یک متخصص طب فیزیکی توصیه کرد: به منظور پیشگیری از آرتروز گردن افراد باید هر 45 دقیقه یکبار وضعیت بدنی خود را تغییر دهند.
کد خبر: ۶۲۳۰۹۹
لزوم تغییر وضعیت نشستن هر 45 دقیقه یکبار

دکتر کامبیز خاموشیان، آرتروز گردن را یک بیماری شغلی عنوان کرد و اظهار داشت: نگه داشتن طولانی مدت گردن در یک وضعیت خاص و یا خم و راست کردن مکرر آن موجب می‌شود تا به مرور زمان آرتروز گردن در یک فرد ایجاد شود.

به گفته خاموشیان، این بیماری در افرادی که با کامپیوتر کار کرده و وضعیت صندلی و میز آنها مناسب نیست، شایع‌تر است.

وی با بیان اینکه بیماری آرتروز گردن از دوران میانسالی خود را نشان می‌دهد، یادآور شد: در زمینه این بیماری پیشگیری بیشتر از درمان جواب می دهد.

به گفته خاموشیان، برای پیشگیری از این بیماری باید سر و گردن و شانه به هنگام انجام کار در وضعیت مناسبی قرار گیرد و بعد از 45 دقیقه قرار گرفتن بدن در یک وضعیت ثابت، موقعیت بدنی فرد تغییر کند.

این متخصص طب فیزیکی نوع نشستن را عامل مهمی در پیشگیری از آرتروز گردن عنوان کرد و اظهار داشت: در نشستن باید زاویه کمر و سطح صندلی 90 درجه بوده و کمر، باسن و شانه‌ها چسبیده به صندلی باشد.

خاموشیان افزود: همچنین در حالت نشستن، گردن باید به طور کامل بر روی تنه سوار بوده و فرد از قوز زدن و یا خم کردن شانه به جلو خودداری کند.

وی همچنین ارتفاع میز را عامل مهمی دیگری در این زمینه عنوان کرد و ادامه داد: ارتفاع میز باید به گونه‌ای باشد که صندلی به طور کامل زیر آن قرار گرفته و فرد به طور کامل به تکیه گاه صندلی تکیه دهد.

وی افزود: در افرادی که با رایانه کار می کنند مانیتور باید روبروی صورت قرار گرفته و کی‌برد نیز بر روی سطح شیب‌دار 30 درجه‌ای قرار گیرد تا تسلط روی آن بیشتر شده و مانع قوز کردن فرد شود.

این متخصص طب فیزیکی شروع علائم آرتروز گردن را با بروز خستگی زودرس در ناحیه گردن و شانه در دوره‌های زمانی کوتاه مدت کار عنوان کرد و اظهار داشت: چنانچه فرد بعداز مدت زمان کوتاهی کار کردن دچار خستگی زودرس در گردن و شانه شود، این علائم را باید نشانه آغاز آرتروز گردن بداند.

وی افزود: در مرحله دوم و پیشروی بیماری، علاوه بر خستگی زودرس، محدودیت حرکت در گردن و شانه ایجاد می شود.

به گفته خاموشیان در مرحله اول بیماری که غضروف گردنی در حال سایش بوده با اصلاح وضعیت شغلی و نیز در مرحله دوم آن که درد در حال انتقال از غضروف به استخوان است با استفاده از ترکیبی از درمانهای فیزیکی و دارویی می توان این بیماری را کنترل و درمان کرد.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه درد شانه و گردن به استخوان برسد مرحله درد استخوانی بیماریست که در این مرحله تنها می توان اقدامات کنترل و کاهش درد را انجام داد.

به گفته خاموشیان در درمان این بیماری اصلاح وضعیت شغلی و کاری در اولویت قرار داشته و در مرحله پیشرفته بیماری ترکیبی از درمانهای دارویی و فیزیکی نیز اضافه می شود.

به گفته این متخصص طب فیزیکی در مرحله سوم و پیشرفته بیماری نیز همین درمانها ادامه دارد، اما فرد باید به هنگام کار کردن به جای هر 45 دقیقه تا یک ساعت، هر نیم ساعت یکبار وضعیت بدنی خود را به هنگام کار کردن تغییر دهد.

خاموشیان انجام ورزشهای کششی گردن را در راستای پیشگیری از آرتروز گردن و نیز تقویت عضلات گردن بسیار موثر دانست و اظهار داشت: برای این کار بهتر است سر را به سمت راست خم کرده و سپس برگرداند و و به همین ترتیب آنها را به قسمت ها چپ، جلو و عقب خم کرد.

این متخصص طب فیزیکی انجام حرکات چرخشی گردن را زیان آور دانست و اظهار داشت: انجام چنین حرکاتی برای افراد سالم ممنوع است.  (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها