پژوهشگران به تازگی توانستند با استفاده از یک دستگاه ویژه مترجم رایانه‌ای، آوای دلفینی را که به جلبکی روی آب اشاره می‌کرد به شکل موفقیت‌آمیزی به زبان انسان ترجمه کنند.
کد خبر: ۶۶۷۲۲۲

دکتر دنیز هرزینگ ـ که مدیر یکی از پروژه‌های بین‌المللی مطالعه روی دلفین‌هاست ـ این دستگاه را طراحی کرده است. این وسیله که «دستگاه شنیدن و سنجش از راه دور آب بازسانان» یا به طور خلاصه Chat نام دارد از دو میکروفن ویژه زیر آب برای ثبت آوای دلفین‌ها استفاده می‌‌کند. «آب بازسانان» راسته‌ای از پستانداران است که نهنگ‌ها و دلفین‌ها را شامل می‌شود.

دلفین‌ها برای ارتباط با یکدیگر از اصواتی با فرکانسی بیشتر از 200 کیلوهرتز استفاده می‌کنند. این بازه ده برابر بالاتر از بازه صداهای قابل دریافت توسط گوش انسان است. همچنین دلفین‌ها از صداهای مختلفی برای ارتباط با همنوعان خود بهره می‌برند. با توجه به تنوع زیاد این صداها، دکتر هرزینگ به دلفین‌های خود هشت واژه مختلف را آموزش داد. این واژه‌ها به مفاهیمی همچون «جلبک» یا «موج آب» اشاره داشتند. در آزمایش موفق این دانشمند، دلفینی که تحت آموزش قرار گرفته بود آوایی برای اشاره به جلبک معلق روی آب تولید کرد و این صدا بلافاصله توسط این سیستم ترجمه آوای دلفین به زبان انگلیسی ترجمه شد.

دلفین‌ها موجوداتی اجتماعی هستند که برخلاف بسیاری از حیوانات دیگر می‌توانند استفاده از اشیا را آموخته و حتی خود را در برابر آینه تشخیص دهند. این موجودات از صدای تولیدی خود علاوه بر ارتباط با همنوعان برای شکار نیز استفاده می‌‌کنند. در واقع این صداها همانند سونار (رادار دریایی) عمل می‌کند، یعنی دلفین‌ها امواجی صوتی منتشر می‌‌کنند و پس از دریافت صدای برخورد کرده با شکار متوجه وجود آن می‌‌شوند. پژوهش دکتر هرزینگ می‌‌تواند زمینه را برای بررسی دیگر صداهای تولید شده توسط دلفین‌ها و تکمیل این دستگاه مترجم فراهم سازد. حتی شاید هم بتوان انتظار داشت روزی واژه نامه زبان دلفین-انسان هم به بازار عرضه شود!

منبع: www.independent.co.uk

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها