یک شخصیت جدید به «پت و مت» اضافه می‌شود

مارِک بنش فرزند لوبومیر بنس کارگردان شناخته‌شده اهل چکسلواکی و خالق «پت ومت» در گفت‌وگویی با شرق نکاتی جالب از مراحل تولید این انیمیشن محبوب و پرطرفدار را مطرح کرده است. بخش‌هایی برگزیده از این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:
کد خبر: ۶۲۵۱۰۳
یک شخصیت جدید به «پت و مت» اضافه می‌شود

نام اولشان «گوته آتسه» به معنی دوتا کارگر بود
نام اولشان «گوته آتسه» به معنی دوتا کارگر بود. بعد به «و انجام شد کار «تغییر پیدا کرد به نشانه اینکه در آخر هر اپیزود این دو به نشانه انجام کار دست هایشان را به هم می زنند. بعد که توزیع کننده جدید آمد، تصمیم گرفت هم کار را بین المللی تر کند و هم نام شان گویاتر باشد که در نهایت شد «پت ومت».
پدرم خودش مانند این دو کاراکتر بود
پدر من داستان های مصور برای روزنامه ها طراحی می کرد و ایده خلق این دو کاراکتر از این داستان ها به ذهنش خطور کرد. زمانی که پدرم تصمیم گرفت کار فیلم انجام دهد تجربه قصه های مصورش خیلی به او کمک کرد و به این نتیجه رسید که قطعا در این کار موفق خواهد شد. چون بازخوردهایی که از خوانندگان روزنامه ها دریافت می کرد او را به این اطمینان رسانده بود که این پروژه با موفقیت همراه خواهد بود. پدرم خودش مانند این دو کاراکتر بود و همیشه خوشبینی های خاصی به همه موارد داشت. گاهی دست و پاچلفتی هم می شد اما همیشه در آخر، کار را به سرانجام می رساند و همیشه معتقد بود که می تواند ایده خودش را محقق و متصور کند.
همیشه امید داشتند که می توانند کار را به سرانجام برسانند
هدف ما از این مجموعه فقط جنبه سرگرمی آن نبوده و نگرش این دو شخصیت به زندگی برای ما خیلی مهم بوده. خوشبینی که در این دو وجود دارد و اینکه در هر شرایطی کاری را که خراب می کردند همیشه امید داشتند که می توانند کار را به سرانجام برسانند. خوشحالم می بینم همه مخاطبان متوجه اشتباه کردن مداوم این دو کاراکتر می شوند به جای اینکه از آنها توصیه های اخلاقی دریافت کنند. بچه ها هم متوجه می شوند این کاراکترها اشتباه می کنند و تمام سعی شان این است که آنها را راهنمایی کنند. بنابراین به جای اینکه یک بسته آموزشی آماده را به خورد بچه ها بدهیم به آنها فرصت می دهیم که جنبه خلاقانه ذهنشان را به کار بگیرند و این یکی از اهداف ما بوده است.
تخم مرغ را برگرداند و صورت کاراکتر دوم خلق شد
16 سالم بود که پدرم این عروسک ها را طراحی کرد و برای سر آنها از شکل تخم مرغ استفاده کرد. اما در مورد کاراکتر دوم یک مقدار این تخم مرغ کج شد و سر کاراکتر دوم را طراحی کرد. در واقع به شکل تخم مرغ اجزای دیگر صورت را اضافه کرد و برای کاراکتر دوم این تخم مرغ را برگردانده و صورت کاراکتر دوم خلق شد. در اپیزود اول، این دو اصلاکلاه نداشتند و در ابتدا میمیک داشتند که به صورت انیماتور طراحی شده بود.

ابلاغ شد که باید رنگ لباسشان را تغییر کند چون قرمز نماد شوروی بود و رنگ زرد هم نماد چین
زمانی که کارم شروع شد 16ساله بودم. در آن دوران شرایط زندگی برای همه سخت بود. وضعیت طوری بود که شاید اگر می خواستیم هر شیئی یا کالایی را خریداری کنیم باید مدت ها در صف انتظار می ماندیم. مثلااگر می خواستیم اتومبیل یا دوچرخه بخریم باید مدتی را منتظر می ماندیم. حتی برای به دست آوردن کالاهای مصرفی هر روزه گاهی باید چند روز در مغازه ها نوبت می ماندیم تا شاید بتوانیم آنها را به دست بیاوریم. این شرایط سخت برای همه بود. پدر من هم در ساخت این مجموعه در ابتدا از یک دوست کمک گرفت. پدرم داستان ها را می نوشت و کارگردانی می کرد و دوستش هم در طراحی، ایده هایی می داد. ایشان با کمونیسم خیلی مخالف بود و شاید بشود از ایده هایش این احساس را برداشت کرد. مثلارنگ لباس های این دو کاراکتر در ابتدا قرمز و زرد بود و به آنها ابلاغ شد که باید رنگ لباسشان را تغییر دهند. چون قرمز نماد شوروی بود و می گفتند شما این قدرت را به سخره گرفته اید و رنگ زرد هم نماد چین بود. بنابراین رنگ ها تغییر کرد.
یک شخصیت جدید به «پت و مت» اضافه می‌شود
الان قرار است یک فیلم بلند داستانی با این دو کاراکتر بسازیم. شاید برایتان جالب باشد که در هلند روی «پت ومت» دیالوگ می گذارند و این خیلی کار سختی است که یک فیلم بلند با این دو کاراکتر بدون دیالوگ ساخته شود. بنابراین تصمیم گرفته ایم یک شخصیت جدید را به این دو اضافه کنیم که البته لزوما یک انسان نیست. معتقدم نمی شود پت ومت را طبقه بندی کرد. اینکه بگوییم کارگر، تنها و متاهل هستند در هیچ طبقه ای گنجانده نمی شوند و علت محبوبیت شان در حوزه بین الملل هم این است که جزو هیچ طبقه خاصی نیستند.

شبکه ایران

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها