چه کسی پاسخگوست

خانه‌تکانی‌ها، خیابان‌های شلوغ و پرتردد، بازار پررونق خرید و فروش، شور و هیجان مردم هر شهر و کوی و برزن، خبرهایی که پخش می‌شود و وعده وعیدهایی که می‌شنویم، از تمهیدات مقدمات سفر، استقرار اکیپ‌های امدادی در جاده‌ها اعم از نیروهای پلیس، امدادگران، ماموران راهداری و ... حکایت از فرا رسیدن سالی نو و بیداری بهار طبیعت دارد.
کد خبر: ۶۵۶۰۸۵
چه کسی پاسخگوست

هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، شور و شعف مردم در خانه‌تکانی‌ها بیشتر احساس می‌شود.

تغییر مبلمان خانه‌ها، رنگ و رو گرفتن جدول خیابان‌ها و استقرار اکیپ‌های امدادی جاده‌ها نشانه‌هایی از این رویداد طبیعی در آینده‌ای نزدیک و نه چندان دور دارد.

سنت خانه‌تکانی، سنت فراهم کردن مقدماتی برای آغاز سالی نو و آغاز دید و بازدید و صله ارحام‌، سنت‌ سفرهای زیارتی و سیاحتی و بازدید از جاذبه‌ها و آثار باستانی و آشنایی با مردم سرزمین‌های دیگر همه از مسائلی است که در متون دینی و منابع اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.

همه در انتظار فرا رسیدن سال جدید، چه بسیار تلاش‌هایی را از خود نشان داده‌ایم. تمیزی و پاکیزگی از جمله مسایلی است که اسلام به آن توجه زیادی کرده و نظافت و پاکیزگی نشان از «ایمان» دانسته شده است.

این که خانه‌تکانی را به هر چیزی در زندگی روزمره و مسایل اجتماعی مقدم می‌کنیم، به خاطر همین آموزه‌های دینی است.

نظافت و توجه به پاکیزگی معابر عمومی، خیابان‌ها، کوچه‌ها، اماکن عمومی و پرتردد و حتی جاده‌ها هم ریشه در همین آموزه‌ها و فرهنگ دینی، اجتماعی، اخلاقی و فردی ما دارد. اما در این میان گاهی به دلیل عدم برخورداری مساله‌ای از مدیریت واحد یا مشخص نبودن متولی آن ، نسبت به مسائلی که ریشه در باورهای اعتقادی و دینی ما دارد، غفلت می‌کنیم.

بی‌توجهی به پاکیزگی بسیاری از نمازخانه‌های بین‌راهی از همین قبیل است؛ موضوعی که گاه به دست فراموشی سپرده می‌شود و گاه خود را موظف به انجام وظیفه نمی‌دانیم. راستی متولی مساجد، نمازخانه‌ها و اماکن عمومی مذهبی بین‌راهی کدام نهاد، وزارتخانه و سازمان است؟!

محمد خامه‌یار - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها