شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید « کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۶۳۷۹۷۰
بازی شطرنج اصلاح‌طلبان با هاشمی

پای ابطال مصوبات به وزارتخانه ها هم باز شد

روزنامه خراسان نوشت:پس از آنکه دولت یازدهم در ابتدای فعالیت خود تعدادی از بخشنامه ها و مصوبات دولت سابق را به دلایل مختلف لغو کرد، بر اساس بررسی های کارشناسان یک نهاد نظارتی، هم اکنون این موضوع در برخی وزارتخانه ها نیز رخ داده است و مسئولان مربوطه به دلایل مختلف اقدام به لغو دستورات و الزامات مدیران پیش از خود کرده اند.

الزام 2 وزارتخانه به تهیه بودجه صرفه جویی

خراسان خبر داده:در حالی که بر اساس ماده 14قانون اصلاح الگوی مصرف مصوب سال 89، دولت موظف شده بود ظرف شش ماه آئین نامه مربوط به ترغیب مصرف  کنندگان به استفاده از تجهیزات با مصرف انرژی و آلودگی زیست محیطی کمتر را تهیه و تایید کند، بالاخره این آئین نامه طی روزهای اخیر در دولت تصویب و به دستگاههای مربوطه ابلاغ شده است که بر اساس آن بودجه لازم برای انجام موارد فوق از محل صرفه جویی در وزارت نفت و نیرو تامین می شود.

نجار استاندار خراسان رضوی می‌شود؟

روزنامه ایران درخبر اول نوشت:علی مروی نماینده نیشابور از انتخاب اسماعیل نجار به عنوان استاندار خراسان رضوی خبر داده این در حالی است که به گفته وزیر کشور، نجار یکی از سه گزینه مطرح برای این استانداری است که به هیأت دولت معرفی شده است. روز گذشته مطلبی درباره گزینه احتمالی استانداری خراسان در این ستون به چاپ رسید که بخشی از آن نادرست بود. اصل موضوع از این قرار است که در پی وقوع زلزله در زرند کرمان خبری از قول استاندار وقت کرمان – اسماعیل نجار - منتشر شد مبنی بر اینکه «در زلزله زرند تنها دیواری که عکس احمدی‌نژاد روی آن بود سالم ماند و مابقی ساختمان‌ها تخریب شد». اما واقعیت ماجرا این بود که یکی از هفته‌نامه‌های محلی این مطلب را به اسماعیل نجار استاندار وقت کرمان نسبت داده بود. به دنبال طرح شکایت استانداری، دادگاه هم مدیرمسئول آن هفته‌نامه را محکوم کرد ولی نجار رضایت داد و پرونده مختومه شد.

نامه وکیل اولیای‌دم ستار بهشتی به دادستان تهران

ایران درخبر دیگری آورده:وکیل‌مدافع اولیای‌دم ستار بهشتی گفته که در اعتراض به صدور قرار منع تعقیب در مورد اتهام قتل عمدی متهم به قتل موکلش، به دادستان تهران نامه‌ نوشته است. گیتی پورفاضل با انتقاد از شبه‌عمد تشخیص داده شدن قتل موکلش از سوی بازپرس پرونده، گفته: با توجه به اینکه قتل شبه عمد در نهایت منجر به پرداخت دیه می‌شود و خانواده ستار بهشتی دنبال دیه نیستند‌، موافقت نکردند پرونده را پیگیری کنند. آنها در نامه به دادستان اعلام کردند که همه چیز را به آینده واگذار می‌کنند. ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس رباط‌کریم آبان‌ماه سال گذشته سه روز پس از بازداشت در بازداشتگاه پلیس فتا درگذشت و پزشکی قانونی ضربه و فشار روانی را علت مرگ اعلام کرد.

تجمع معترضان به افزایش قیمت مسکن مهر

ایران نوشت:شنیدیم که تعدادی از متقاضیان مسکن مهر از شهرهای پردیس و پرند روز گذشته در اعتراض به آنچه افزایش قیمت مسکن مهر می‌خواندند،‌ در برابر ساختمان مجلس تجمع کردند. به گزارش خبرنگار ایران، آنها در اعتراض به اینکه قیمت مسکن مهر در ماه‌های اخیر و بدون توجیه متری 100 هزار تومان افزایش یافته است، با امضای طوماری از نمایندگان مجلس خواستند به مشکل آنها رسیدگی کنند.

اعتراف اوباما به نقش امریکا در براندازی مصدق

روزنامه ایران آورده:  با خبر شدیم که باراک اوباما رئیس‌جمهوری امریکا در بخشی از مصاحبه مفصل خود با هفته‌نامه «نیویورکر» به کودتای 28 مرداد 1332 ایران اشاره کرده و گفته است: یکی از اجزای ضروری دیپلماسی به رسمیت شناختن علنی حقایق تاریخی است مانند نقش امریکا در براندازی محمد مصدق. سخنان اوباما به منزله اعترافی است که توسط بالاترین مقام امریکایی اعلام شده است. گفتنی است «سیا» در تاریخ 28 مرداد 1392 با افشای اسنادی به نقش خود در این کودتا اعتراف کرد. مادلین آلبرایت وزیر خارجه اسبق امریکا هم برای این موضوع از ایران عذرخواهی کرد. جک استراو، وزیر اسبق امور خارجه بریتانیا، نیز تنها مقام رسمی این کشور بود که کودتای 28 مرداد را از موارد بارز مداخله بریتانیا در امور داخلی ایران خواند.

تکمیل رد مال شهرام جزایری

ایران دست آخرنوشت:سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل مدافع شهرام جزایری از رد مال موکلش به طور کامل خبر داده و گفته رد مال جزایری 5/48 میلیون دلار بود که به طور کامل انجام شده و دوران محکومیت 11 ساله وی نیز پایان یافته است. وی گفته که پایان محکومیت موکلم از سوی اجرای احکام به دادستانی اعلام شده است و منتظر تصمیم مقامات قضایی هستیم. جزایری در روزهای گذشته شخصاً نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه نوشته و از کارهای خود اظهار ندامت کرده بود.

مشکل اصلاح‌طلبان از زبان ابطحی

روزنامه تهران امروزنوشت:محمدعلی ابطحی در گفت‌وگو با مجله «همشهری ماه» درباره مشکل اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس آینده گفت: موضوع فعلی جامعه ما سرلیستی نیست. موضوع اصل انتخابات و پیدا کردن راهکارهایی برای شرکت در انتخابات، انسجام درونی و رهبری انتخابات است. مشکل مهمی که اصلاح‌طلب‌ها دارند، آوردن مخاطبان خود پای صندوق‌های رای است. در همین انتخابات ریاست‌جمهوری هم دشوارترین مرحله همین بود. آوردن آنها پای صندوق رای برای اصلاح‌طلب‌ها کار ساده‌ای نیست. برای اصولگرایان البته ساده است چون انسجامات تشکیلاتی در آنها وجود دارد و بحث‌های عقیدتی می‌تواند حلقه وصلشان باشد. اصلاح‌طلب‌ها دلخوری سنگینی دارند که بخشی از آن در انتخابات ریاست‌جمهوری مورد توجه و التفات قرار گرفت؛ مثلا بحث رفع حصر، آزادی‌های اجتماعی و ارتباطی، در حالی که عملا اتفاقی که دارد می‌افتد این است که آنها به نتیجه نمی‌رسند و در نتیجه دلخوری جدی‌تری در مخاطبانی که آمدند رای دادند دارد ایجاد می‌شود.

صحبتی با من نشده است

تهران امروز آورده:فاطمه راکعی در گفت‌وگو با روابط‌عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، گفت: از طرف مسئولان وزارت علوم تاکنون صحبتی مبنی بر واگذاری مسئولیت دانشگاه الزهرا(س) به من نشده است. پیش از این یکی از رسانه‌ها در خبری اعلام کرده بود فاطمه راکعی گفته که وزارت علوم درباره قبول مسئولیت دانشگاه الزهرا (س) صحبت‌هایی با وی داشته است.

انتقاد مجری از مفتیان معروف وهابی

روزنامه جمهوری اسلامی "داوود الشریان" مجری سرشناس شبکه‌‌ام بی‌سی وابسته به عربستان در اقدامی بی‌سابقه در برنامه زنده "الثامن" که از این شبکه ماهواره‌ای پخش می‌شد، از مفتیان معروف وهابی مانند "العریفی"، "سلمان العوده"، "سعد البریک" و "العواجی" به شدت انتقاد کرد و آنها را مفتیان توئیتر معرفی کرد که جوانان کشور را تحت عنوان "جهاد" به کام مرگ می‌فرستند. الشریان افزود: شما مفتیان مسئول خون ریخته شده فرزندان ما در سوریه، عراق و افغانستان هستید و جامعه باید به حساب شما برسد. شما از زمان جنگ در افغانستان تا امروز جوانان ما را برای رفتن به جنگ شارژ می‌کنید و آنان را به کشتن می‌دهید. به جنگ‌هایی می‌فرستید که معلوم نیست چه کسی آن را آغاز کرده و چه کسی آن را به پایان می‌برد. وی افزود: به ما رحم کنید و دست از سر ما بردارید. سؤال من از شما (مفتیان جهاد) این است که چرا شما فرزندان خود را به جهاد و بهشت نمی‌فرستید؟! شما به بهشت بروید تا ما نیز به دنبال شما بیائیم. الشریان سپس ادامه می‌دهد: "شیخ عرعور" (مفتی تکفیری سوری) در کشور ما چه می‌کند؟ چرا به او اجازه می‌دهید در شبکه ماهواره‌ای "الوصال" حرف بزند و جوانان ما را به کام مرگ در سوریه بفرستد؟ کانال‌های ماهواره‌ای فتنه‌گر مانند "الوصال" و "مجد" چه دردی را دوا می‌کنند؟ و چه کسانی پشت این برنامه‌ها هستند؟ شما می‌خواهید ما ساکت بنشینیم و چیزی نگوئیم، ولی ما ساکت نخواهیم شد و همه چیز را با مردم در میان خواهیم گذاشت.

نمایندگان سنا بی خیال نمی شوند

روزنامه قدس به نقل ازمشرق نوشت: خبرها حاکی است که سنای آمریکا در تلاش تصویب تحریم جدیدی علیه ایران با 77 امضاست که اوباما نتواند آن را وتو کند.

سایت علی مطهری رفع فیلتر شد

قدس از قول سایت الف آورده:سایت شخصی دکترعلی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس که پس از انتقاد وی به رئیس قوه قضاییه فیلتر شده بود، پس از حدود سه هفته رفع فیلتر شد.

خدمتکار رستوران، بلر را بازداشت کرد!

قدس آنلاین نوشت: در حالی که تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس در یک رستوران در شرق لندن مشغول صرف شام بود، یکی از پیشخدمتهای رستوران به بلر نزدیک شده، دست بر روی شانه‌اش گذاشت و گفت: شما به دلیل جنایت علیه بشریت از جمله تصمیم برای حمله به عراق، بازداشت هستید. بلر اما شروع به بحث و جدل با پیشخدمت کرد. این پیشخدمت گفته که این اقدام را از یک وب سایت مخالف بلر که دیگران را به دستگیر کردن او ترغیب می‌کند، الهام گرفته است.

زندان جزایری بدون شرایط ویژه

قدس به نقل از باشگاه خبرنگاران نوشت: غلامحسین اسماعیلی رئیس سازمان زندانها و اقدامات تأمینی کشور درباره آخرین وضعیت پرونده شهرام جزایری گفت: شهرام جزایری نیز یکی از زندانیان ماست و مانند دیگر زندانیان و بدون شرایط ویژه در زندان به سر می‌برد.

تعطیلی پنجشنبه نیاز به مطالعه دارد

روزنامه قدس به نقل ازتسنیم نوشت: علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش درباره تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس گفت: با توجه به یک روز تعطیلی و بالا بودن حجم مطالب درسی، باید بیشتر روی این موضوع مطالعه و بررسی شود.

ابتکار: از تهران بروید!

قدس نوشت:معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به آلودگی هوای تهران وبا بیان اینکه آلودگی هوا در بعضی کلانشهر های کشور روز به روز بیشتر می شود، گفت: مردم برای نجات جانشان از تهران بروند.

هاآرتص: اجرای توافق ژنو به سود مشترک آمریکا و اسرائیل است

روزنامه کیهان نوشت:«مقامات ارشد آمریکا و اسرائیل پیش از آغاز اجرای توافق هسته‌ای ژنو از طریق ویدئوهای امن، مذاکرات زیادی با یکدیگر داشتند زیرا مسئله اجرای این توافق برای اسرائیل، بالاترین اهمیت را دارد و منفعت مشترک اسرائیل و آمریکاست.»

روزنامه صهیونیستی هاآرتص که این خبر را از قول یک مقام آمریکایی منتشر کرده، همچنین نوشت: هیئتی از دولت آمریکا در هفته جاری برای گفت‌وگو در مورد آغاز اجرای توافق هسته‌ای ایران، راهی بیت‌المقدس می‌شود.

به نوشته هاآرتص، فیلیپ گوردون مشاور باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه ریاست هیئت آمریکایی اعزامی به اسرائیل، شامل کارشناسان اتمی و امور تحریم‌ها علیه ایران را بر عهده دارد.

روزنامه اسرائیلی معاریو نیز می‌نویسد: دولت نتانیاهو گروهی از کارشناسان خود در نهادهای مختلف این کشور را مامور کرده که اجرای توافق ژنو از سوی ایران را به دقت رصد کنند تا پرونده تخلفات احتمالی ایران را تهیه کرده و آن را به قدرت‌های مذاکره‌کننده در برابر ایران ارائه کنند.

بنیامین نتانیاهو اخیراً در دیدار نخست‌وزیرکانادا گفته بود: ما منتظر پیمان نهایی هسته‌ای با ایران می‌مانیم. توافق نهایی باید به نحوی تهیه شود که قطار برنامه‌ هسته‌ای ایران را از ریل خارج کند. اسرائیل خواستار توقف کامل برنامه اتمی ایران است.

از خلیج فارس حرف می‌زنند اما از شیوخ عرب دستور می‌گیرند

کیهان خبر داده:یک رسانه وابسته به طیفی از عناصر ضد انقلاب تصریح کرد اپوزیسیون جمهوری اسلامی به دور از مردم است و از تناقضات متنوع رنج می‌برد.

ایرانیان دات‌کام در توصیف بخشی از این تناقضات نوشت: آنها از دموکراسی می‌گویند اما به اعضاء خود اجازه نمی‌دهند که در امور سیاسی و تشکیلاتی دخالت کنند. از جبهه ملی، مصدق و نهضت مقاومت ملی می‌گویند اما با کودتاگران ]آمریکا و انگلیس[ همکاری می‌کنند.

این سایت ادامه می‌دهد: اپوزیسیون از طبقه کارگر می‌گویند اما از کانال‌های تلویزیونی استفاده می‌کنند که صاحبان آنها با کارگران مهاجر در اسرائیل و کشورهای عربی همچون برده رفتار می‌کنند. از کلمه دهان پرکن تفکر و تعقل جمعی می‌گویند اما وسیله و ابزاری همچون این وبسایت برای دخالت جمع فراهم نمی‌کنند. از سیاست‌های رژیم انتقاد می‌کنند اما از لاشخورهای وهابی و سلفی در سوریه دفاع می‌کنند.

ایرانیان دات‌کام افزود: این طیف از خلیج فارس سخن می‌گویند اما از شیوخ عرب دستور می‌گیرند. یا از حقوق بشر می‌گویند اما از امکانات مالی و دستگاه‌های تبلیغاتی ضد بشری‌ترین رژیم‌های عربی در منطقه استفاده می‌کنند، از برتری نژاد آریا می‌گویند و به مردم عرب توهین می‌کنند. اما شیوخ عرب تبعیض‌گر را می‌ستایند و با دستگاه‌های تبلیغاتی آنها همکاری می‌کنند.

مخالفان سفر استانی روحانی تندرو هستند

روزنامه کیهان نوشت:همکار نشریات اصلاح‌طلب می‌گوید، رادیکال‌ها مخالف سفرهای استانی رئیس‌جمهور هستند.

سعید لیلاز در مصاحبه با آریا گفت: ایده سفرهای استانی از دوره آقای احمدی‌نژاد شکل گرفت و بنده هم به عنوان یکی از موافقین این موضوع بودم و از این ایده نیز دفاع کردم. همچنین معتقدم که چنانچه قرار باشد انتقادی از قدرت یا دولتی صورت بگیرد باید در زمان روی کار بودن آن شخص باشد و هنگام برکناری از قدرت انتقاد از عملکرد آن شخص کار بی‌فایده است.

وی افزود: هر عمل یا ایده‌ای که آقای احمدی‌نژاد انجام داده نباید عملکردی منفی تلقی شود و همچنین نباید متمرکز بر این قضیه باشیم که بگوییم آقای روحانی موظف است متفاوت یا دنبال‌روی آقای احمدی‌نژاد باشد و همین شاخص قرار دادن رفتارهای آقای احمدی‌نژاد نباید به یک هنجار تبدیل شود که این یک عمل بسیار نادرست به شمار می‌رود.

لیلاز گفت: هنگامی که آقای احمدی‌نژاد به طرح ایده سفرهای استانی پرداخت با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد چرا که یکی از مشکلات کشور ما مسئله توسعه‌نیافتگی جغرافیایی است و اینکه خارج از تهران همه‌جا به صورت خرابه وجود داشته باشد جای تاسف دارد.

اخیرا کسانی چون صادق زیباکلام و مرتضی کاظمیان (از اعضای فراری گروهک ملی مذهبی) سفر استانی رئیس‌جمهور به خوزستان را شبیه سفرهای استانی احمدی‌نژاد خوانده و ضمن پوپولیستی خواندن این سفرها، ابراز تاسف کرده بودند.

لوموند: تغییر در عربستان دور نیست آل ‌سعود به آخر خط رسیده‌اند

کیهان آورده:«در حالی که عربستان مشغول بازی خاموش کردن بهار عربی است، ایران به حکومت سعودی به عنوان دولتی که در حال فروپاشی است، می‌نگرد.»

روزنامه فرانسوی لوموند در تحلیلی نوشت: عربستان مشغول بازی خاموش کردن بهار عربی است. ریاض طی سه سال گذشته تلاش بسیار زیادی به عمل آورده تا امواج انقلاب عربی را خاموش کند و تاکنون در این زمینه مبالغ بسیار زیادی را بی‌دریغ هزینه کرده است.

سعودی‌ها در همین راستا با بذل دلارهای نفتی از نظامیان مصر در کودتای اخیر در برابر اخوان‌المسلمین و انقلابیون این کشور حمایت کردند. عربستان سعودی همچنین در سوریه از شورشیان این کشور حمایت می‌کند تا به این وسیله با ایران مقابله کرده باشد.

کریستف ایاز در ادامه این تحلیل با مرور حوادث تونس، مصر، یمن، لیبی و بحرین و خیزش‌های مردمی در این کشورها می‌افزاید: به دنبال خیزش‌های مردمی در برخی کشورهای عربی، شعله اعتراضات عمومی در بحرین نیز زبانه کشید. جوانان بحرین که اکثریت آنان را شیعیان تشکیل می‌دهند در اعتراض به حکومت «آل‌خلیفه» به خیابان‌ها ریختند. در واکنش به این رویداد، عربستان سعودی و امارات عربی متحده با اعزام بیش از یک هزار نیروی نظامی به بحرین از حکومت آل‌خلیفه در برابر معترضان پشتیبانی کردند.

نویسنده سپس به جنگ‌افروزی در سوریه می‌پردازد و می‌نویسد: از ژوئن سال 2013 و پس از سقوط منطقه استراتژیک القصیر در مرز سوریه و لبنان، بشار اسد گامی به جلو برداشت، در حالی که شورشیان دچار انشعاب شدند.

لوموند در عین حال با مرور رفتار جنون‌آمیز رژیم سعودی در دامن زدن به عملیات تروریستی از جمله علیه سفارت ایران در بیروت می‌نویسد: ایران به عربستان به عنوان رژیمی که در حال فروپاشی است و به آخر خط رسیده، می‌نگرد. ملک عبدالله 89 سال دارد و تغییرات در این کشور چندان دور نیست.

آلبرایت: از توافق ژنو خیلی خرسندیم اما نبرد اصلی در پیش است

روزنامه کیهان نوشت:کارشناسان غربی می‌گویند توافق نهایی هسته‌ای میان ایران و آمریکا دور از انتظار بوده و تعارض اصلی در پیش است.

دیوید آلبرایت بازرس سابق آژانس در مصاحبه با المانیتور گفت: ما از توافق موقت ژنو  خیلی رضایت داریم اما نبرد واقعی در راه است. دستیابی به توافق جامع به شدت سخت است.

وی می‌افزاید: دولت آمریکا از ایران می‌خواهد که سانتریفیوژهای خود را از 19 هزار عدد به 5 هزار عدد کاهش دهد. این در حالی است که ایران می‌خواهد تعداد سانتریفیوژهای فعلی را حفظ کند که از جمله شامل 8 هزار سانتریفیوژ نصب شده اما غیرفعال می‌شود.

المانیتور همچنین می‌نویسد: واشنگتن همچنین به دنبال باقی ماندن این محدودیت‌ها به مدت 20 سال است اما ایران گفته است که در بهترین حالت با 10 سال موافقت می‌کند و ظریف وزیر خارجه ایران نیز از 3 تا 5 سال سخن گفته است.

در همین حال مارک فیتز پاتریک مدیر برنامه خلع سلاح در انستیتو مطالعات استراتژیک لندن نیز معتقد است لغو تحریم‌های اصلی علیه ایران به اعتبار دشمنی کنگره آمریکا با ایرانی‌ها بسیار سخت است.

وی در مصاحبه با رادیو فردا گفت: من به دستیابی به توافق جامع خوش‌بین نیستم. من نسبت به این خوش‌بینم که این وضعیت توافق شش‌ماهه حفظ شود و حتی تمدید شود. اما دستیابی به یک توافق جامع بسیار هدف سختی است و من درباره آن خوش‌بین نیستم.

فیتز پاتریک درباره آغاز اجرای توافق ژنو و توقف بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران گفت: این یک روز مهم است. اولین روز از شش ماهی است که گسترش توانایی هسته‌ای ایران  متوقف می‌شود. منظورم از توقف این است که این‌ها توسعه پیدا نمی‌کند.

وی می‌گوید: این مسئله خصوصا در واشنگتن کار سختی است که تحریم‌ها را بخواهند رفع کنند آن هم با توجه به دشمنی‌ای که در میان اعضای کنگره علیه ایران وجود دارد.

یادآور می‌شود جی‌ کارنی سخنگوی کاخ‌سفید  در بیانیه‌ که در مورد اجرای توافق ژنو منتشر کرد، خاطر نشان نمود: ما به تعهد تخفیف اندک در تحریم‌ها عمل خواهیم کرد در عین حال، به اعمال تهاجمی تدابیر مربوط به تحریم‌های اصلی در طول این 6 ماه ادامه خواهیم داد. این توافق راه توافق بلندمدت برای مهار برنامه هسته‌ای ایران را هموار خواهد کرد.

از سوی دیگر سایت وزارت خارجه آمریکا ضمن انتشار بیانیه‌ای خاطر نشان کرد: ما با ایران به توافق  اولیه‌ای بر مبنای عقب‌گرد در بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای این کشور دست یافته‌ایم همان طور که در برنامه اقدام مشترک نیز قید شده است، تفاهم اولیه شامل اولین محدودیت‌های معنی‌دار در مورد برنامه هسته‌ای ایران در یک دهه گذشته است. گروه 5+1 در ازای گام‌های مهم برای محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران، کاهش محدود، هدفمند و قابل بازگشت تحریم‌ها را در شش ‌ماه آینده پذیرفته است.

در همین حال و در حالی که رئیس‌جمهور کشورمان امروز در اجلاس گروههای جهانی اقتصاد (داووس) شرکت می‌کند، کلاس شواب بنیانگذر و رئیس‌ این مجمع به آسوشیتدپرس گفت: هنوز خیلی زود است، که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران در داووس مذاکراتی را برای سرمایه‌گذاری اقتصادی در این کشور آغاز کنند. به گفته شواب در گام نخست آنها باید اعتماد جامعه جهانی را در مورد احترام خود به توافق اتمی به دست آورند.

بازی شطرنج اصلاح‌طلبان با هاشمی

کیهان نوشت:خبرگزاری اصلاح‌طلب ایسنا به نقل از یک سایت همسو نوشت؛ هاشمی در شطرنج سیاست، مشغول بازی با مهره‌هایی نظیر روحانی و سیدحسن خمینی است.

ایسنا به نقل از نامه‌نیوز و در مطلبی با عنوان «شطرنج هاشمی در زمین خبرگان»  هاشمی را یک شطرنج‌باز ماهر خوانده و ادعا می‌کند: آیت‌الله مهدوی‌کنی تمایلی به حضور در انتخابات مجلس خبرگان ندارد. هاشمی اما استراتژی ویژه‌ای دارد و به دنبال آوردن حسن روحانی و سیدحسن خمینی است. اما پروژه اصلی هاشمی رفسنجانی در کنار حضور حسن روحانی، دعوت از سیدحسن خمینی است؛ دعوتی که چندی پیش از سوی برخی اصلاح‌طلبان انجام شد. برخی چهره‌های با سابقه اصلاح‌طلب از حاج‌سیدحسن آقای خمینی که سالیانی را در قم به تحصیل علوم حوزوی پرداخته خواسته‌اند خود را برای انتخابات خبرگان نامزد کند.

در پایان این نوشته آمده است: شاید مجلس خبرگان آخرین زمین بازی هاشمی 80 ساله در فضای سیاسی ایران باشد؛ بازی‌ای که وی سعی می‌کند تمام مخالفین خود را از صحنه سیاسی ایران حذف کند.»‌(!)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها