در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
مسلمانان در دهههای اخیر از رشد چشمگیری برخوردار بودهاند. رشد سریع جمعیت مسلمانان ایالات متحده در دهه 1980 آغاز شد. طبق آمار شورای اسلامی آمریکا و سایرگروههای اسلامی، جمعیت مسلمانان در حال حاضر سریعترین رشد (در مقایسه با جمعیت پیروان سایر ادیان درآمریکا) را دارد. همزمان با افزایش میزان مهاجرت مسلمانان آمریکا، گرایش مردم آمریکا به دین اسلام نیز ادامه داشت. پیش از دهه0198، آمریکاییها و آفریقاییها بیشترکسانی را که اسلام میآوردند تشکیلمیدادند، ولی بعدها مردمان متعلق به سایر تیرههای نژادی نیز اسلام را قبولکردند؛ اسپانیاییها و سفیدپوستان از اینجملهاند. با مهاجرت مسلمانان خارجی به آمریکا، تصور دیگران درباره اسلام، که قبلا آن را منحصر به سیاهپوستان میدانستند، تا حدود زیادی تغییر کرد.
مسلمانان بومی و مهاجر
براساس محتاطانهترین آمار، جمعیت مسلمانان در آمریکا حدود 7 میلیون برآورد شده که حدود 2درصد از کل جمعیت 310 میلیون نفری آمریکا را تشکیل میدهد. از این تعداد حدود 30 درصد یعنی 5/2 میلیون شیعیان بوده و بقیه حدود14/5 میلیون دیگر فرقههای سنی مذهب را تشکیل میدهد.
نزدیک به 15 درصد از این تعداد مسلمانان بومی و حدود 85 درصد باقیمانده مهاجرین مسلمان هستند. هرچند آمارهای غیررسمی به اعداد و ارقامی متفاوت اشاره دارد تا آنجا که به وجود 4 میلیون آمریکایی و کاناداییالاصل (مسلمانان بومی) و 8 تا 10 میلیون مسلمان تبعه آمریکا (مسلمانان مهاجر) اشاره میکند.
از نظر توزیع نژادی، امروزه 33درصد مسلمانان ایالات متحده را آمریکاییان آسیایی، جنوب و جنوب شرقی، 30 درصد را آفریقایی آمریکاییها، 25درصد را آمریکاییان عرب تبار، و 4/3 درصد را آمریکاییان آفریقایی، 1/2درصد را آمریکاییان اروپایی و 6/1 درصد را سفید پوستان آمریکایی تشکیل میدهند و 9/4 درصد مسلمانان آمریکا هم از دیگر نژادها تشکیل شدهاند. درحالحاضر سیاهپوستان حدود 40 درصد مسلمانان آمریکایی را تشکیل میدهند. جمعیت مسلمانان در تمام ایالات آمریکا گسترده شده است، ولی بیشترین میزان تمرکز جمعیت آنها در 5 شهر بزرگ نیویورک، لسآنجلس، شیکاگو، بوستون و دیترویت است. بزرگترین کانون مسلمانان عرب تبار در ایالت میشیگان آمریکاست. رشد جمعیت مسلمانان آمریکا حدود 6 درصد در سال تخمین زده شده است. ایالت تگزاس بیش از600 هزار مسلمان ساکن دارد.
حال با توجه به میزان توالد و تناسل در میان مسلمانان، گرویدن روز افزون تعداد زیادی غیرمسلمان به اسلام و موج مهاجرت مسلمانان به آمریکا [حدود 25 تا 30 هزار نفر در سال] نشان میدهد که در سالهای آینده، به احتمال قوی شمار مسلمانان ایالات متحده آمریکا به رقمی خواهد رسید که بزرگترین اقلیت دینی این کشور را تشکیل خواهند داد.
مساجد و مراکز فرهنگی
در ایالات متحده در سال ۲۰۰۲ تعداد ۱۲۰۹ مسجد رسما وجود داشت . در سال ۲۰۰۶ این تعداد بیش از ۲۰۰۰ مسجد برآورد شد . از این تعداد، ۲۲۷ مسجد (بیشترین تعداد) در کالیفرنیا و140 مسجد در نیویورک قرار دارند. با توجه به این درصد رشد، هم اینک (سال 2011 میلادی) تخمین زده میشود تعداد مساجد و مراکز فرهنگی متعلق به جامعه اسلامی از 3 هزار مسجد فراتر رفته باشد. از میان این مساجد، بیشترین تعداد آنها در شهرهای بزرگ قرار دارند. یک سوم این مساجد در شهرکهایی واقعاند که جمعیت آنها کمتر از 100 هزار نفر است . بیش از 20درصد این مساجد دارای مدرسههای تمام وقت (دبستان، راهنمایی و دبیرستان) بوده و اکثر مساجد و مراکز اسلامی دارای مدارس پارهوقت و آخرهفته که دربرگیرنده کلاسهای آموزش قرآن و تعالیم اسلامی است میباشند. برخی از این مساجد، دارای سبک معماری اسلامی بوده و مورد توجه گردشگران قرار میگیرد.
سالهای آینده به احتمال قوی شمار مسلمانان ایالات متحده آمریکا به رقمی خواهد رسید که بزرگترین اقلیت دینی این کشور را تشکیل خواهد داد
در آمریکا روز به روز علاقه به دین اسلام بیشتر شده و اکنون حدود 400 مدرسه و دانشگاه اسلامی وجود دارد. 2 میلیون مسلمان در امور ساخت مساجد همکاری داشتهاند که در 5 سال اخیر این تعداد افزایش قابل توجهی کرده و به 75 درصد از کل جمعیت مسلمانان رسیده است. از میان تمامی مسلمانانی که تمایل به ساخت و گسترش مساجد دارند 30 درصد آمریکایی الاصل هستند. مسلمانان آمریکا برای هماهنگی باتوسعه سریع اسلام، مساجد را مورد استفاده قرار میدهند. 90 درصد مساجد فعلی در دهههای قبل بنا شدهاند. مسلمانان آمریکا بهطور تقریبی تمام امکانات خود را صرف بنای مساجد کردهاند.
فعالیتهای فرهنگی ـ سیاسی
اولین مساجد و مراکز مذهبی در آمریکا توسط افراد و گروهها، به منظور گردهمایی و بررسی نیازهای مذهبی و اجتماعی مسلمانان هر ناحیه برپا شد و فعالیت آنها منحصر به محدوده معینی بود. بعد از یک نسل، نوعی فدراسیون نه چندان مستحکم از برخی از این مساجد و مراکز به منظور ایجاد ارتباط و همیاری بین نواحی و ایالات مختلف تاسیس شد. این فدراسیون امروزه با عنوان «فدراسیون انجمنهای اسلامی» مشهور است که ستاد مرکزی آن در شهر دیترویت، ایالت میشیگان قرار دارد.
علاوه بر این فدراسیون، سازمانهای اسلامی دیگر نیز بتدریج و با حمایتهای خارجی تاسیس شده که همان هدفها را دنبال میکنند. در دهههای اواخر قرن بیستم سازمانها و تشکلهای فرهنگی ـ سیاسی متعددی در آمریکا شکل گرفت. سازمانهای مذکور امروزه نقش بسیار مهمی در فعالیتهای گوناگون مراکز و مساجد اسلامی ایفا میکنند. از جمله این سازمانها میتوان به «اتحاد مسلمانان جهان» اشاره کرد که دفتر مرکز کار آن در مکه است. این اتحادیه یک دفتر محلی در ایالات متحده آمریکا دارد که اقدام به تشکیل «شورای مساجد» کرده و تاکنون 70 مسجد به عضویت آن درآمدهاند. فعالیتهای عمده این شورا عبارتند از: تامین بودجه تاسیس مساجد، توزیع قرآن کریم و جزوههای آموزش دینی. گروه فعال دیگر از مسلمانان عبارت است از: «جامعه اسلامی آمریکای شمالی» که بتازگی تاسیس شده و 2 سازمان مشهور به «جماعات اسلامی آمریکا» و «اتحادیه اسلامی دانشجویان» را زیر چتر حمایت خود دارد. این «جامعه» صدها شعبه و دفتر محلی در سرتاسر ایالات متحده آمریکا دارد. اتحادیه اسلامی دانشجویان که در بسیاری از دانشگاهها دارای شعبه است، مجمع بسیار فعالی است که کار تهیه و نشر و توزیع کتب و جزوات اسلامی را به عهده دارد و اعضای آن به «مسلمانان بنیادگرا» شهرت دارند.
در 2 دهه گذشته تغییرات عمدهای در ساختار و رهبری همه گروههای اسلامی موجود در ایالات متحده رخ داده است. مسلمانان مهاجر از داخل و خارج تحت فشارهای تازهای قرار گرفتند و به ناچار در نحوه تشکل و مدیریت سازمانی خود اصلاحاتی به عمل آوردند. مسلمانان مهاجر کنونی، بر خلاف مسلمانان مهاجر اولیه افرادی تحصیلکرده و دارای درجات دانشگاهی هستند. اکنون در جامعه اسلامی آمریکا، درصد تحصیلکردهها به نسبت از همه جوامع اسلامی دیگر در سراسر جهان بیشتر است. بسیاری از مسلمانان مقیم آمریکا، در سالهای اخیر، آموزشهای تازهای از اسلام دریافت کردهاند.
این کار توسط تشکلهای اسلامی که با ساختار جدید شکل گرفتهاند صورت گرفته که هدفش هدایت مسلمانان آمریکا به سوی یک زندگی مطابق با تعالیم اسلامی است. این سازمانها میخواهند به مسلمانان بیاموزند که در چارچوب یک زندگی کاملا مادی چگونه میتوان ارزشهای اسلامی را حفظ کرد.
حضور سیاسی
علیرغم تحولات سازمانی و فرهنگی متأخر در جامعه مسلمان آمریکایی، هنوز مشارکت آنان در فعالیتهای سیاسی در سطح کلان و عرصههای تصمیمگیری بسیار ناچیز است. کیث الیسون اولین نماینده مسلمان در کنگره ایالات متحده آمریکاست. آندره کارسون از ایندیانا دومین مسلمان در کنگره آمریکاست. این دو تنها نمایندگان مسلمان منتخب در مجلس قانونگذاری آمریکا هستند. با این حال مسلمانان هیچ گروه لابی مشخصی در واشنگتن نداشته و میتوان اذعان داشت که گروههای مسلمان تقریبا هیچ حضور فعالی در سیاستگذاری واشنگتن ندارند. نبود مسلمانان در سیستم دولتی، دستگاههای قانونگذاری فدرال و ایالتی، محافل سیاسی، و حتی گروههای تبلیغاتی در آمریکا باعث شده که تبلیغات منفی علیه این اقلیت جامعه آمریکا بویژه پس از واقعه یازدهم سپتامبر به طور واضحی در سطح جامعه آمریکا مطرح شود.
اسلام هراسی
شورای روابط آمریکایی ـ اسلامی و مرکز نژاد و جنسیت برکلی دانشگاه کالیفرنیا، براساس دادههای موجود و مصاحبه با کارشناسان، گزارشی را منتشر کردند که حاوی اسنادی است که نشان میدهد اسلامهراسی در آمریکا روندی رو به رشد دارد. این گزارش 66 صفحهای که تحت عنوان «همان تنفر، هدف جدید: اسلامهراسی و تأثیر آن در آمریکا در سالهای (2010 ـ 2009)» میباشد، اسلامهراسی را «تعصب کوته نظرانه یا تنفر نسبت به اسلام و مسلمانان» تعریف کرده و نگاهی به تأثیرات منفی و روبهرشد آن در جامعه آمریکا میاندازد. پس از ارائه این تعریف، در این گزارش میآید: «هرچند اسلامهراس کسی است که دید بستهای نسبت به اسلام دارد و نسبت به مسلمانان تعصب ورزیده و به ترویج تنفر میپردازد، اما شایسته نیست که تمام یا حتی اکثر کسانی را که اسلام و مسلمانان را به زیر سوال میبرند، اسلام هراس نامید.» یکی از نویسندگان این گزارش به نام کوری سیلور، اظهار داشته است: «این گزارش نشان میدهد آمریکاییهای طرفدار کثرتگرایی، باید با اقدامی یکپارچه از پذیرش اسلامهراسی در بطن جامعه جلوگیری کنند. اسلامهراسی جلوه جدیدی از یک تنفر قدیمی است که در سراسر تاریخ ما اقلیتها را مورد هدف قرار داده است.»
اسلام هراسی؛ صنعت درآمدزای صهیونیستی
صهیونیسم جهانی با تبلیغات درآمدزای اسلام هراسی در آمریکا، به صنعت اسلام هراسی دست یافته که بهوسیله آن، اسلام و مسلمانان آمریکا را به چالش میکشد. مکس بلومنتال در مقالهای که در پایگاه اینترنتی تام دیسپچ (tomdispatch) منتشر شده، به بررسی اسلام هراسی و توسعه آن توسط صهیونیسم جهانی در آمریکا پرداخته است. بخشهایی از متن این مقاله به شرح زیر است: نگاهی از درون به گروه دسیسهگران مرموز، وبلاگنویسان عوامفریب، شبه دانشگاهیان و روشنفکران، نئوفاشیستهای اروپایی، ساکنان خشن شهرکهای صهیونیستی و نامزدهای بالقوه انتخاباتی جمهوریخواه که در پشت صحنه این صنعت قرار دارند. این مبارزه اسلام هراسی احتمالا بر دیدگاه کلی نسبت به مسلمانان نیز اثر گذاشته است؛ یک نظرسنجی موسسه پیو ریسرچ سنتر در اوت 2010 نشان داد که میزان مطلوب بودن مسلمانان در بین آمریکاییها از سال 2005 تاکنون 11 درصد سقوط کرده است. این مساله (تعصبهای ضد مسلمانان) نتیجه مبارزه سازمانیافته و درازمدت گروه متشکل و منسجمی از فعالان و عوامل راستگراست که اول بار اندک زمانی پس از حملات 11 سپتامبر بر مساله اسلام هراسی متمرکز شدند. اما در دوران اوباما به قدرت لازم برای اسلام هراسی دست یافتند.
در آن زمان بود که نیروهای محافظه کار که در سال 2008 از قدرت کنار زده شدند، درصدد برآمدند تا رنجشهای فرهنگی را به دستاوردهای سیاسی و حزبی تبدیل کنند و در این راه موفقیت خوبی هم کسب کردند. عناصر محافظهکار درون لابی طرفدار اسرائیل علاوه بر تامین انرژی اولیه حملات اسلامهراسانه، سرمایه مالی مورد نیاز سازمان این شبکه را نیز تهیه کردند و آن را قادر ساختند که بر بحثهای ملی تاثیر بگذارد.
با این همه دشمنی و گسترش خصومتهای رنگارنگ و نو به نوی صهیونیستها در دامن زدن به اسلام هراسی، میبینیم اثرات معکوسی در عرصه فرهنگی و دینی برجای گذاشته و رویکرد اقشار مردمی به اسلام فزونی یافته است. لذا با توجه به افزایش تبلیغات منفی علیه اسلام و پدیده اسلامهراسی، میزان تمایل غربیها برای شناخت اسلام بیش از گذشته شده است. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با اعلام گسترش روزافزون دین اسلام درمیان قشرهای مختلف جامعه آمریکا نوشت که سالانه حدود ۲۰۰ هزار نفر درآمریکا به اسلام روی میآورند. نیویورک تایمز افزود: دین اسلام بویژه در میان پرتوریکها، دومنیکنها، مکزیکیها، کوباییها و اسپانیاییهای ساکن آمریکا گسترش چشمگیر یافته است و اغلب کسانی که درآمریکا به اسلام روی میآورند، اصالتا اسپانیایی هستند.
زمینههای اسلام هراسی
در زمینه چرایی پدید آمدن این رویکرد، به 3 عامل میتوان اشاره کرد: اول: رشد فزاینده و غیرقابل کنترل اسلام و پذیرش تعالیم اسلامی در جهان و بخصوص در آمریکا، دوم: تحولات اخیر منطقه و انقلاب اسلامی، سوم: حرکت فرهنگی جهتدار تمام رسانهها و سوءاستفاده از ناآگاهی درصد بالایی از بدنه جامعه نسبت به حقیقت اسلام
اول : رشد فزاینده اسلام
یکی از واقعیات معاصر، حضور اسلام در همه نقاط جهان است، چیزی که خود مسلمانان روز به روز بیشتر به آن آگاهی پیدا میکنند. در همه جای دنیا اقلیتهای مسلمان شکل گرفتهاند و امروزه توجه جهانیان به این نکته معطوف شده است که اسلام نه فقط در جوامع کمونیستی حضور دارد، بلکه در جوامع دور افتادهای نظیر ژاپن، استرالیا و جنوب آفریقا نیز اقلیتهای مسلمان فعالی به چشم میخورند. همچنین جمعیتهای اسلامی منسجمی در قلب جوامع اروپایی نظیر آلمان، بلژیک، فرانسه، انگلیس و نیز در آمریکای جنوبی و شمالی وجود دارد. سازمان کنفرانس اسلامی که متشکل از نمایندگان 43 کشور اسلامی است، تقریبا همه جهان اسلام را زیر پوشش دارد و نسبت به شرایط زندگی اقلیتهای مسلمان در همه جهان خود را مسوول و علاقه مند احساس میکند.
رشد اسلام در آمریکا
رشد اسلام در آمریکا بسیار فزاینده و چشمگیر است تا آنجا که طبق آمار شورای اسلامی آمریکا و سایر گروههای اسلامی، جمعیت مسلمانان درحال حاضر از سریعترین رشد (در مقایسه با جمعیت پیروان سایر ادیان در آمریکا) برخوردار است. در بین اقشار و گروههایی که بیشترین نسبت جذب به اسلام را دارند به 2 گروه میتوان اشاره کرد: جوانان و زندانیان.
براساس تحقیقات مشترک ریاست دانشگاه شمال کارولین شاو به سرپرستی پروفسور احسان باغبی و 4 موسسه بزرگ اسلامی در هر سال نزدیک به 20هزار آمریکایی اسلام را انتخاب میکنند. بزرگترین مکانهایی که افراد جذب اسلام هستند، زندانها هستند و قشر جوان و دانشجو بیشترین متقاضیان اسلام میباشند. در 10 سال اخیر بیش از 200 هزار محکوم به دین اسلام گرویدهاند که مسوولان زندانها خود به این امر معترف بودهاند. محکومین هنگامی که در مییابند در دین اسلام هیچ تفاوت و امتیازی بین انسانها وجود ندارد بسرعت ایمان میآورند.
بدون تردید رشد غیرقابل کنترل اسلام و پذیرش تعالیم حیاتبخش اسلام توسط گروهها و اقشار متعدد جوامع غربی، دشمنان را به تکاپو واداشته تا برای مقابله چارهای بیندیشند. اسلام هراسی و دامن زدن به برداشتهای ناروا نسبت به اسلام یکی از ابزارهای موجود در این تقابل است.
دوم: انقلاب اسلامی و تحولات اخیر منطقه
حوادث اخیر ایران و وقوع انقلاب اسلامی در کشورها بدون شک تاثیر عمیقی بر جامعه اسلامی آمریکا بر جای گذاشته و در آنها این اعتقاد را به وجود آورده است که پایبندی به تعالیم اسلام تنها راه پیروزی و کسب قدرت برای کشورهای اسلامی است و بر همین اساس و با توجه به قدرت انقلابی اسلام در بسیج تودههای محروم و تحت ظلم و ستم استکباری، هیات حاکمه آمریکا شدیدا از منطق اسلام خائف و نگران است و لذا هرگونه اتفاق و حادثهای در آن کشور رخ دهد، بلادرنگ و به طور اتوماتیک مسلمانان را متهم به تخریب و ترور معرفی میکنند! در حالی که نیک میدانند مکتب گرانسنگ اسلام، مکتب منطق است و گفتوگو و پایه و اساس آن مبتنی بر صلح و عدالت است که مبشر بشردوستی میباشد و این مکتب با این اصول، نه تجاوز به حریمی میکند و نه اجازه میدهد به حریمش تجاوز شود و نه زیر بار تخریب و ترور میرود و نه به احدی اجازه میدهد تخریب و ترور کند.
سوم: فعالیت حساب شده رسانهها
به رغم توسعه و گسترش اسلام بیشترآمریکاییها ظاهرا اطلاعی درباره اسلام ندارند یا میزان اطلاعات آنها بسیار کم است و آنچه درباره اسلام میدانند مجموعهای از مطالب غیر واقعی است. منبع اصلی این تصور نادرست درباره دین اسلام، عناوین ضداسلامی در جراید و مطبوعات ایالات متحده است. همه روزه مشاهده میشود که این مطبوعات اسلام را بهعنوان یک دین ستیزهجو و خشن جلوه میدهند.
دشمنی و گسترش خصومتهای رنگارنگ و نو به نوی صهیونیستها در دامن زدن به اسلام هراسی، اثرات معکوسی در عرصه فرهنگی و دینی برجای گذاشته است
شیخ «رامی» امام جماعت مسجد قدیر شیکاگو در پاسخ به سوال الشرق الاوسط درخصوص حمله تبلیغاتی ضد اسلام و مسلمین در دستگاههای تبلیغاتی آمریکا درخصوص حمله تبلیغاتی علیه مسلمانان در شبکههای تلویزیونی و مطبوعات آمریکایی میگوید: اتهامات زیادی به اسلام و مسلمین نسبت داده میشود و بعضی از دستگاههای تبلیغاتی، در تحریف و تخریب چهره اسلام و مسلمانان در غرب عامدانه تلاش میکنند، اما هر زمان که این موضوع اتفاق میافتد، ما به خاطر این فرصت طلایی خوشحال میشویم؛ چرا که آنها با این کار خود عملا باعث جلب توجه و گرایش جوانان به اسلام و شناخت و آشنایی با دین میشوند، به طوری که این جوانان ضمن ارتباط و بحث و گفتوگو، از ما برای شناخت بیشتر اسلام، کتب اسلامی تقاضا میکنند.
هر 3 مورد ذکر شده به همراه دیگر موارد، همگی در به وجود آمدن زمینههای لازم برای حرکت و تلاش وسیع اسلامهراسی در غرب به طور عام و در آمریکا به نحو خاص تأثیر بسزایی داشتهاند. این اسلامهراسی در اشکال مختلف و با روشها و متدهای متنوع و در عرصههای متعدد ظهور و بروز یافته است. براساس برخی تحلیلها، اصل حادثه یازدهم سپتامبر و دیگر حوادث مشابه نیز در همین راستا برنامهریزی شده است.
آینده اسلام و مسلمانان در آمریکا
امروز اسلام در آمریکا به صورت یک پدیده درخشانی درآمده است، چیزی که پیش از این به عنوان یک شیوه زندگی خاص اعراب و یا یک اعتقاد ایمانی بیگانه با ادیان یهودی و مسیحیت تلقی میشد، اکنون به چنان وسعت و نیرویی دست یافته است که باید به آن به منزله یک نهضت دینی مسلط نگریست. نهضتی که به سرعت در حال رشد است.
واشنگتن پست در گزارشی بیان میدارد که طی برگزاری همایش جامعه مسلمانان آمریکا، در هفته اول ماه می، سندی برگر، مشاور امنیت ملی رئیسجمهور، گزارشی از جامعه مسلمانان در کاخ سفید ارائه داد که با شگفتی تعدادی از حضار روبهرو شد. او جامعه مسلمانان را به عنوان پلی به جهان اسلام معرفی کرد. بیان این موضوع از یک طرف، مایه مباهات و خوشحالی و از طرف دیگر، یک چالش اساسی را برای مسلمانان به منظور برآوردن توقعات مورد نظر ایجاد مینماید. بدون شک، در سطح ملی، حضور مسلمانان در حال گسترش میباشد و فرصتهای تاثیرگذاری قابل توجهی را برای آنان به ارمغان آورده است.
جامعه دموکراتیک آمریکا از اسلام به منظور تقویت سنت پلورالیسم (تکثرگرایی) استقبال میکند و به مسلمانان این امکان را داده است که به یک نیروی سازنده در بازسازی معنوی و اخلاقی ملت آمریکا تبدیل شوند. جیمی شیما، سخنگوی پیشین و رئیس دفتر مطبوعاتی ناتو طی سخنرانی در اجلاس نقش رسانهها و سیاست خارجی کشورها در برلین بیان میدارد: مردم آمریکا، تشنه دریافت اطلاعات پیرامون اسلام و مسلمانان هستند و قرآن پرفروش ترین کتاب در آمریکاست. روزنامه ال موندو، چاپ اسپانیا، به نقل از هروه لگرانداز، از رهبران مسیحی فرانسه اشاره میکند: نفوذ اسلام در قاره اروپا روز به روز در حال افزایش است. روزنامه ایل جورنالد، چاپ ایتالیا اظهار میدارد: اگر اوضاع به همین منوال پیش برود تا 200 سال دیگر اروپا مسلمان خواهد شد و تمامی شاخصها از جمله رشد جمعیت این پیشبینی را تایید میکند.
آماری که بر این اساس به دست سیاستمداران غربی و کلیه گروههای صهیونیستی میرسد، اینک به زنگ خطری برای آنها تبدیل شده است. چرا که این آمار نشاندهنده گرایش روز افزون اروپاییها و آمریکاییها به اسلام است. گرچه این آمار از طرف خود یهودیها و صهیونیستها است، اما آن را به نفع ما نمیدانند و زنگ خطری برای خود به شمار میآورند. 180 زن و مرد آمریکایی در سنین مختلف همزمان با تهدیدها برای سوزاندن نسخههایی از قرآن کریم و افزایش اعتراضات به ساخت مسجد بیتقرطبه در گراند زیرو (محل حادثه 11 سپتامبر) در نیویورک اسلام آوردند. وی علت افزایش گرایش به اسلام در این منطقه مهم در آمریکا را افزایش فرهنگ مطالعه و تحقیق درباره اسلام و سیره پیامبر(ص) و پایگاههای مخالف و موافق اسلام عنوان کرد.
شیخ «رامی» امام جماعت مسجد قدیر شیکاگو در پاسخ به سؤالات الشرق الاوسط تاکید میکند که ما نمیتوانیم عملیات گسترش اسلام را از قدرت ذاتی اسلام در دمیدن روح جدید در کالبد و نفوس مؤمنان جدا بدانیم و این در حقیقت، همان اسلامی است که خداوند اراده آن را نموده است. اسلام به عنوان یک دین پیروان خود را ابتدا به اصلاح و تغییر در خودشان و سپس در جوامع و اجتماعاتشان دعوت میکند. پس اسلام دلیل اصلی و تنها مفسر رشد و گسترش خودش در جهان میباشد. وی اضافه میکند در اسلام مساوات، آرامش و راحتی روح و روان را مشاهده کردم، در حالیکه در نیروی دریایی آمریکا شاهد تبعیض نژادی تنفرآمیز در میزان پیشرفت افسران یا میزان اعتماد به آنها بودم.
مرکز تحقیقاتی دانشگاه جورجیای آمریکا در نظرسنجی اخیر خود اعلام کرد که دین اسلام رشد بسیار چشمگیری در آمریکا داشته است به طوری که 17 تا30 درصد مردم آمریکا در سالهای اخیر گرایش به اسلام داشتهاند. این گزارش میافزاید: تعداد ساخت و ساز مساجد آمریکا نیز بیش از گذشته است و سالانه چندین مسجد جدید در شهرهای مختلف آمریکا افتتاح میشود.این نظرسنجی میافزاید: علل گرایش مردم به اسلام، مطابق بودن اهداف، احکام و تعالیم آن با نیازهای بشری و نظرات انسانها است و آموزههای اسلام برطرفکننده مشکلات انسانها میباشد.
منابع:
روزنامه واشنگتن پست روزنامه نیویورک تایمز روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور سایت دائرهالمعارف اینترنتی ویکی پدیا فصلنامه قبسات، شماره 13 شبکه تلویزیونی راشاتودی شبکه تلویزیونی پرس تی وی شبکه تلویزیونی العالم مقاله دکتر رقیب الزمان تحت عنوان «مسلمانان ایالات متحده آمریکا، اعم از مقیم و مهمان» مندرج در سالنامه AAPSS سال 1981. «دایرهالمعارف آمریکایی درباره گروههای قومی» چاپ 1980 کمبریج «تجربه اسلام در ایالات متحده» مندرج در مجله «لینک» سال 12 شماره (4) کتاب «گروههای عرب زبان در شهرهای آمریکا» اثر باربارا سود از انتشارات مرکز مطالعات مربوط به مهاجرت، نیویورک 1974.
دکتر سید محمدرضا حجازی
امام جماعت مرکز اسلامی و مسجدالغدیر در ونکوور کانادا
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اکبرپور: آزادی استقلال را به جمع ۸ تیم نهایی نخبگان میبرد
در گفتوگوی اختصاصی «جام جم» با رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضاییه عنوان شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی بیپرده با محمد سیانکی گزارشگر و مربی فوتبال پایه