درباره اقدامات ضد روسی

هشدار تند مسکو به واشنگتن

لاوروف وزیر امور خارجه روسیه وادار کردن اوکراین به انتخاب بین روسیه و غرب را « خطرناک » توصیف کرد.
کد خبر: ۶۴۹۷۹۶
مسکو: اوکراین را وارد بازی خطرناکی کرده‌اند

واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد،، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه وادار کردن اوکراین به انتخاب بین روسیه و غرب را « خطرناک » توصیف کرد.

از آزادی زندانیان سیاسی تا ممنوع الخروجی ها

در ادامه تغییرات خشونت آمیز سیاسی در اوکراین که با حمایت کشورهای غربی از مخالفان ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور این کشور صورت گرفت؛ پارلمان اوکراین روز دوشنبه با ۳۱۶ رای موافق؛ قانون آزادی زندانیان سیاسی را تصویب کرد.

ریانووستی گزارش داد، در فهرست 23 نفری که آزاد خواهند شد به ویژه نام سه فردی دیده می شود که به جرم تروریسم به شش سال زندان محکوم شده بودند.

ایگور موسیچوکIgor Mossiïtchuk ، سرگئی بوزا Sergueï Bevza و ولادیمیر چپارا Vladimir Chpara به تلاش برای منفجر کردن بنای یادبود لنین در جشن های استقلال اوکراین متهم هستند.

درگیری های بعد از اعلام رای دادگاه یازده زخمی برجا گذاشت که یکی از آن ها یوری لوتسنکو وزیر کشور سابق اوکراین بود.

این فهرست به علاوه شامل نام دمیتری و سرگئی پاولیچنکو است که به اتهام قتل سرگئی زوبکوف قاضی اوکراین در بهار 2011 میلادی مجرم شناخته شدند. دیوان عالی اوکراین دمیتری را به حبس ابد و برادرش را به 13 سال زندان محکوم کردد.

پارلمان اوکراین همچنین روز دوشنبه مظنونانی را که در کشتار معترضان در این کشور دست داشته اند؛ ممنوع الخروج کرد.

خبرگزاری اینترفاکس در گزارشی اعلام کرد پارلمان اوکراین در نشستی که به ریاست الکساندر تورچینف برگزار شد از اداره پلیس مرزی این کشور خواست تا از خروج افرادی که مظنون به کشتار معترضان هستند ممانعت کند.

در این جلسه همچنین برخی مقامات از سمتشان برکنار و تعدادی از پست های کلیدی دولتی از جمله دادستان کل این کشور تعیین شدند.

پارلمان اوکراین روز شنبه قطعنامه ای را برای برکناری ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور اوکراین از این سمت صادر و بیست و پنجم ماه مه را زمان برگزاری انتخابات زودهنگام این کشور تعیین کرد.

بنا بر گزارش ها ، یانوکوویچ روز جمعه برای شرکت در نشستی منطقه ای در شهر خارکوف واقع در مجاورت مرز روسیه کیف را ترک کرد و محل استقرار وی هنوز مشخص نیست.

وزارت کشور اوکراین روز دوشنبه حکم بازداشت یانوکوویچ و افراد نزدیک به وی را که در کشتار معترضان دست داشته اند صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از کیف، اعتراضات در اوکراین که ماه نوامبر و به دنبال خودداری کیف از امضاء توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا آغاز شد سه شنبه گذشته به خشونت کشیده شد و دست کم 82 تن در این خشونت ها کشته شدند.

وزارت کشور اوکراین اعلام کرد تظاهرکنندگان از گروههای مخالفی که در میدان استقلال کیف با پلیس درگیر شدند ، به عنوان افسر پلیس استخدام خواهند شد.

این وزارتخانه اعلام کرد برخی معترضان که در تظاهرات ضد دولتی با نیروهای امنیتی درگیر شدند به عنوان افسر پلیس استخدام خواهند شد.

آرسن آواکف کفیل وزیر کشور اوکراین گفت این وزارتخانه اعضای گروههای مخالفی چون گروه راستگرای پراوی سکتور را که در میدان استقلال کیف با پلیس درگیر شدند به عنوان نیروی پلیس به کار خواهد گرفت.

این گروه در این درگیری ها در دفاع از میدان استقلال به معترضان پیوست و سایر گروهها را به مقابله با نیروهای امنیتی ترغیب کرد.

اوکراین فعالیت های انتخاباتی را برای انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ 25 مه آغاز کرده است.

کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین روز سه شنبه در پایگاه اینترنتی خود نوشت نامزدها تا چهارم آوریل فرصت دارند برای شرکت در رقابت های انتخاباتی ثبت نام کنند.

خبرگزاری ریانووستی روسیه به نقل از رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین اعلام کرد برای نامزدهایی از جمله یولیا تیموشنکو نخست وزیر سابق این کشور هیچ منع قانونی پیش بینی نشده است.

اوکراین با کمک دولت موقتی اداره می شود که الکساندر تورچینف رئیس پارلمان هدایت آن را به عهده دارد.

استاندار استان خارکف اوکراین اعلام کرد در انتخابات ریاست جمهوری کشور نامزد می شود.

میخائیل دوبکین به روزنامه «کیف پست» اوکراین گفت:« در این مرحله دشوار تصمیم گرفتم در انتخابات ریاست جمهوری در کشور نامزد شوم».

وی در سخنانش مشخص نکرد که به عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت می کند یا نماینده حزب «مناطق» اوکراین در رقابتهای انتخاباتی خواهد بود.

دوبکین افزود:« با سیاستمداران و احزاب سیاسی مختلف که دیدگاه مرا تایید می کنند و حاضرند در رقابت انتخاباتی از من حمایت کنند گفتگو خواهم کرد».

به گزارش پایگاه خبری محیط، دوبکین از سال 2010 استاندار استان خارکف است و دیدگاهش در اتفاقات اخیر مخالفت با معترضانی بود که علیه نظام سیاسی هوادار روسیه در کیف تحصن کرده بودند.

روسیه از آماده بودن کمک مالی اش به اوکراین خبر داد

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، روسیه به شدت از تحولات اخیر در اوکراین ناراضی است .

روسیه به ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور برکنار شده اوکراین قول داده بود تا در صورت دور شدن از اتحادیه اروپا، رقم کلانی درقالب کمک مالی اعطاء کند. روز گذشته نیز وزیر توسعه روسیه سخنانی در تاکید همین نکته بیان کرد. وی گفته کمک دو میلیارد دلاری روسیه به اوکراین آماده است و در صورت مناسب شدن شرایط و تشخیص مسکو، به کی یف داده خواهد شد.

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد این کشور در سیاست داخلی اوکراین مداخله نمی کند و از همه طرف های درگیر می خواهد از طریق گفتگو اختلافات را حل و فصل کنند.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد چین به شدت نگران اوضاع کنونی اوکراین است و امید دارد طرف های درگیر در این کشور بحران داخلی را از طریق مذاکرات در چارچوب قانون به شیوه مسالمت آمیز حل و فصل کنند.

در این بیانیه آمده است چین همچنین امیدوار است طرف های درگیر هر چه سریعتر ثبات سیاسی و نظم اجتماعی را برقرار کنند.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از پکن ، وزارت امور خارجه چین با تاکید بر اینکه پکن هرگز در امور داخلی اوکراین مداخله نمی کند افزود چین به خواسته های مردم اوکراین احترام می گذارد و مایل است به مشارکت راهبردی با این کشور بر مبنای منافع برابر و دوجانبه ادامه دهد.

در این حال گزارش دیگر حاکیست؛‌ باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه به نخست وزیر گرجستان اطمینان داد واشنگتن از این کشور در روند نزدیک شدن به اتحادیه اروپا حمایت می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن به نقل از کاخ سفید، ایراکلی قاریباشویلی نخست وزیر گرجستان با جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید ملاقات داشت اما شخص اوباما نیز در این گفتگوها شرکت کرد.

اوباما و بایدن در این دیدار بر حمایت آمریکا از حاکمیت و تمامیت ارضی گرجستان در مرزهای بین المللی اش تاکید کردند. در این اظهارات تلویحی به اوستیای جنوبی و آبخازی، دو منطقه جدایی طلبی اشاره شده است که هزاران نظامی روس در آنجا مستقر شده اند.

روسیه استقلال این دو منطقه را بعد از درگیری اوت 2008 میلادی به رسمیت شناخت و این مسئله آغازگر دوره ای بحرانی در روابط واشنگتن و مسکو بود.

به گفته این منابع، رئیس جمهور آمریکا و معاونش به نخست وزیر گرجستان اطمینان دادند گرجی ها در تلاش برای نزدیکی به اروپا و ناتو از حمایت بی چون و چرای آمریکا بهره مند می شوند.

گرجستان خواهان امضای توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا در سال جاری است و امیدوار است به رغم اقدامات خصمانه روسیه به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو ملحق شود.

گفتگوهای قاریباشویلی با مقامات آمریکایی در بستر تحولات سریع اوکراین انجام شده است.

رسانه های بلاروس روز دوشنبه به نقل از الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس نوشتند احتمال تکرار سناریوی اوکراین در بلاروس وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از مینسک، لوکاشنکو در نشستی با مسئولان ارشد نیروهای دولتی و ارتش بلاروس اظهار داشت : ارتش ما به وظیفه خود برای حفظ صلح و ثبات در کشور عمل می کند.

وی افزود: " ما نباید هشیاری خود را کاهش بدهیم؛ باید از اشتباهات دیگر درس بگیریم و مانع بروز کوچکترین نشانه های بی ثباتی در کشور شویم."

رئیس جمهور بلاروس هشدار داد به هر گونه اقدام بر ضد نیروهای مسلح فورا پاسخ داده خواهد شد و یکپارچگی کشور باید دست نخورده باقی بماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها