیگران تحمیل کنید. همچنین اگر می‌خواهید احترام‌تان را از دست ندهید، هرگز با کسی به دلیل اعتقاداتش برخورد بدی نداشته باشید.

8‌ ـ واضح صحبت کنید.

وقتی مشغول صحبت با دیگران هستید باید میزان بلندی و کمی صدایتان را تنظیم کنید. نه آنقدر بلند حرف بزنید که گوش فلک را کر کند و نه آنقدر آهسته که دیگران صدایی به جز زمزمه نشنوند. وقتی زیر لب سخن بگویید کسی گفته هایتان را جدی نمی‌گیرد و چندان به آنها توجه نمی‌کند. برای این‌که بیاموزید مقدار بلندی صدایتان را تنظیم کنید، می‌توانید صدایتان را ضبط کرده سپس ارزیابی کنید. حتی از دیگران نظرشان را نسبت به درجه صدایتان بپرسید، با این روش خیلی زود یاد می‌گیرید چه نوع روش گفت‌وگویی از نظر دیگران دوست داشتنی‌تر است.

9 ـ درست صحبت کنید.

برخی از افراد چنان تند صحبت می‌کنند که نمی‌توانید بفهمید چه می‌گویند. یا آنقدر آهسته حرف می‌زنند که وقتی حرفشان تمام می‌شود شما یادتان رفته موضوع مورد بحث چه بوده است. تند صحبت کردن گاهی از نگرانی و اضطراب ناشی می‌شود. سعی کنید هنگام صحبت کردن آرامش‌تان را حفظ کنید و روی آرام تر صحبت کردن متمرکز شوید. روزانه زمانی را به تمرین این کار اختصاص دهید تا کم‌کم بر نحوه گفت‌وگویتان مسلط شوید. به خاطر بسپارید همیشه برای گفتن عقایدتان فرصتی مناسب پیدا می‌کنید و دیگران حتما گوش خواهند داد. اما اگر خیلی آرام صحبت می‌کنید ممکن است به‌دلیل این است که هنگام صحبت کردن قصد دارید افکارتان را جمع کرده و نظرتان را شکل داده و بیان کنید. اگر چنین است سعی کنید قبل از صحبت کردن درخصوص موضوع مورد گفت‌وگو خوب فکرکرده و پس از سازماندهی افکارتان، آنها را بیان کنید.

10ـ از تصویرسازی و زبان آشنای طرف شنونده استفاده کنید.

هنگام صحبت کردن باید بدانید از چه زبانی استفاده می‌کنید. باید بدانید فرد یا افرادی که با آنها مشغول صحبت هستید از چه طبقه اجتماعی هستند. مثلا با رئیس سازمان یا مجموعه‌ای نمی‌توانید از کلامی استفاده کنید که مثلا در گفت‌وگو با خواهر یا برادرتان به کار می‌برید.

11ـ حاشیه نروید.

هنگام صحبت کردن باید مراقب باشید دقیقا درباره موضوع مورد گفت‌وگو صحبت کنید و مدام حاشیه نروید و پرحرفی نکنید. حتی برخی از افراد میان صحبت دیگران پریده و موضوع بحث را با موضوعی که به ذهن‌شان رسیده عوض می‌کنند و رشته کلام به بیراهه می‌رود. این کار باعث دلخوری جمع می‌شود زیرا آنها منتظر رسیدن به نتیجه‌ای از بحث پیشین‌شان هستند.

12ـ بدانید چه وقت حرف بزنید و چه وقت گوش کنید.

گفت‌وگو نوعی بده، بستان است، یکسره و یک نفس صحبت نکنید و به طرف مقابل تان هم اجازه اظهار نظر بدهید. اگر فقط خودتان صحبت کنید، حوصله دیگران را سر می‌برید و آنها می‌خواهند به طریقی از دست تان خلاص شوند.

13ـ سوال کنید.

اگر می‌خواهید دیگران از مصاحبت با شما لذت ببرند، هنگام گفت‌وگو هرازگاهی سعی کنید از طرف مقابل سوال‌هایی بکنید که او را تشویق به صحبت کردن نماید. البته باید مراقب باشید سوال‌ها خصوصی نباشد که او را معذب کند . سوال‌های جزئی و مربوط به زندگی روزمره مناسب هستند.

14ـ آماده باشید.

یک فرد خوش صحبت اطلاعات کافی از محیط اطراف زندگی و جامعه‌اش دارد. اگر دوست دارید دیگران را به شنیدن سخنان‌تان علاقه‌مند کنید سعی کنید از اخبار و موضوعات مختلف اجتماع تان خبر داشته و اطلاعات‌تان را در اختیار دیگران بگذارید. مطمئن باشید با این کار می‌توانید شنونده‌های بسیاری داشته باشید. البته اگر اخبارشادی آور بیشتری ارائه دهید توجه‌ بیشتری را به خود جلب خواهید کرد.

15ـ الگوبرداری کنید.

نحوه گفت‌وگوی فرد خوش صحبتی که می‌شناسید و همه می‌پسندند را الگوبرداری کنید. مسلما افراد بسیاری در جامعه می‌بینید که از نحوه صحبت کردنشان لذت می‌برید. بررسی کنید او چه ویژگی‌هایی دارد که چنین خوش صحبت است یا فلسفه‌اش نسبت به ارتباط داشتن با دیگران چیست؟ با تقلید از نحوه رفتار او هنگام صحبت کردن می‌توانید به مهارت‌های خوش صحبتی دست پیدا کرده و به کسی که دیگران از مصاحبت با او لذت می‌برند تبدیل شوید.

lifehack / مترجم: نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها