از نامه‌های علی‌(ع) به کارگزارانش – 21

حاکم باید به وقت خشم، خویشتن دار باشد

از نامه‌های علی‌(ع) به کارگزارانش –18

باید به مردم جواب بدهی که چرا اینطور حکومت‌داری می‌کنی

باید برای مردم بگویی که چرا چنین کردی، باید برای مردم توضیح بدهی که دلیل اعمال و رفتارت چه بوده است؛ بدون دروغ و توجیه‌گری، باید برای مردم توضیح دهی که رفتارت به عنوان یک حاکم چه دلیل و منطقی داشت و سود آن برای جامعه‌ای که تو حاکم بر آن هستی چه بود.
کد خبر: ۶۲۸۴۰۶
باید به مردم جواب بدهی که چرا اینطور حکومت‌داری می‌کنی

حکومت داری اصولی دارد، اصولی که اگر رعایت نشود پایه های حکومت را سست و متزلزل می‌کند و آن را در برابر اتفاقات، ضعیف و آسیب‌پذیر می‌کند؛ برای همین است که حضرت علی در نامه اش به کارگزاران خود همواره بر توضیح دادن به مردم و رو راست بودن با مردم به عنوان یک اصل سفارش می‌کند.

حضرت امیر در نامه خود به مالک اشتر درباره اهمیت رو راست بودن با مردم تأکید می‌کند و به مالک می‌گوید که اگر زمانی کاری کردی که مردم نسبت به آن خواستار توضیح بودند از توضیح دادن به مردم فروگذار نکن؛ این توضیح دادن در نظر حضرت امیر موجب بیمه شدن حکومت می‌شود.

در متن نامه حضرت امیر به مالک اشتر آمده است: «... و اگر رعیت بر تو گمان ستم برد، عذر خود را آشکارا با آنان در میان گذار و با این کار از بدگمانی شان درآر که بدین رفتار نفس خود را به فرمان آورده باشی و با رعیت مدارا کرده و حاجت خویش برآورده و رعیت را به راه راست واداشته»*

حضرت امیر توضیح دادن به مردم را علاوه بر اهمیت برای حاکم، موجب امنیت روانی جامعه و رواج درستکاری در میان مردم جامعه نیز می‌داند؛ حقیقت این است که در کلام حضرت علی (ع) و در نگاه او به حکومت علوی جایی برای مدیران مخفی‌کار و کارگزارانی که اهمیتی به افکار عمومی نمی‌دهند، وجود ندارد.

*نهج البلاغه، ترجمه سید جعفر شهیدی، چاپ بیست و یکم، تهران، 1380؛ صفحه 338

مهدی جلیلی- جام‌جم آنلاین

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها