همیشه پدیده قاچاق و ورود کالاهای بی‌کیفیت به کشور مورد نکوهش بوده و همه از تبعات منفی آن صحبت می‌کنند. برخی افراد، بحث آثار مخرب آن بر اشتغال جوانان را به میان می‌کشند و بعضی‌ها هم آثار اقتصادی یا ضرر و زیان‌های مالی مصرف چنین کالاهای بی‌کیفیتی را به عنوان آسیب‌های ورود کالای بی‌کیفیت به چرخه اقتصاد و تولید کشور معرفی می‌کنند اما این موضوعات تنها زمانی در همین حد و اندازه زیانبار است که پای دارو و سلامت شهروندان در میان نباشد.
کد خبر: ۶۴۶۵۷۲

جام جم سرا: اگر قاچاق یا ورود کالای بی‌کیفیت درباره دارو رخ دهد آثار و تبعات آن تنها در حوزه مالی محدود نخواهد بود و متاسفانه شاهد آثار و خسارت‌های غیرقابل جبران جانی خواهیم بود که این موضوع به‌خوبی غیرانسانی بودن این نوع از واردات را روشن می‌کند. ورود داروهای بی‌کیفیت یا قاچاق دارو به کشور موضوع جدیدی نیست اما به نظر می‌رسد پس از اعمال تحریم‌ها زمینه سودجویی عده‌ای فراهم آمده تا بدون درنظر گرفتن سلامت شهروندان مسیر اجحاف را انتخاب کرده و از این آب گل‌آلود به فکر صید ماهی خود باشند اما اولین پرسشی که با وجود چنین داروهای کم کیفیت یا بی‌کیفیت در بازار دارویی کشور به ذهن می‌رسد این است که چگونه این حجم از دارو به کشور وارد شده است؟
در واکاوی دلایل ورود این نوع از داروها به کشور چند موضوع را باید در نظر داشت.
اول آنکه برخی از این داروها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که بدون هیچ نظارت و کنترل کیفیتی توانسته‌اند راه خود را به بازار باز کنند. این موضوع بدترین نوع ورود این کالاهای بی‌کیفیت به بازار است که می‌تواند به راستی تهدیدی جدی برای بیماران باشد. به نظر می‌رسد نیاز مبرم بیماران صعب‌العلاج داخلی به داروهای کمیاب خارجی از یکسو و وجود تحریم‌ها از طرف دیگر توانسته راه کسب درآمد جدیدی برای برخی جوانان کشور را که با معضل بیکاری دست به گریبان هستند باز کند و آنها هم بدون درنظر گرفتن تبعات این شغل از سر بیکاری واردات قاچاقی دارو را به عنوان پیشه انتخاب کرده‌اند. موضوع دوم بحث داروهای بی‌کیفیتی است که از راه قانونی وارد کشور شده‌اند اما به دلیل نبود نظارت کافی چندان مناسب و مرغوب نبوده و از برندهای معتبر انتخاب نشده‌اند. یعنی درست به همان دلیلی که خودروهای بی‌کیفیت چینی و هزاران کالای بنجل دیگر به کشور وارد می‌شود داروی کم کیفیت هم از همین مبادی وارد کشور می‌شود. در حقیقت بازار دارو به جولانگاه باند‌های مافیایی تبدیل شده است.
یعنی هر جا که پای پول در میان باشد و از طرف دیگر کمبودی هم احساس شود، سودجویان دست به کار می‌شوند و با ویژه‌خواری و اعمال نفوذ از این نیاز مردم سوءاستفاده می‌کنند و منفعت خود را حتی به جان همنوعشان ارجحیت می‌دهند. این موضوع مدنظر نمایندگان مجلس است و بارها درباره ارتقای سطح نظارت بر واردات دارو و نظارت دقیق‌تر بر کیفیت داروهای داخلی و خارجی با مدیران وزارت بهداشت و درمان مکاتبه انجام داده‌ایم. امیدوارم با توجه به بحث تعیین بودجه و در نظر گرفتن منابع مالی ویژه این موضوع هم بزودی مرتفع شود تا هم بیماران با اطمینان خاطر داروهای خود را مصرف کنند و هم اینکه تنها غم و درد بیمار به همان بحث رنج و درد بیماری محدود شود و به دارویی که باید مرهم باشد به چشم سمی مهلک نگاه نکند.|وطن امروز|محمدجواد نظری‌مهر - عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها