هنگام گردش رخ داد

کشف سفیر سوئیس در خوسف

گزارش

غفلت از قطب پرورش «نرگس» در شرق کشور

شهرستان خوسف یکی از قطب‌های تولید و پرورش گل نرگس در شرق کشور است که بی‌توجهی به این نعمت زیبای طبیعت موجب شده تا خراسان جنوبی از ارزآوری این‌گل محروم بماند.
کد خبر: ۶۲۱۷۳۶

شیوه تولید سنتی و کاشت محدود و نبود نیروی انسانی جوان و متخصص در این بخش از کشاورزی موجب شده این صنعت نتواند در سطح شهرستان خوسف و استان گسترش در خور توجهی داشته باشد.

فهیمه عباسی کارشناس باغبانی در این باره به مهر گفت: گل نرگس یکی از محصولاتی است که برای رشد به آب کم نیازمند است و با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان خوسف این محصول بهترین جایگزین برای محصولاتی مانند پنبه، سیب‌زمینی، نخود و چغندر قند است.

وی افزود: این گل‌ها بارها در جشنواره‌های گل و گیاه هلند به عنوان گل برتر انتخاب شده و مردم هلند علاقه خاصی به این نوع از گل دارند بنابراین صادرات آن در بازارهای جهانی از ارزآوری خوبی برخوردار است. همچنین عطر تولید شده از این گل که با نام تجاری نارسیس در بازارهای جهانی توزیع می‌شود یکی از پروفرش‌ترین و پرطرفدارترین عطرها در جهان است.وی با بیان این ‌که کاشت گل نرگس در شهرستان خوسف به صورت پراکنده و موردی است، تصریح کرد: بیشتر کسانی که در شهرستان خوسف مشغول کاشت گل نرگس هستند کشاورزان مسن هستند، بنابراین لزوم آموزش نیروی جوان و متخصص برای ورود به این صنعت در شهرستان ضرورت دارد.

عباسی عنوان کرد: گل نرگس علاوه بر زیبایی ظاهری دارای خواص درمانی است و در درمان بیماری آلزایمر و افسردگی موثر است.

وی گفت: تشکیل یک پایانه برای جمع‌آوری گل‌های تولید شده از سوی کشاورزان در شهرستان خوسف از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا حمل‌ونقل نامناسب گل نرگس تا مراکز فروش موجب از بین رفتن آن می‌شود.

وی با اشاره به این که گل‌دهی بوته نرگس از نیمه دوم سال آغاز شده و تا نیمه‌های اول اسفندماه ادامه دارد، بیان کرد: کشاورزان با کاشت گسترده این گل می‌توانند با کمترین هزینه بیشترین درآمد را کسب کنند.

مهدی سورگی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف نیز با اشاره به برنامه‌ریزی راهبردی برای تولید گل نرگس در این شهرستان گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان اسفند بیش از 9میلیون شاخه گل نرگس از مزارع خوسف برداشت شود.

وی افزود: اکنون به دلیل پراکندگی مزارع و محدودیت تولید امکان راه‌اندازی پایانه جمع‌آوری و فرآوری گل نرگس در خوسف وجود ندارد.

محمد رمضانی یکی از کشاورزان شهرستان خوسف نیز، با اشاره به این که سود تولید نرگس به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود، گفت: کشاورزان به دلیل دوری از مراکز مصرف مجبور به فروش نرگس تولیدی خود به قیمت کم به واسطه‌ها بوده و در این میان واسطه‌ها بیشترین درآمد را از فروش نرگس کشاورزان به دست می‌آورند.وی با بیان این که راه‌اندازی مکانی برای جمع‌آوری و ساماندهی نرگس تولیدی کشاورزان در سطح شهرستان خوسف ضروری است، بیان کرد: نبود پایانه جمع‌آوری موجب شده تا نیمی از نرگس‌ها در مسیر حمل به طرف مراکز فروش از بین بروند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها