روستای چاه غربال یکی از قدیمیترین روستاهای هشتبندی شهرستان میناب است که در فاصله 20 کیلومتری از مرکز این شهر قرار دارد. این روستا با جمعیتی نزدیک به 4000 نفر دارای چهار مدرسه در مقاطع راهنمایی و ابتدایی است و به گفته محمد رئیسی، رئیس شورای اسلامی روستا، تمام این مدارس به همت اهالی احداث شده و از 30 سال پیش تاکنون هیچ مدرسهای از سوی دولت در این روستا ساخته نشده است.
دبستان شهید محمدباقر جعفری این روستا با چهار کلاس در سال 64 از طرف اهالی روستا برای تحصیل و استفاده 20 دانشآموز احداث شد، در حالی که اکنون با گذشت 29 سال از ساخت آن، جمعیت مدرسه بیش از 250 دانشآموز است که این تعداد به 9 کلاس درس نیاز دارند، اما به دلیل کمبود فضای آموزشی، علاوه بر شیفت صبح و ظهر، کلاس پنجم آن در انبار مدرسه و کلاس دیگری هم در مدرسه راهنمایی مجاور برگزار میشود.دبستان شهید عمار یاسر یکی دیگر از مدارس این روستاست که دارای 80 دانشآموز است و دانشآموزان آن اکنون در یک خانه اجارهای و کلنگی و در بدترین فضای آموزشی ممکن تحصیل میکنند.
وجود فقط دو کلاس درس، دیوارهای ترکخورده، درهای از چهارچوب درآمده، سقف چوبی و پوسیده و فضای تاریک مدرسه باعث شده دانشآموزان برای تحصیل در این مدرسه با مشکلات متعددی مواجه باشند.
داشتن آزمایشگاه، کتابخانه، نمازخانه، حیاط و سرویس بهداشتی مناسب از آرزوهای دانشآموزان این روستاست.
بیتوجهی مسئولان به نوسازی مدرسه
رئیسی، رئیس شورای اسلامی روستای چربال غربال با انتقاد از همکاری نکردن و بیتوجهی مسئولان منطقه و شهرستان به این روستا در گفتوگو با مهر میگوید: برای نوسازی این مدارس تا به حال چند بار با بخشداری و دیگر ارگانهای ذیربط مکاتبه و ملاقات داشتهایم و همگی هم بر لزوم تخریب و نوسازی این مدارس تاکید داشته، اما تاکنون هیچ اقدامی در این مورد انجام ندادهاند.
احمد سهرابی، یکی از اعضای شورای روستا نیز که خود در یکی از این مدارس تدریس میکند، با اشاره به کمبود فضای آموزشی و تخریبی بودن مدارس روستا از نبود دبیرستان دخترانه گلایه کرده و در گفتوگو با مهر اظهار میکند: نزدیکترین دبیرستان دخترانه در فاصله 20 کیلومتری از این روستا یعنی مرکز شهر هشتبندی است که رفت و آمد را برای دانشآموزان سخت و در برخی موارد ناممکن کرده است.در همین حال نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس با اشاره به فرسوده بودن بیش از 500 مدرسه در شرق هرمزگان، یادآور میشود: این موضوع را بارها از طریق مجلس به گوش وزیر دولت گذشته و حال رساندهایم.
سیدعبدالکریم هاشمی نخلابراهیمی میافزاید: تحصیل در این مدارس هیچگونه امنیتی ندارد و هر لحظه باید منتظر حادثهای باشیم.وی با بیان اینکه اگر روند تخصیص اعتبارات به این گونه ادامه پیدا کند تا 20 سال آینده هم نمیتوان مدارس فرسوده را بازسازی کرد، خواستار تخصیص اعتبارات ویژه به منطقه میشود.
تحصیل در سرمای استخوانسوز
سرمای سخت این فصل از سال یکی دیگر از مشکلاتی است که برخی دانشآموزان نقاط محروم کشور که مدارسشان از نعمت گاز و وسایل گرمایشی بیبهره است، از آن رنج میبرند.
300 دانشآموز هنرستان شبانهروزی شهید باهنر شهر دهدشت استان سرد و کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد از جمله این دانشآموزان هستند که مدرسهشان از هرگونه سیستم گرمایشی بیبهره است.
براساس گفته مسئولان سازمان نوسازی مدارس، این مدرسه نوساز به خواست مسئولان آموزش و پرورش و به دلیل کمبود مدرسه، زودتر از موعد و پیش از نصب سیستم گرمایشی به آموزش و پرورش تحویل داده شده است، البته به گفته این مسئولان، کمبود اعتبار هم موجب شده که این مشکل همچنان به قوت خود باقی بماند. هرچند کمبود اعتبار برای دانشآموزانی که این روزها روی میزهای سرد و یخزده کلاس مینشینند و سرمای نفوذ کرده تا مغز استخوانشان، توانایی قلم دست گرفتن و دل سپردن به درس معلم را از آنها ربوده است، پاسخ قانعکنندهای نیست.آنها با اشاره به اینکه تحمل سرما و یادگرفتن درس در چنین شرایطی برایمان دشوار است، میگویند: کسی به فکر ما نیست و زمانی هم که به مدیر مدرسه مراجعه میکنیم، به ما گفته میشود آموزش پرورش باید پاسخگو باشد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان کهگیلویه نیز با اشاره به اینکه به دلیل کمبود سیستم آموزشی، این هنرستان سال گذشته و زودهنگام از سازمان نوسازی تحویل گرفته شد، یادآور شد: سازمان نوسازی قول داده بود که پس از مدت کوتاهی سیستم گرمایشی این هنرستان را نصب کند، اما بعد از گذشت یک سال هنوز به تعهدات خود عمل نکردهاند.
فریدون فاطمیزاده با اشاره به این مطلب که سیستم گرمایشی برای این هنرستان پکیج تعریف شده است، تاکید کرد: متاسفانه به همین دلیل حتی نمیتوان بخاری در کلاسها نصب کرد و به دنبال تهیه هیتر برای این مرکز آموزشی هستیم.
300 دانشآموز دو دبیرستان دیگر در شهرستان لنده در کهگیلویه و بویراحمد نیز اکنون روزهای سرد و سختی را در کلاس درس سپری میکنند، گاز این مدارس اخیرا از سوی مسئولان شرکت گاز به دلیل نداشتن پرونده اشتراک در این شرکت قطع شده است و از آن روز تاکنون سرمای سوزناک صبح و عصر لنده، همکلاسی دانشآموزان شده تا دستان یخ بسته آنان توان نوشتن بر تخته سیاه را هم نداشته باشد.
به گفته معاون آموزشی آموزش و پرورش لنده، دانشآموزان به دلیل سردی هوا، تمایلی به حاضر شدن در کلاسها ندارند و فقط با اصرار مسئولان مدرسه به کلاس میروند.
سیدمحسن موسوی در حالی معتقد است که این مدارس به وسیله سازمان نوسازی مدارس ساخته و تجهیز شده است و پرونده اشتراک گاز آن باید از سوی این اداره کل اخذ شده باشد که خسرو آریتی، رئیس شرکت گاز شهرستان لنده، نداشتن پرونده اشتراک و خرابی کنتور را دلیل قطع گاز این مدرسه عنوان کرده و گفت: از دو سال پیش تاکنون چند بار به صورت کتبی و شفاهی با مسئولان آموزش و پرورش در اینباره صحبت کردهایم، اما متاسفانه در این زمینه هیچ اقدامی صورت نگرفت، به همین دلیل ناچار شدیم گاز این مدرسه را قطع کنیم.
به هر روی هنوز دانشآموزان زیادی در سراسر کشور و بویژه نقاط محروم وجود دارند که شیرینی تحصیل برایشان در سرمای سخت زمستان و در مدارس سرد، یا گرمای طاقتفرسای تابستان در مدارس کپری یا زیر سقفهای لرزان و فرسوده مدارس قدیمی، تلخ و ناگوار شده است .
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد