معاون محیط انسانی سازمان محیط‌زیست با بیان این‌که فناوری‌های جدید بارورسازی ابرها هنوز در حد تئوری است، گفت: با توجه به احتمال اثراتی که این فناوری بر فعال کردن گسل‌ها و افزایش احتمال زلزله می‌گذارد، سازمان محیط‌زیست تا مطالعه کامل این روش‌ها اجازه بارورسازی ابرها را به هیچ وجه نمی‌دهد.
کد خبر: ۶۴۸۳۴۳
سازمان حفاظت محیط‌زیست اجازه بارورسازی ابرها را نمی‌دهد

سعید متصدی افزود: بارورسازی ابرها در سال‌های گذشته بویژه در کشورهای شرقی، روسیه و جمهوری‌های تازه استقلال یافته شوروی سابق بسرعت در حال انجام است، اما براساس دیدگاه‌های علمی، این روش اثرات زیست‌محیطی به دنبال خواهد داشت.

به گفته وی، در فناوری قدیم بارورسازی ابرها که براساس توپ‌های «یدور نقره» بود، بارش‌های حاصل از این ابرها، مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌کرد، بنابراین روش‌های جدید فناوری بارورسازی ابرها تغییر یافته است.

به گزارش مهر، معاون محیط انسانی سازمان محیط‌زیست اظهار کرد: در روش‌های جدید بارورسازی ابرها که با عنوان فناوری‌های نوین از آنها یاد می‌شود، از فناوری یونیزاسیون استفاده می‌شود که هم احتمال ایجاد تغییرات جوی و هم احتمال فعال‌سازی گسل‌ها و افزایش بروز زلزله در این روش وجود دارد.

متصدی تصریح کرد: البته همه این خطرات نیز در حد تئوری و احتمال است و هنوز هیچ یک از آنها اثبات نشده است؛ البته در سه موردی که این روش به صورت پایلوت انجام شده، این اثرات کم و بیش مشاهده شده است، بنابراین سازمان محیط‌زیست تا زمانی که تمام اثرات و مشخصات فناوری بارورسازی ابرها بر محیط‌زیست به طور کامل مشخص نشده به هیچ وجه اجازه استفاده از این روش در مقیاس محیطی و کلان را نخواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها