وزارت خارجه: اعتراض قبلی ما به قوت خود باقی است

غلامعلی خوشرو نماینده ایران در سازمان ملل شد

سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل: این سازمان برای اعتبار خودش هم که شده باید آمریکا را متقاعد کند

جلسه نماینده ایران با معاون بان کی مون درباره ابوطالبی

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد در دیدار با میگوئل سوارز، معاون حقوقی دبیرکل سازمان ملل به اقدام غیرقانونی و نامتعارف دولت آمریکا در امتناع از صدور روادید حمید ابوطالبی سفیر پیشنهادی کشورمان اعتراض کرد.
کد خبر: ۶۶۳۸۵۴

به گزارش واحد مرکزی خبر، غلامحسین دهقانی در این دیدار با تاکید بر این نکته که سازمان ملل به عنوان نهادی بین‌المللی پذیرای نمایندگان دولت‌های مستقل و دارای حاکمیت است، تصریح کرد: هر کشوری سفیر و نماینده دائم خود را بر اساس مقررات داخلی خود انتخاب می‌کند و جمهوری اسلامی ایران نیز بر همین اساس یکی از دیپلمات‌های حرفه‌ای و باتجربه خود را که در ایتالیا، بلژیک و استرالیا به‌عنوان سفیر خدمت کرده، برای تصدی این پست معرفی کرد که متاسفانه دولت میزبان با اتخاذ تصمیمی سیاسی و نامتعارف، بدون در نظر گرفتن تعهدات حقوقی خود و به بهانه‌های واهی از صدور روادید وی خودداری و رسما اعلام کرد که برای وی روادید صادر نخواهد شد.

دهقانی افزود: این اقدام خلاف تعهدات دولت میزبان براساس قرارداد مقر با سازمان ملل متحد و دیگر مقررات حقوق دیپلماتیک است و بدون تردید در کار سازمان ملل و فعالیت کشورهای عضو، تاثیر نامطلوب خواهد داشت و به تضعیف جایگاه سازمان ملل منجر می‌شود.

سفیر کشورمان خطاب به میگوئل سوارز افزود: اکنون همه نگاه‌ها به سوی شماست تا به عنوان طرف قرارداد با دولت میزبان، در مقابل این تخلف آشکار چه عکس‌العملی از خود نشان خواهید داد.

دهقانی به معاون حقوقی دبیرکل سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران این موضوع را در کمیته میزبان نیز طرح و پیگیری خواهد کرد.

در این دیدار معاون دبیرکل سازمان ملل نیز گفت: نامه ارسالی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را مطالعه کرده و با توجه به ابعاد حقوقی موضوع، این مساله در دست بررسی‌است.

میگوئل سوارز تاکید کرد: این معاونت بر اساس نتایج بررسی‌ها، اقدامات لازم را صورت خواهد داد و با نمایندگی جمهوری اسلامی ایران حداکثر همکاری را خواهد کرد.

نامه اعتراضی ایران به آمریکا

سفیر و کفیل نماینده کشورمان در سازمان ملل در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر، به اقدامات نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل درباره این موضوع اشاره کرد و گفت: علاوه بر نامه‌ای که به رئیس کمیته میزبان مقر سازمان نوشته‌ایم، در نامه جداگانه‌ای به دولت میزبان سازمان ملل، اعتراض جمهوری اسلامی ایران به این اقدام غیرقانونی آمریکا را اعلام و تصریح کرده‌ایم که طبق قرارداد مقر، این تخلفی آشکار است.

دهقانی از ارسال نامه دیگری از سوی نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل به بان کی مون خبر داد و گفت: در این نامه نیز از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته‌ایم تا نامه اعتراض‌آمیز جمهوری اسلامی ایران به عنوان سند رسمی مجمع عمومی میان همه اعضای سازمان ملل متحد منتشر شود.

دهقانی گفت: از آنجا که یک طرف قضیه خود سازمان ملل است و حیثیت و اعتبار این سازمان جهانی نیز مطرح است، به معاون حقوقی دبیرکل سازمان ملل تاکید کردیم که امروز همه چشم‌ها به شماست و همه منتظرند ببینند تا عکس‌العمل سازمان ملل درقبال این تخلف صورت گرفته چه خواهد بود.

وی افزود: سازمان ملل متحد در این ماجرا وظیفه دارد و برای حفظ اعتبار خودش هم که شده، باید دولت میزبان را متقاعد کند که در قبال تعهد خود پایبند باشد.

برگزاری جلساتی برای رسیدگی به شکایت ایران

همچنین سخنگوی دبیرکل سازمان ملل از برگزار جلساتی در سازمان ملل برای رسیدگی به شکایت ایران خبر داد.

استفان دوجاریک، در نشست خبری روزانه خود با خبرنگاران مستقر در سازمان ملل گفت: بتازگی با نماینده قبرس در سازمان ملل که رئیس کمیته روابط با دولت میزبان سازمان ملل است، گفت‌وگو شده و او اعلام کرده است بیست و دوم آوریل (سه‌شنبه آینده) درباره این موضوع جلسه‌ای برگزار خواهد کرد.

دوجاریک، در پاسخ به پرسشی درباره موضع کمیته روابط با دولت میزبان سازمان ملل درباره ادعای آمریکا مبنی بر حضور نماینده پیشنهادی ایران در ماجرای گروگانگیری کارکنان سفارت آمریکا گفت: باید صبر کنیم و ببینیم این کمیته چه می‌کند و چه تصمیمی می‌گیرد، الان نمی‌توانم پیشاپیش قضاوت کنم که چه عکس‌العملی خواهد داشت. وی افزود: کمیته روابط با دولت میزبان سازمان ملل نهادی است که از سوی کشورهای عضو این سازمان تأسیس شده و در اقدامات خود در زمینه روابط سازمان ملل با ایالات متحده و ازجمله موضوع اعطای روادید تصمیم خواهد گرفت.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره این‌که آیا در جلسه سه‌شنبه آینده نماینده آمریکا نیز حضور خواهد داشت، گفت: بله، آمریکا هم یکی از اعضای این کمیته است و همه اعضای آن حق دارند نظر خود را بگویند و من از جانب آنها اظهار نظر نمی‌کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها