بیمارستان یا گورستان؛ این را زلزله تعیین می‌کند

«در حوزه سلامت، پروژه‌‌های عمرانی زیادی داریم که با اعتبارات موجود تا 20 سال آینده هم نمی‌توانیم آنها را به سرانجام برسانیم. بیمارستان‌هایی در استان‌های مختلف داریم که 28سال پیش ساخت آنها شروع شده و نیمه تمام رها شده‌ است.»
کد خبر: ۶۴۴۳۹۹
بیمارستان یا گورستان؛ این را زلزله تعیین می‌کند

اینها بخشی از گفته‌های چند روز اخیر وزیر بهداشت است که بوضوح از کمبود اعتبار و فقدان مدیریت مالی در نظام بهداشت و درمان خبر می‌دهد.

وجود بیمارستان‌های نیمه کاره با قدمت 28 سال، به این معنی است که آن بیمارستان حتی در صورت افتتاح شدن، بلافاصله در همان روز اول افتتاح باید در زمره بیمارستان‌های فرسوده به حساب آید.

در حالی که افتتاح مراکز درمانی جدید و نوسازی بیمارستان‌های قدیمی به عنوان راه‌حلی استاندارد و جهانی برای مقابله با فرسودگی بیمارستان‌ها مطرح می‌شود، اما در کشور ما به حدی افتتاح بیمارستان‌ های جدید به طول می‌انجامد که افتتاح بسیاری از بیمارستان‌ها، حکم نوشداروی پس از مرگ سهراب به خود می‌گیرد و در این بین، بیماران مجبورند کماکان از خدمات بیمارستان‌ های فرسوده بهره ببرند.

تعداد این بیمارستان‌های فرسوده در کشور هم کم نیست. آن‌گونه که روز گذشته مدیرکل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت خبر داده است؛ 60 درصد بیمارستان‌های کشور، عمر استاندارد خود را گذرانده‌ است و این حرف به این معنی است که هم‌اکنون 60 درصد بیمارستان‌های کشور به مرحله فرسودگی رسیده‌ است.

با توجه به زلزله‌خیز بودن پایتخت و بسیاری از مناطق کشور، این دغدغه مهم مطرح می‌شود که در صورت وقوع زلزله، این بیمارستان‌های فرسوده چگونه در مقابل خشم طبیعت ایستادگی می‌کند.

به گفته این مقام مسئول، بیمارستان‌های موجود در بسیاری از شهرستان‌ها، حتی عمری بیش از 70 سال دارد و در این شرایط معلوم نیست که این مراکز درمانی کهنسال چگونه از جان بیمار محافظت می‌کنند یا حداقل بیماری آنان را به مرگی دردناک در زیرآوارها تبدیل نمی‌کند.

امین جلالوند ‌- ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها