خاطرات جالب نماینده پارلمان انگلیس از سفر به تهران

یک نماینده حزب کارگرانگلیس درباره سفر چهار روزه‌اش به تهران گفت: من هرگز قبلا به تهران سفر نکرده بودم به همین علت برای من این سفر خیلی جذاب بود. من همیشه دوست داشتم به ایران سفر کنم. به همین علت این سفر خیلی خوبی بود. دیدن تهران این حس را از یک پایتخت مهم به من می داد و اینکه ایران چه قدر مقتدر است. ساختمانهای عظیم و شکوه آنها در تهران به شدت مرا تحت تاثیر قرار داد.
کد خبر: ۶۵۵۰۰۷
خاطرات جالب نماینده پارلمان انگلیس از سفر به تهران

جرمی کوربین در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط افزود: مجلس ایران هم جالب بود، تزئینات جالبی در آن بود و تاریخچه آن نیز خیلی جذابیت داشت. ما همچنین به سفارت انگلیس رفتیم و در هر همان اتاق پذیرایی که چرچیل، استالین و روزولت زمانی با یکدیگر شام خورده بودند، ایستادم. روی دیوار آن پلاکی برنجی بود که ترتیب صندلیها را مشخص می کرد و این برای من جالب بود. البته در حال حاضر ساختمان سفارت بسته و تعطیل است.

وی افزود: حق قانونی ایران است که از انرژی اتمی استفاده کند. من قبول دارم که ایران می تواند به شکل قانونی آن را تولید کند. کاری که ایران نمی تواند انجام دهد این است که تسلیحات اتمی تولید کند و همچنان عضو ان پی تی باقی بماند. ایران هرگز از ان پی تی خارج نشده است. بنابراین من همیشه بر این باور بوده ام که تحریمها علیه ایران غیرسازنده بوده است.

کوربین در مورد خشم مردم ایران از انگلیس بخاطر اقدامات آنها در گذشته گفت: ما چنین احساسی را از دیدگاههای افراد مختلفی که در پارلمان با آنها دیدار کردیم، داشتیم. مسئله ای که ممکن است مورد تردید باشد این است که اشغالگری انگلیس و شوروی در جریان جنگ جهانی دوم در سال 1946 به طور کامل پایان نیافت. کودتای 1952 که شاه را دوباره به قدرت برگرداند، حکومتی که از بسیاری جهات طرفدار غرب و سکولار بود، این حکومت حقوق بشر را به طور گسترده ای نقض می‌کرد و همین هم در نهایت به واکنش مردم منجر شد. فکر می‌کنم مداخله انگلیس در سال 1952 شروع زنجیره ای از تحولات سیاسی بود که در نهایت ما را از یک افراط به افراطی دیگر رساند.

نماینده پارلمان انگلیس گفت: اتحادیه اروپا واقعا می خواهد با ایران روابط تجاری داشته باشد.هواپیمای ما (از ایران به فرانکفورت و بالعکس )پر از تاجران آلمانی بود که در حال رفتن به ایران بودند تا قراردادهایی برای بازگشایی تجارت با ایران امضاء کنند. اما مشکل اینجا است که انگلیس آن طور که باید مشارکت ندارد.

چرا کسی به نتانیاهو توجه نمی کند

یک رسانه عربی در یادداشتی با اشاره به تنش های بوجود آمده میان آمریکا و روسیه و همچنین ادعاهای جدید نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران که راه به جایی نبرده، نتیجه گیری کرد که مجموع تحولات جهانی فرصتی مناسب برای تهران بوجود آورده تا تل آویو را منزوی کند.

به گزارش مهر، العربیه در تحلیل خود می نویسد: درست در زمان اوج تنش های میان روسیه و آمریکا، بنیامین نتانیاهو از توقیف یک کشتی حامل موشک برای نیروهای مقاومت فلسطینی خبر می دهد. بر اساس ادعای نتانیاهو این موشک ها ساخت سوریه بوده و ایران قصد داشت آنها را تحویل حماس بدهد.

نتانیاهو همچنین از کشورهای مذاکره کننده با ایران به شدت انتقاد کرد اما این اظهارات وی و حتی کشتی حامل موشک نیز نتوانست توجه جهانیان را به خود جلب کند. به نوشته العربیه، هیچ کس در آمریکا این سخنان نتانیاهو را جدی نگرفت زیرا همه او را فرد عصبانی می دیدند و همچنین با توجه به حضور او در واشنگتن اتهام علیه ایران نمی توانست صحت چندانی داشته باشد.

با توجه به تنش های میان آمریکا و روسیه و همچنین گزارش جدید یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، مبنی بر اینکه ایران نهایت همکاری را با آژانس داشته و از سوی دیگر تهران در حال دریافت پول های بلوکه شده نفتی خود است و در تاریخ اول مارس 450 میلیون دلار و در تاریخ هشتم مارس نیز 550 میلیون دیگر از این پول را دریافت کرده می توان گفت در شرایط فعلی ایران اسرائیل ار منزوی کرده است.

خاتمی : نگذاشتند به مراسم ماندلا بروم

خاتمی در گفت و گویی با سالنامه روزنامه شرق به بیان دیدگاه های خود درباره دولت روحانی و موضوع گفت و گوی تمدن ها و مسایل سیاسی کشور پرداخته است.

وی در پاسخ به این سوال که سیدمحمدخاتمی تا چه اندازه در انتخاب وزرا (دولت روحانی) تاثیرگذار بود و طرف مشورت قرار گرفت؟ اظهار داشت: این بنده خدا هیچ دخالتی در کار دولت نداشته است. البته اگر نظری داشتم منتقل می کردم و اگر از من در امری سوالی می شد با کمال میل و نهایت صداقت و تواضع پاسخ می دادم ولی تصمیم گیر اصلی جناب آقای رییس جمهوری بودند و هستند و همین هم درست است.

از خاتمی سوال شد: نوعی همسویی میان دیدگاه های نفی خشونت شما و ماندلا وجود دارد، پیش بینی این بود که در مراسم تدفین ایشان حضور یابید اما چنین نشد، علت عدم حضور شما چه بود؟ تصمیم فردی بود یا موانعی خارج از اراده تان وجود داشت؟

رییس بنیاد باران پاسخ داد: ماندلا شخصیت دوست داشتنی و ماندگار در تاریخ است؛ انسانی که با زشت ترین و نفرت انگیزترین شکل ستم و خشونت (تبعیض نژادی) مقابله کرد و آن را از پای درآورد ولی هیچ گاه به فکر انتقام و خشونت متقابل نیفتاد. ما با جناب ماندلا روابط بسیار نزدیک و صمیمی ای داشتیم. قصد داشتم برای ادای احترام به او در مراسم تدفینش شرکت کنم که بعدا جناب آقای روحانی خواستند به نمایندگی از دولت و کشور بروم و من هم قبول کردم.

خاتمی تصریح کرد: اگر این سفر صورت می گرفت به نفع کشور و حیثیت ملت ما بود ولی نشد. علت آن را باید از آنها پرسید که نگذاشتند از این فرصت تاریخی به نفع انقلاب و کشور استفاده شود.

ادعای بن‌بست در پرونده هسته ای

رادیو فرانسه در گزارشی مدعی شد: به نظر می‌رسد که مذاکرات درباره پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران به بن بست رسیده است و عدم موافقت چین و روسیه درباره تشدید مجازات ها علیه جمهوری اسلامی تمامی ابتکارات جدید شورای امنیت درباره حل بهینه مشکل پرونده هسته ای جمهوری اسلامی را پیشاپیش با شکست روبرو ساخته است.

این رادیو افزود:در حالی که تهران با وانمود کردن تمایل به مذاکره درصدد به دست آوردن وقت بیشتر است گزینه نظامی علیه تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ایران در قلب بحث و گفتگوی کشورهای بزرگ غربی قرار گرفته است.باراک اوباما ‌رییس جمهوری آمریکا در مذاکراتش با بنیامین نتانیاهو ‌اعلام کرده بود که گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی کنار گذاشته نشده است و با وجود اینکه وی راه حل سیاسی و تشدید مجازات ها را برای حل این بحران ترجیح می دهد گزینه نظامی همواره مطرح باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها